اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان (آیسا) با تصمیم شورای عالی اقتصاد این کشور منحل شد و رئیس این اداره گفت که با انحلال این سازمان احتمال کاهش سرمایه گذاری خارجی وجود خواهد داشت.
کد خبر: ۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷        06 April 2016
به گزارش ایرنا، «محمد قربان حقجو» روز چهارشنبه در نشست خبری به خبرنگاران در کابل گفت که فرمان انحلال اداره آیسا در جلسه شورای عالی اقتصاد به ریاست «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و با حضور وی صادر شد.
وی افزود که دلایلی که منتقدان برای انحلال اداره آیسا در نشست شورای عالی اقتصاد ارایه کردند، مربوط به سال های گذشته بود و ارتباطی با فعالیت های کنونی این اداره نداشت.
رییس آیسا تاکید کرد که تصمیم انحلال این اداره و ادغام آن با وزارت تجارت و صنایع افغانستان با تصمیم یک جانبه شورای عالی اقتصادی گرفته شده و به گفته وی این تصمیم در شرایط کنونی که کشور بیش از گذشته نیاز به حمایت از سرمایه گذاری خارجی دارد، به اشتیاق بخش خصوصی برای مشارکت در اقتصاد آسیب خواهد رساند.
اداره حمایت از سرمایه گذاری خارجی افغانستان 14 سال قبل براساس قانون سرمایه گذاری با هدف ایجاد مرکزی واحد برای طی مراحل صدور مجوز سرمایه گذاری و ارایه تسهیلات لازم به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد شد و در این مدت دستاوردهای ملموسی برای اقتصاد افغانستان داشته است.
ایسا در طول فعالیت های خود نظرهای مشورتی به سرمایه گذاران نیز ارایه می داد و برخی از شرکت های عمرانی ایران در افغانستان نیز از مشورت های این اداره بهره برده اند.
برخی از منابع افغان انحلال اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان را ناشی از اختلاف نظرهای «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی می دانند. قربان حقجو از نیروهای منتسب به عبدالله است.
حقجو اظهار داشت: اگر از کارکرد من رضایت وجود نداشت، رئیس جمهوری می توانست شخص دیگری را جایگزین من کند و با یک تصمیم ناگهانی اقتصاد کشور را با آسیب های احتمالی مواجه نسازد.
حقجو با انتقاد از انحلال یک شبه اداره سرمایه گذاری در شرایطی که به گفته وی، فساد در ادارات دولتی از کنترل خارج و به یک نظم در جامعه تبدیل شده و بیکاری نیز به اوج خود رسیده است، معقول و منطقی نیست و بانک جهانی نیز نظر مشابه با وی مبنی بر منحل نشدن اداره حمایت از سرمایه گذاری داشته است.
رییس اداره آیسا در عین حال ابراز امیدواری کرد که روند ادغام این اداره با وزارت تجارت و صنایع مطابق با برنامه های پیش بینی شده صورت گیرد تا بدون ایجاد مشکل در روند کار آیسا، سرمایه گذاران داخلی و خارجی در افغانستان متضرر نشوند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: