سالهاست که فضای انتخابات در ایران با حاشیه های گوناگون رو به رو بوده است. روز های گرم و پر شور انتخابات آبستن اتفاقات بسیاری است که هر یک از آنها می تواند بازی را به نفع یا به ضرر یک جناح عوض کند.
کد خبر: ۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲        23 February 2016
محمد تقی جلائی – تحریریه اطلس خبر| زمستان 94 با انتخابات مجلس شورای اسلامی و  مجلس خبرگان  گرم‌تر از تابستان شده است. خیابان‌ها پر است از جوانانی که یک دسته کاغذ تبلیغاتی در دست گرفته اند و هر کس از کنارشان عبور می‌کند یکی در دستش می گذارند. در و دیوار شهر های ایران پر است از چهره هایی که خیال ورود به بهارستان تهران را دارند و عصر ها ورزشگاه ها و مساجد، محل تجمع و گردهمایی های مختلف دو جناح سیاسی اصلی کشور شده اند.

سالهاست که فضای انتخابات در ایران با حاشیه های گوناگون رو به رو بوده است. روز های گرم و پر شور انتخابات آبستن اتفاقات بسیاری است که هر یک از آنها می تواند بازی را به نفع یا به ضرر یک جناح عوض کند. بازی هایی که چه بسا آنقدر ها هم به مذاق شهروندان خوش نیاید و در بسیاری موارد فضای سردی را به جامعه رای دهنده حاکم کند.

کمپین و تبلیغات مدرن
در تاریخ انتخابات های کشور شاید تبلیغات انتخابات سال جاری در متفاوت ترین شکل و شمایل خود اتفاق می افتد. پیش از باز شدن زمان مقرر و یک هفته ای تبلیغات میدانی، فضای مجازی و البته بدون شک پیشرو تمام شبکه های مجازی، تلگرام بستر بسیار مناسبی برای کاندیدا ها فراهم آورد تا بتوانند نظر کاربران این شبکه اجتماعی را به خود جلب کنند. 

اما رشد روز افزون تبلیغات در فضای مجازی حواشی بسیاری نیز برای انتخابات بوجود آورد. یکی از این حواشی کمپینی بود که شعار اصلی خود را رای ندادن به چند از کاندیدا های مجلس خبرگان و رای به رقبای آنها می دانست. این کمپین که توانست ظرف چند ساعت فضای مجازی را به خود جلب کند با واکنش ا متفاوتی از سوی مردم و مسئولین رو به رو شد.

بی بی سی و آغاز حاشیه های کمپین
گرچه خود این کمپین ظرف چند ساعت توانست بار ها هم‌رسانی شود اما اصلی ترین عامل بوجود آمدن تمامی حواشی گزارشی بود که شبکه بی بی سی از این کمپین ارائه کرد. با پخش گزارش این خبر از بخش فارسی زبان این شبکه نام این کمپین بیشتر و بیشتر بر سر زبان ها افتاد. 

رسانه های نزدیک به طیف اصولگرایان تندرو در ایران واکنش های کاملا منفی نشان دادند و پخش این گزارش خبری در شبکه بی بی سی را دال بر حمایت کشور انگلستان از لیست ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه گذاشتند.

مقام معظم رهبری: امروز دست انگلیسها قطع شده است
در پی انتشار این اخبارحضرت آیت الله خامنه ای ضمن اشاره به اینکه رادیو انگلیس یه مردم می گوید تا به چه کسی رای بدهند و به چه کسی رای ندهند فرمودند: معنای این چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران. یک روزی بود که پادشاه کشور وقتی میخواست تصمیم مهمّی بگیرد، سفیر انگلیس را صدا میکرد و از او میپرسید که این کار را بکنم یا نکنم. انگلیس‌ها یک روزی این‌جور در امور کشور دخالت میکردند؛ بعد هم آمریکایی‌ها، یک مدّتی هم هر دو؛ امروز این دستها قطع شده است.

ایشان خاطرنشان کردند: امروز جلوی این دخالتها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بیداری مردم؛ دلشان تنگ شده، حالا از راه رادیو به مردم دارند دستور میدهند به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید. اینکه ما عرض میکنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه میخواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه میخواهد، عکس او عمل میکنی؛ معلوم است. اهمّیّت این انتخابات به‌خاطر این است که این انتخابات مثل همین راه‌پیمایی چند روز قبل -بیست‌ودوّم بهمن- مظهر بیداری ملّت ایران است، مظهر دفاع از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است، مظهر دفاع از استقلال کشور است، مظهر دفاع از عزّت ملّی است. اینکه بنده به همه‌ی ملّت ایران عرض میکنم که حضور پیدا کنید، شرکت کنید، اعلام نظر کنید به‌خاطر این است؛ مسئله مهم است.

رئیس جمهور روحانی: ما نیازی به نصیحت هیچ غیرایرانی نداریم
در پی انتشار این اخبار رئیس جمهور، دکتر حسن روحانی واکنش نشان داد. وی با اشاره به اینکه مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب، صاحب کشور هستند، افزود: دولت و مجلس با رأی ملت انتخاب شدند و انتخابات کشور به مردم تعلق دارد، ما نیازی به نصیحت هیچ غیرایرانی نداریم، چرا که مردم ما آگاه و بیدار بوده و مصالح خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و مطمئناً اصلح‌ترین افراد را از بین کاندیداها انتخاب خواهند کرد.

سخنرانی حسن روحانی که مجری این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است می تواند اطمینان خاطری باشد برای مردم که نگران ورود و مداخله خارجیها در انتخابات روز 7 اسفند نباشد. چندی پیش حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود به موضوع دخالت خارجیها در انتخابات اشاره کرد. وی درباره دخالت های دولت انگلیس و شبکه BBC در انتخابات مجلس عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است، دستاورد مهم ما استقلال و آزادی بوده و ملت ایران نیازی به نصیحت از سوی هیچ مقام خارجی ندارد.

وی گفت: در انتخابات پیش رو ملت ایران با حضور گسترده خود و انتخاب هوشمندانه زمینه های افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین الملل و منطقه ای را فراهم خواهند کرد.

آیت الله هاشمی: تعبیر لیست انگلیسی، توهین به شعور مردم است
آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین کاندیدا مجلس خبرگان رهبری نیز در این باره سخنرانی کرد.  هاشمی رفسنجانی، تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به گونه‌ای دارند القاء می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند. وی با بیان این جمله که «معمولاً افراد سیاسی موجه جامعه به عنوان نماینده و یا نامزد انتخابات به مردم معرفی می‌شوند»، تقسیم‌بندی نخبگان کشور به داعشی‌ و عوامل نفوذی را تأسف انگیز خواند و گفت: بالاخره از بین نامزدهای موجود یک عدّه به مجلس راه می‌یابند و پس از آن با این تعابیر و توصیفات زشتی که علیه آنان به کار برده می‌شود، چگونه می‌توانند در آرامش روحی و براساس حمایت مردم، از مصالح نظام در تصویب قوانین عمل نماید؟

هاشمی رفسنجانی، وحدت را عامل موجد انقلاب اسلامی و عامل تداوم آن در همه‌ی مراحل پس از آن دانست و گفت: متأسفانه به بهانه‌ی انتخابات که لازمه تقویت مردمی بودن نظام است، عامل مبقیه را با تفرقه افکنی‌های فراوان مخدوش می‌کنند و دقیقاً به این می‌ماند که اصل را فدای فرعی می‌کنند که در هر صورت باید در خدمت انقلاب باشد.

وزیر کشور: اجازه ندهیم دشمن اتحاد ما را از بین ببرد
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور چندی پیش میهمان برنامه تلویزیونی «نگاه یک» بود. وی با اشاره به شیطنت‌های رسانه‌های بیگانه در مسئله انتخابات ایران گفت: آنها همواره این شیطنت‌ها را در ایام انتخابات انجام می‌دهند و به دنبال ناامید کردن جامعه هستند که مردم ما با هوشیاری که از گذشته نشان دادند، به این مسائل توجه نخواهند کرد. وزیر کشور تاکید کرد: ما نگران این نیستیم که انگلیسی‌ها یا رسانه‌های وابسته به آنان گفتمان انتخاباتی مردم ما را تغییر دهند زیرا مردم در طول این ۳۷ سال نشان دادند با همان رسالت، هوشیاری و شعور خود انتخاب مورد نظر خودشان را انجام می‌دهند و همواره مردم بر خلاف نظر آنها عمل کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: ما باید متحد باشیم و نگوییم در انتخابات عده‌ای انگلیسی هستند. نباید اجازه دهیم دشمن در میان صف‌بندی کند و اتحاد ما را از بین ببرد. همه جناح‌ها باید این دخالت‌ها را محکوم کنند. حالا در تنها چند روز باقی مانده به انتخابات 7 اسفند فضای سیاسی کشور داغ تر از قبل شده است. برخی از رسانه های  بیش از پیش بر طبل نفاق می کوبند و این در حالی است که بسیاری از مقامات مسئول این نگرانی را از مردم سلب کردند و اطمینان عدم توانایی غرب در مداخله در انتخابات را به مردم می دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
اين ها تلاش هاي مذبوحانه ي كشوريست كه هم چنان روياي استعمار مجدد را در سر مي پروراند . روياي نيمه شب زمستان !!!!

رويايي كه بارها و بارها به كابوس مبدل شده است .