رییس جمهوری با تاکید بر این که ایران و جمهوری آذربایجان در پسابرجام و پساتحریم در همه زمینه ها می توانند فعالیت مشترکی داشته باشند، گفت: دو کشور در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال و اتصال راه آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول خواهند بود.
کد خبر: ۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹        23 February 2016
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست خبری با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان افزود: هر بار که همدیگر را ملاقات و گفت و گو کرده شاهد پیشرفت در همکاری ها و روابط دوجانبه دو کشور دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان بوده ایم.
وی این موضوع را به فال نیک گرفت و افزود: سفر رییس جمهوری آذربایجان در هفته ای انجام شده که در پایان این هفته ملت بزرگ ایران در یک رویداد بسیار مهم مربوط به مردم سالاری، استقلال و حاکمیت ملی در دو انتخابات شرکت می کنند.
رییس جمهوری تاکید کرد: این سفر همچنین درایامی انجام می شود که به نوروز باستانی نزدیک می شویم و رودیداد نوروز برای هر دو کشور به عنوان روز تاریخی و فرهنگی دو کشور بین همه تمدن هایی است که نوروز را پذیرفته اند، برگزار می شود.
روحانی ادامه داد: خوشحالیم کمیسیون مشترک دو کشور در یک - دو سال اخیر فعال بوده و یکی از آثار آن امضای 11 سند همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی از محورهای مذاکرات خصوصی و عمومی امروز با رییس جمهوری آذربایجان را مسایل مهم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بیان کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: در زمینه مسایل ترانزیتی و کریدور جنوب به شمال ، اتصال راه آهن آستارا به آستارا تا پایان سال میلادی جاری شاهد تحول خواهیم بود.
روحانی افزود: در زمینه انرژی، نفت و گاز، تبادل انرژی برق و همچنین بهره برداری مشترک از منابع نفت و گاز دریای خزر گفت و گوهای سازنده داشتیم.
وی از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری دو کشور را مسایل بیمه و بانک و همچنین همکاری و سرمایه گذاری های دو کشور به ویژه در مناطق آزاد مثل بندر انزلی، ارس و ماکو عنوان کرد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: علاوه بر مسایل اقتصادی در زمینه همکاری های دو کشور در بخش فرهنگی، روابط دو جانبه دانشگاه ها و مراکز علمی و گردشگری چه در دریا و کشتیرانی گفت و گوهای خوبی داشتیم.
روحانی یادآور شد: همچنین در دیدار با رییس جمهوری آذربایجان در زمینه مسایل دینی و اشتراکات مذهبی و فهم که از اسلام به عنوان اسلام رحمانی، مودت، تعاون، همکاری و دوستی با یکدیگر ، گفت و گو شد.
وی ادامه داد: ایران و جمهوری آذربایجان درمورد تلاش هایی که باید با اسلام هراسی در منطقه و جهان داشته باشیم دارای نظرات واحد و مشترکی هستند.
رییس جمهوری تاکید کرد که در زمینه مسایل منطقه ای، مساله سوریه نظرات مشترکی داشتیم و لزوم رایزنی های بیشتر دو طرف مورد نظر مشترک ما بود.
روحانی افزود: معتقدیم راه حل مسایل منطقه ای، راه حل سیاسی است و در هیچ یک از موارد راه حل نظامی نمی تواند راه حل مشکل باشد.
وی از دیگر محورهای مذاکرات روسای جمهوری ایران و آذربایجان را روابط و همکاری های سه جانبه «ایران،جمهوری آذربایجان و ترکمنستان»، «ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه» و «ایران ،آذربایجان، گرجستان و ترکیه» بیان کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان صبح سه شنبه در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد و در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعد آباد مورد استقبال رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
نخستین برنامه رسمی رییس جمهوری آذربایجان، مذاکرات دو جانبه با دکتر روحانی بود و پس از آن هیات های عالیرتبه دو کشور با حضور روحانی و علی اف مذاکره کردند.
همچنین امروز با حضور روسای جمهوری ایران و آذربایجان 11 سند همکاری و موافقتنامه به امضای مقامات و مسوولان دو کشور رسید.


برچسب ها: نشست خبری ، همکاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: