سفیر جدید آمریکا در سوئد، مدرک کارشناسی‌اش را در معماری و زبان فرانسه از کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا، و مدرک کار‌شناسی ارشد خود را در زمینه امور مالی از دانشکده اقتصاد‌‌ همان دانشگاه گرفته است.
کد خبر: ۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶        13 February 2016
سنای آمریکا سرانجام پس از یک سال و چهار ماه صلاحیت آزیتا راجی را تایید کرد تا او به عنوان نخستین سفیر زن ایلات متحده آمریکا راهی استکهلم شود. راجی علاوه بر اینکه نخستین سفیر زن امریکا در سوئد محسوب می‌شودف اولین ایرانی‌تباری است که به عنوان سفیر ایلات متحده راهی یک کشور خارجی می‌شود.

به گزارش اطلس خبر، اگرچه ممکن است نام خانوادگی راجی این شبهه را ایجاد کند که سفیر آمریکا در سوئد یک هندی‌تبار است اما آزیتا راجی یک ایرانی است که متولد تهران است و گویا فرزند کامران راجی، یکی از سفرای پهلوی در آمریکاست. او که از اعضای کمپین انتخاباتی باراک اوباما در انتخابات سال 2012 بود توانسته بود در این انتخابات صدها هزار دلار برای کمپین اوباما جذب کند. به گفته کاخ سفید، وی متخصص امور راهبردی در بازرگانی‌ است، تجربه بین‌المللی و اجرایی در امور مالی و بازار جهانی دارد و در چندین بانک، مؤسسه مالی و اقتصادی عضو هیئت مدیره بوده است.

بانکدار ایرانی‌تبار سفیر آمریکا در سوئد شد


کمتر از یک سال و نیم پیش رئیس‌جمهور باراک اوباما آزیتا راجی و پنج نامزد دیگر را به عنوان سفیر و نماینده در سفارتخانه‌های ایالات متحده و نهادهای بین‌المللی به سنا معرفی کرده بود که با سنگ‌اندازی نمیاندگان جمهوری‌خواه تایید صلاحیت‌شان به درازا کشیده شد. یکی از بزرگترین مخالفان تایید صلاحیت آیتا راجی سناتور تد کروز، از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و نامزده انتخابات سال 2016 بود. کروز که از مخالفان توافق هسته‌ای آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران بود سرانجام روز گذشته و در پی تایید یکی از لوایح‌اش در مجلس سنا با تایید صلاحیت راجی موافقت کرد. فیل نوواک، سخنگوی کروز، روز جمعه اعلام کرد این سناتور پس از آن از مخالفت خود دست کشید که سنا لایحه پیشنهادی وی مبنی بر نامگذاری میدان مقابل سفارت چین در واشینگتن به نام «میدان لیو ژیابو» را تأیید کرد. لیو ژیابو، فعال چینی و برنده جایزه صلح نوبل است که به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت در زندان به سر می‌برد. 

سفیر جدید آمریکا در سوئد، مدرک کارشناسی‌اش را در معماری و زبان فرانسه از کالج بارنارد دانشگاه کلمبیا، و مدرک کار‌شناسی ارشد خود را در زمینه امور مالی از دانشکده اقتصاد‌‌ همان دانشگاه گرفته است. خانم راجی علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان‌های فارسی و فرانسه نیز تسلط دارد و قرار است ظرف شش ماه آینده کار خود را در سفارت آمریکا در استکهلم آغاز کند.
خانم راجی جانشین، مارک برژینسکی فرزند زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا می‌شود. 



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: