برآوردن حس نیاز مخاطب عامل پیروزی است
یکی از نکاتی که در مورد برنامه ها و فیلم هایی که در ماهواره به نمایش درمی آیند القای ضد ارزش ها به جای ارزش ها است. شبکه های ماهواره ای قادرند احساس شخص از واقعیت را تغییر بدهند و با تاثیر گذاری بر روی افکار و روان مخاطبان خود ، براحتی نوع دیدگاه و سلایق مردم را متحول سازند.
کد خبر: ۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰        23 February 2016
بحث جذب مخاطب و بازیگر از سوی شبکه جم چندی است که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است و این موج شاید از آن سو باشد که یکباره برخی از بازیگران نام آشنا در این شبکه دیده شدند. شاید اگر این چهره ها در از سوی این شبکه دیده نمی شدند هیچ گاه مسئولان و رسانه ها به تزلزل بنیان خانواده و و تاثیر فیلم و ها و برنامه های ماهواره حساس نمی شدند.

به گزارش اطلس خبر، فیلم های ترکی شاید داستان هایی مشابه با روایت ها گوناگون باشد اما این موضوع لزوم بر این نیست که نابه سامانی که در روابط افراد در جامعه و از هم پاشیدگی خانواده ها به دلیل تماشای این دست از فیلم ها باشد. چرا که اگر اینچنین بود بعد از پایان یافتن برخی فیلم ها برنامه نقدو بررسی برای فارسی زبانان به خصوص ایرانی ها پخش نمی شد تا نشان دهد موضوعی که مخاطب به ظاهر یک خیانت و رابطه ای را می بیند لایه های پنهانی دارد که با فهمیدن آن می تواند دید خود را نسبت به آنچه که می بیند تغییر دهد.

یکی از نکاتی که در مورد برنامه ها و فیلم هایی که در ماهواره به نمایش درمی آیند القای ضد ارزش ها به جای ارزش ها است.  شبکه های ماهواره ای قادرند احساس شخص از واقعیت را تغییر بدهند و با تاثیر گذاری بر روی افکار و روان مخاطبان خود ، براحتی نوع دیدگاه و سلایق مردم را متحول سازند. 

این واقعیت را نباید نادیده گرفت که ارزش های غیر اخلاقی به راحتی از طریق ماهواره در قالب قواعد و هنجارها و نمادها قابل پیاده شدن در محیط گرم خانواده است. ماواره با توجه به توانمندی هایی که دارد، یکی از عوامل بسیار مهم دگرگونی ارزش ها و باورها است، اینکه قادر است با برنامه ریزی های دقیق و کنترل شده، اندیشه های مردم یک جامعه را شکل دهد و رفتار آنان را به صورت دلخواه سمت و سو دهد.
قدرت تاثیر گذاری ماهواره محدود به تغییر ارزش ها تنها در حوزه تضعیف ارزش ها و ارزش های جایگزین در رفتار بینندگان نیست، بلکه این رسانه قادر است در حوزه های مربوط به حریم های خصوصی افراد نیز به طور خاص، تغییراتی ایجاد کند. 
شبکه های ماهواره ای، هویت تازه ای به مشاهده گران خود می بخشند و آنها را وادار می کنند تا ارزش های غلط را جایگزین ارزش های اخلاقی دانسته و سعی در حفظ و ثبات آنها برآیند.
تاثیر برنامه های ماهواره بر افکار عمومی و عملکرد مخاطبان به ویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری امر روشنی است. کانال های ماهواره ای موجب می شوند تا مخاطب، با دیدن فیلم ها و سریال های شبکه های فارسی زبان، مطابق حس همزاد پنداری، سعی می کنند برای زندگی خود نیز الکو برداری کنند. 
اما به طور قطع پاک کردن صورت مسئله راهکار مناسبی برای حل این مشکل نیست و باید چاره ای منطقی اندیشید. تاکنون به دفعات موضوع آسیب ها و پیامدهای منفی تماشای سریال های ماهواره ای و به خصوص سریال های ترکی که در ایران نیز علاقه مندان زیادی دارد در رسانه های مختلف مطرح شده است، اما همچنان این سریال ها مخاطبان خود را پای تلویزیون می نشانند. 
موضوعی که در رابطه با گرایش افراد به تماشای فیلم های ترکی و به طور کلی فیلم های به نمایش درآمده در ماهواره سوال برانگیز است، این است که آیا قصور تزلزل بنیان خانواده و کاهش مخاطبان صداو سیما تنها ماهواره است یا آن تنها جرقه ای بر این امر بوده است؟ در این رابطه کوروش محمدی، رییس انجمن آسیب شناسی ایران، می گوید که برنامه های ماهواره تنها مقصر این امر نیستند و پارامترهای دیگری نیز در این امر دخیل بوده اند.
او در این باره توضیح می دهد زمانی که پارامترهای مختلف درونی، نظام آموزش و پرورش، وزارت فرنگ، رسانه ها و...، در یک نظام اخلاقی دچار ضعف شوند عناصر جامعه و همچنین خانواده که از عناصر پیچیده جامعه محسوب می شود دچار از هم پاشیدگی می شود.
کوروش محمدی تاکید می کند که فیلم های ترکی تنها متهم اخلال در نظام خانواده، روابط نادرست دختر و پسر و افزایش طلاق و ... نیست. این یک ضعف در نهادهای دورنی یک جامعه است که موجب می شود افراد جامعه ایران جذب عوامل بیرونی شوند که می تواند فیلم، رسانه، ماده مخدر و برنامه های ماهواره باشد.
فیلم ها ترکی در جذب مخاطب موفق بوده اند و این امری انکار ناپذیر است. محمدی در این رابطه توضیح می دهد که دلیل این امر حس همزاد پنداری مخاطب با شخصیت های داستان است. فیلم سازان ترکی با بررسی نیازهای مخاطبان خود، آنها را پای سریال های خود می نشانند و یکی از دلایل طولانی مدت بودن سریال ها این امر است تا به در طول زمان نگرش افراد را تغییر دهند.
کاری که فیلم سازان ترکی برای جذب مخاطب انجام می دهند و نیازها و کمبودهای عاطفی مخاطب را به نمایش می گذارند کاری است که فیلم سازان ایرانی و صداو سیمای جمهوری اسلامی انجام نمی دهند و تنها به گروه خاصی که موجی از افکاری خاص را دنبال می کنند، توجه می کند.
این جامعه شناس در صحبت های خود به مسئولان پیشنهاد داد تا برای موفق شدن به جذب مخاطب به جای ممنوعیت طرح جمع آوری ماهواره ها نیازهای مخاطب عام، جوانان، زنان شاغل و خانه دار، مردان در امور مختلف را شناسایی کنند و با تشکیل کار گروه هایی بر اساس این نیازهای عمومی جامعه فیلم و برنامه هایی را تولید کنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: