نتایج بررسی ناجا نشان داد:
نتایج بررسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نشان می دهد كه مردم به عملكرد پلیس در نوروز نمره ۸۰ داده اند و نیز نتایج بر این نكته تاكید دارد كه جامعه بصورت معناداری گام در راه قانونمندی، هنجارپذیری و نشاط عقل محور نهاده است.
کد خبر: ۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰        06 April 2016
به گزارش پایگاه خبری پلیس، در نظرسنجی پلیس از روش پیمایش دو مرحله ای(زمینه یابی) استفاده شد.

برای این منظور نظرات نمونه ای به حجم ۱۱ هزار نفر در دو مرحله زمانی، یك مرحله در روزهای آغازین تعطیلات نوروزی و دیگری در واپسین روزهای تعطیل با استفاده از یك مقیاس اندازه گیری دارای روائی مناسب و پایائی بالا اندازه گیری شد.

داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری مناسب و به كمك نرم افزار «اس پی اس اس» - spss - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۳۳ درصد پاسخ دهندگان این نظرسنجی را زنان و بقیه آنها را (۷۷درصد را) مردان تشكیل می دادند.

پاسخ دهندگان در دامنه سنی ۱۵ تا ۸۰ سال(با میانگین سنی ۳۹ سال) قرار داشتند.

اغلب پاسخ دهندگان(۸۲ درصد) متاهل و بقیه (۱۸ درصد) مجرد بودند و تحصیلات پاسخ دهندگان از بیسواد تا دكترای تخصصی(با میانگین دیپلم) در نوسان بود.

میزان رضایت شهروندان از عملكرد پلیس با چند مولفه مورد اندازه گیری قرار گرفت. خلاصه نتایج حاصل بر اساس تراز ۱۰۰ است و براین اساس میزان رضایت مردم از اطلاع رسانی و آموزش به موقع ۸۶، حضور در اماكن و معابر ۸۴، سرعت عمل در كمك رسانی به مسافران ۷۸، از بین بردن فرصت جرم و كجروی ۷۷، تسهیل فرایند ایاب و ذهاب(ترافیك) ۷۵ و میانگین كل نمره ۸۰ است.

نمره رضایت شهروندان از عملكرد پلیس در ایام تعطیلات ۸۰ از ۱۰۰ (یا ۱۶ از ۲۰) است.

كمترین آن مربوط به تسهیل ترافیك و بیشترین آن مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به موقع است.

میزان احساس امنیت مسافران در مولفه های مالی، جانی، ناموسی، روانی، اجتماعی و اخلاقی مورد اندازه گیری قرار گرفت.

میانگین نمرات آنان بر اساس تراز ۱۰۰ در مولفه های شش گانه بررسی شده كه بر این اساس میزان امنیت مالی(عدم ترس از سرقت اموال) ۸۴، جانی(عدم ترس از مورد حمله قرار گرفتن) ۹۳، ناموسی (عدم ترس از مزاحمت و تعدی) ۸۷، روانی(عدم ترس از تحقیر و توهین) ۸۷، اجتماعی(عدم ترس از طرد و بی حرمتی عمومی) ۸۸، اخلاقی(عدم ترس از نقض اخلاقیات) ۸۵ و میانگین كل ۸۶ است.

شهروندان در تمامی مولفه های شش گانه احساس امنیت نمرات بالایی كسب كرده اند.

میانگین كل احساس امنیت نیز ۸۶ از ۱۰۰ (۱۸ از ۲۰) است. بالاترین احساس امنیت نیز مربوط به امنیت جانی و كمترین آن مربوط به امنیت مالی بوده است.

از مجموع این میانگین ها می توان نتیجه گرفت كه فقط حدود ۲۰ درصد شهروندان در مجموع «احساس ناامنی» داشته اند.

** مسافران نوروزی چه میزان از رفتار و برخورد ماموران پلیس رضایت داشته اند؟
برای پاسخ به این پرسش نظرات مسافران با چند سئوال اندازه گیری شد.
حاصل این نظرات نشان می دهد، در مولفه های برخورد احترام آمیز با مردم، پلیس نمره ۷۹، برخورد مقتدرانه اما احترام آمیز با متخلفان ۷۶، رعایت عدالت در برخورد با متخلفان ۷۴، راهنمایی صبورانه مسافران ۸۲، كمك فنی به مسافران نیازمند كمك ۸۷ و میانگین كل ۷۹ را كسب كرده است.
میانگین های درج شده در این زمینه نشان می دهد كه در اغلب مقوله های رفتاری شهروندان از برخورد ماموران پلیس رضایت داشته اند.
رضایت كل نیز ۷۹ از ۱۰۰ (یا ۸/۱۵ از ۲۰) بوده است.
در زمینه میزان رضایت ماموران پلیس از همكاری و همراهی و قانونمندی مسافران نیز از شماری از ماموران پلیس به ویژه ماموران راهنمایی و رانندگی، پرسیده شده كه در تعطیلات نوروز امسال چه میزان از برخورد و تعامل و رعایت قانون توسط شهروندان به ویژه مسافران راضی بوده اند و نتیجه نشان داد كه ۹۲ درصد آنان در حد خیلی زیاد و زیاد از برخورد و رفتار مسافران رضایت داشته اند.
نتایج این نظرسنجی آشكار ساخت كه شعار نوروزی ناجا(پلیس و مردم؛ نظم و قانونمندی و نشاط بهاری) در ایام تعطیلات نوروزی بگونه ای مطلوب محقق شده است، چه از یكسو تعاملی مثبت و سودمند بین پلیس و مردم شكل گرفته است. این تعامل آنقدر سودمند بوده كه این دو در حد مورد انتظار از یكدیگر رضایت داشته اند.
از دیگر سو پیامد این تعامل، رعایت حداكثری قانون و تبعیت از هنجارهای پذیرفته شده جامعه بوده است.
در سایه این قانونمندی و هنجارگرایی و نظم مندی «احساس امنیت» شهروندان محترم، در تمامی مولفه های این پدیده فزونی یافته است و لاجرم با افزایش احساس امنیت همگانی، نشاط و شادابی بهاری، آنگونه كه شایسته است به درون روان شهروندان راه یافته است و تعامل و معاشرت آنان با یكدیگر نیز این نشاط بهارانه را دو چندان ساخته است.
از همین رو، امیدواریم این رویه شایسته در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» به یك فرهنگ ماندگار و پویا تبدیل شود.
در نتیجه احساس امنیت مسافران، رضایت مسافران از عملكرد پلیس، رضایت مسافران از رفتار و برخورد پلیس در تعطیلات نوروز ۱۳۹۵ در مقایسه با تعطیلات سال گذشته بین پنج تا ۱۰ نمره از ۱۰۰ (یا یك تا دو نمره از ۲۰) افزایش یافته است. همچنین رضایت ماموران پلیس از مردم ۱۵ نمره از ۱۰۰ (سه نمره از ۲۰) اضافه شده است.
این یافته نشانگر آن است كه جامعه ما به صورت معناداری گام در راه قانونمندی، هنجارپذیری و نشاط عقل محور نهاده و سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس نیز بهبود یافته است.
برچسب ها: پلیس ، قانونمندی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: