‌سرپرست تیم امدادگر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه از لحاظ فنی ربات‌های امدادگر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین قابلیت صنعتی شدن را دارند، گفت: هدف تیم ما تحقق این مهم و بهره‌مندی صنعت از این ربات‌ها است.
کد خبر: ۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶        08 April 2016

به گزارش ایسنا، سید امیرحسین فروتن، سرپرست تیم امدادگر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در این رابطه اظهار کرد: دو نوع ربات امدادگر به نام‌های ربات‌های هوشمند و ربات‌های دستی در این دوره از مسابقات شرکت داده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ربات هوشمند رباتی است که کارها را به‌طور هوشمند بدون دخالت انسان انجام می‌دهد، به همین دلیل یکسری از ویژگی‌های ربات دستی را ندارد، افزود: ربات دستی رباتی است که انسان در هدایت آن دخالت دارد به همین دلیل قادر به انجام کارهای سخت‌تر نیست درحالی که ربات هوشمند فقط حالت‌های مسیری که از قبل برای آن تعیین‌شده را طی می‌کند.

فروتن تصریح کرد: وظیفه‌ی کلی ربات‌های هوشمند و دستی این است که به محل حادثه برود، نقشه‌ای از محل حادثه تهیه کند و در اختیار امدادگران واقعی قرار دهد، البته قوانین لیگ به سمتی پیش می‌رود که درنهایت یک ربات هوشمند داشته باشیم که همه‌ی کارها را خود انجام دهد.

سرپرست تیم امدادگر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه تیم ربات‌های امدادگر 11 دوره است که در مسابقات شرکت می‌کند و هرساله رتبه‌های خوبی را کسب می‌کند، ادامه داد: کیفیت مسابقات در طی سال‌ها ارتقاء یافته و رقابت‌ها بیشتر شده در نتیجه ربات‌های کاربردی‌تری ارائه می‌شود.

فروتن با بیان اینکه قوانین هر ساله سخت‌تر می‌شود تا ویژگی‌های کاربردی‌تر به یک ربات اضافه شود، خاطرنشان کرد: کاربرد این ربات‌ها در کارهای امدادی همچون هلال احمر است؛ درحال حاضر از این دسته ربات‌ها در حیطه‌ی غیر مسابقات و صنعتی ساخته شده است و هدف نهایی رساندن ربات‌ها به مرحله صنعتی است.

وی اضافه کرد: با نهادهای صنعتی و نظامی برای سرمایه گذاری صحبت شده است و این ربات‌ها در نهادهای نظامی بسیار کاربردی هستند؛ به طور مثال به مناطق رفته و انسان را از محل مین باخبر می‌سازند.

سرپرست تیم امدادگر دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در پایان گفت: در این ربات‌ها علاوه بربحث نرم‌افزار آن، موضوع سخت‌افزار آن مطرح است چون امکان خرید سخت‌افزار کامل ربات نیست و خود تیم به طراحی سخت‌افزار ربات می‌پردازد و به دنبال این موضوع هستیم که بسیاری از قطعات ربات را که در خارج از ایران خریداری می‌شود را داخل کشور تولید کنیم که این هدف نه‌تنها برای تیم ما ارزشمند است بلکه در ربات‌ها و کارهای دیگر هم کاربرد دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: