دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تهیه سند ابتکار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه در تعمیق روابط سه کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر مؤثر است.
کد خبر: ۵۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳        14 March 2019

توافق ایران، چین و روسیه در مبارزه با مواد مخدر

دکتر اسکندر مؤمنی در ملاقات با معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین که در حاشیه نشست وزرای کمیسیون سالانه مواد مخدر برگزار شد؛ گفت: در سال ۲۰۰۱ میلادی که آمریکایی‌ها، افغانستان را اشغال کردند، تولید مواد مخدر در آن کشور، ۲۰۰ تن بود، اما این رقم بعد از گذشت دو دهه، به ده هزار تن رسیده و سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: در کشور افغانستان به‌عنوان مبدأ مواد مخدر، کل کشفیات مواد مخدر کمتر از ۲۰۰ تن است، آن‌هم کشوری که ده هزار تن تولید مواد مخدر دارد، اما جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر کشف کرده است.

نماینده عالی‌رتبه کشورمان در وین بیان داشت: آمریکا قصد دارد تا در منطقه‌ی همکاری ایران، چین و روسیه حضور فعال‌تری داشته باشد و هدفش تنها توسعه نفوذ در مناطق است.

مؤمنی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد ابتکار سه‌جانبه میان ایران، چین و روسیه با هدف توسعه همکاری‌ها مورد استقبال این کشور‌ها قرار گرفته است، گفت: انتظار است بعد ارسال نقطه نظرات کشور چین، این مورد به‌زودی عملیاتی شود و بی‌شک تهیه سند آن، در تعمیق روابط سه کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر مؤثر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وی در ادامه بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در خصوص همکاری‌های اطلاعاتی برای مقابله با انحراف پیش‌ساز‌های شیمیایی، تأمین تجهیزات نیاز‌های تجهیزاتی و آزمایشگاهی و مقابله‌ای و تخصیص بخشی از کمک‌های کشور چین به ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر تأکید و آمادگی کشورمان را برای همکاری با کشور چین در این حوزه اعلام کرد.

همچنین وی شائوجون، معاون دبیرکل کمیسیون ملی مبارزه با مواد مخدر چین در این ملاقات گفت: به لحاظ تاریخی ایران همواره شریک راهبردی چین در امور اقتصادی، اجتماعی و... بوده است؛ لذا باید در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز تلاش میدانی بیشتری انجام دهیم و با دشمن مشترکمان مقابله کنیم.

وی ضمن اعلام مجدد برای ایجاد ابتکار سه‌جانبه ایران، چین و روسیه گفت: باید سازوکار این ابتکار، مشخص شده تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شائوجون در پایان بر اعلام همکاری با کشور ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: در این حوزه تلاش خواهیم کرد تا به ایران در زمینه تأمین تجهیزات فنی و آزمایشگاهی کمک کنیم.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: