یک تولیدکننده، پیشرفت در اقتصاد را بدون ارتباطات خارجی امکان‌پذیر ندانست و گفت: اقتصاد بین‌المللی در دنیای امروز مانند زنجیری به هم پیوسته است و بدون برقراری ارتباط با کشورهای صاحب دانش و فن، صنعت از تکنولوژی‌های روز عقب می‌افتد.
کد خبر: ۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷        23 February 2016
به گزارش ایسنا, علی دهقان، مدیرعامل شرکت مژده وصل شیراز، با اشاره به تاثیرات مثبت سفر رییس‌جمهور و هیات تجاری ایران به اتحادیه اروپا، افزود: در شرایطی که همه کشورها از تجربیات و دستاوردهای علمی و فنی یکدیگر بهره می‌گیرند، نمی‌توان و نباید درهای ارتباط کشور را با خارج بست.
وی ادامه داد: مهم‌ترین دستاورد سفر اخیر را نیز باید بعد روانی آن و پیامی که در مورد خروج ایران از تحریم و انزوا به فعالان اقتصادی داخلی و شرکت‌های خارجی ارسال کرد، دانست.
 
این فعال اقتصادی توضیح‌داد: زمانی که کشورهای قدرتمند و تاثیرگذاری مانند ایتالیا و به ویژه فرانسه چنین مشتاق ورود به بازار ایران هستند، این امر دیگر کشورها را نیز ترغیب به پیروی از آنها می‌کند به گونه‌ای که حتی بازرگانان آمریکایی نیز نگران از دست فرصت‌های خود در بازار ایران و پیشی گرفتن رقیبان خارجی در این زمینه هستند.
 
دهقان بیان کرد: در بعد عملی نیز ارتباط با کشور صاحب صنعتی مانند فرانسه به تولیدکنندگان برای ورود مستقیم قطعه‌ها، مواداولیه و تکنولوژی مورد نیاز خود کمک می‌کند در نتیجه آنها دیگر ناچار نیستند نیازهای خود را با چند برابر قیمت از واسطه‌های دست چندم تامین کنند. این امر قیمت تمام‌شده محصولات نهایی را نیز کاهش می‌دهد.
 
ورود تکنولوژی‌های روز
 
مدیرعامل شرکت مژده وصل شیراز، مهم‌ترین دستاورد برقراری رابطه با دنیا و سفر به دو کشور پیشرفته صنعتی را ورود تکنولوژی‌های روز به کشور دانست و افزود: صنعت ایران در سال‌های تحریم به شدت در این زمینه عقب افتاد و به دلیل سرعت پیشرفت در دنیا، جبران این عقب‌افتادگی شاید به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد.
 
وی ادامه داد: ما در برخی زمینه‌ها توانسته‌ایم به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم و حتی توان صادرات خدمات و تولیدات فنی و مهندسی خود را نیز داریم اما در بعضی حوزه‌های صنعتی روز نیز باید به سرعت به فکر جایگزین کردن تکنولوژی‌های جدید با تجهیزات قدیمی و فرسوده موجود در کشور باشیم.
 
دهقان گفت: تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی هزینه‌های گزافی را از نظر سیاسی و اقتصادی بر ایران تحمیل کردند که خوشبختانه اکنون با رفع تحریم‌ها زمینه برقراری ارتباط با دنیا و جبران این هزینه‌ها فراهم شده است.
 
دنیا آماده است؛ ما باید اراده کنیم
 
این فعال قطعه‌ساز، مشاهده آثار عملی رخدادهایی را چون رفع تحریم‌ها و سفر اروپایی رییس‌جمهور، منوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح در سطح کلان دانست و افزود: در حال حاضر زمینه برای برقراری ارتباط با دنیا فراهم است و سرمایه‌گذاران خارجی نیز مشتاق حضور در بازار ایران هستند. اکنون ما باید اراده واقعی خود را برای همکاری با آنها نشان دهیم و شرایط حضور شرکت‌های بین‌المللی را در کشور فراهم کنیم.
 
وی اضافه کرد: بخش‌ها و نیروهای مختلف در ایران باید از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آماده پذیرایی از سرمایه‌گذاران خارجی باشند و رفتاری منطقی و اصولی را در قبال سرمایه و حضور آنها در پیش گیرند.
 
دهقان توضیح داد: شرکت‌های بزرگ دنیا از ظرفیت بالای کشور برای پذیرش سرمایه و انگیزه سرشار مردم ایران در زمینه پیشرفت آگاه هستند، اما باید از امنیت سرمایه خود نیز مطمئن شوند.
 
به گفته این تولیدکننده، تحقق شرایط لازم برای حضور سرمایه خارجی در گرو وجود دانش و بینش در همه بخش‌های اقتصادی کشور برای ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی است.
 
ضرورت ایجاد تعادل در قیمت ارز
 
مدیرعامل شرکت مژده وصل شیراز، با اشاره به علاقه‌مندی بخش خصوصی ایران برای پذیرش سرمایه خارجی بیان کرد: فعالان این بخش با وجود آسیب‌های بسیاری که در سال‌های گذشته دیده‌اند و سهم اندکی که در اقتصاد کشور دارند، آماده ورود شرکت‌های خارجی به ایران هستند.
 
دهقان افزود: شریکان خارجی بسیاری از شرکت‌های ایران با گسترش تحریم‌ها از سهم خود گذشتند و بازار کشور را رها کردند اما در حال حاضر مشتاق به بازگشت هستند و ما نیز از حضور آنها استقبال می‌کنیم.
 
وی گفت: دولت باید سازوکار صحیح حضور شرکت‌های خارجی جدید را در بازار کشور مشخص و شرایطی را فراهم کند که آنها به دنبال صادرات محصول نهایی نباشند و برای تولید در ایران با همکاری شریکان داخلی اقدام کنند.
 
این تولیدکننده تک نرخی کردن ارز را یکی از ملزومات دوران جدید دانست و افزود: باید امکان رقابت سالم در کشور فراهم شود و همه فعالان اقتصادی از حمایت‌های دولتی یکسانی برخوردار باشند چرا که اگر عده‌ای بتوانند با دستیابی به ارز ارزان‌قیمت، اقدام به واردات کالاهای مورد نظر خود کنند، تولیدکنندگان آسیب می‌بینند.
 
مدیرعامل شرکت مژده وصل شیراز، با اشاره به فعالیت این مجموعه در زمینه تولید قطعات خودرو گفت: در صنف ما برخی از شرکت‌هایی که در ظاهر تولیدکننده هستند در اصل با در اختیار داشتن ارز ارزان‌قیمت به واردات کالا از چین مشغول هستند و کالاهای وارداتی را که روی آنها علامت ساخت ایران زده شده است، در کیش بسته‌بندی می‌کنند.
 
دهقان ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل در قیمت ارز، بیان کرد: رونق صادرات به ارز گران‌قیمت و واردات کالاهای ضروری کشور به قیمت مناسب به کاهش قیمت ارز نیاز دارد در نتیجه باید میان این دو حوزه تعادل ایجاد شود.
 
وی کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را یکی از ملزومات خروج اقتصاد کشور از بحران دانست و افزود: پول یکی از مهم‌ترین ابزار اقتصادی است و در شرایطی که صنایع با کمبود نقدینگی مواجه هستند نباید آن را گران کرد و مانع از دستیابی کارآفرینان به این ابزار شد.
 
دولت دچار روزمرگی شده است
 
مدیرعامل شرکت مژده وصل شیراز، با اشاره به نقش مخرب سیاست‌های نادرست دولت قبل در پس‌گرد اقتصاد کشور گفت: در آن دوران هر دو قشر کارفرما و کارگر بر اثر این سیاست‌ها آسیب دیدند و در مقابل هم قرار گرفتند، کشور نیز از نظر مالی و تکنولوژی با بحران مواجه شد.
 
دهقان ادامه داد: دولت یازدهم از نظر دانش مدیریت و برنامه‌ریزی در سطح قابل قبولی قرار دارد و از پشتوانه مردمی نیز برخوردار است اما اراده لازم را برای برخی تصیمات مهم ندارد.
 
وی افزود: دولتی که پس از بحران سر کار می‌آید با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری مواجه است، بنابراین امکان دارد در مخمصه حل این مشکلات گرفتار شود و از برنامه‌ریزی‌های کلان باز بماند. این اتفاقی است که به نظر می‌رسد برای دولت یازدهم رخ داده باشد.
 
این فعال اقتصادی بیان‌کرد: دولت دچار روزمرگی شده، ضمن آن که از انسجام و هماهنگی لازم نیز برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست در نتیجه برخی مشکلات مانند رکود بدون راه‌حل باقی‌ مانده‌اند.
 
 

برچسب ها: اقتصادی ، ارتباطات ، تولید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: