براساس گزارش های رسانه ای، در میان میلیون ها سند فاش شده از شركت پانامایی موساك فونسكا، مواردی از تخلفات جیانی اینفانتینو رئیس جدید فدراسیون بین المللی فوتبال به چشم می خورد.
کد خبر: ۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴        06 April 2016
به گزارش منابع اینترنتی، این اسناد سوالاتی را در مورد جیانی اینفانتینو در زمان مسئولیت او در اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) مطرح می كند.

اینفانتنیو در حالی در انتخابات اسفند ماه جانشین سپ بلاتر شد كه رئیس سابق فیفا به دلیل ‏رسوایی های مالی، مجبور به استعفا شده بود.‏

اسناد پاناما نشان می‌دهد اینفانتینو پیش از برگزیده شدن به ریاست فیفا، قرارداری را امضاء و تایید كرده بود كه طرف مقابل آن دو برادری هستند كه آمریكا به اتهام فساد مالی در حق پخش تلویزیونی فوتبال آنها را تحت تعقیب‌ قرار داده است.

دو برادر به نام های هوگو و ماریانو حینكیز، در سال 2006 و زمانی كه اینفانتینو، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) بوده است، قراردادهایی را برای حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا با یوفا امضاء كردند. قراردادهایی كه تقریبا بلافاصله بعد از امضاء هر كدام سه برابر قیمت اولیه فروخته شده است.

مدارك مربوط به این قراردادها روز سه ‌شنبه (پنجم آوریل - 17 فروردین) از میان میلیون‌ها سند فاش شده از شركت پانامایی موساك فونسكا پیدا شده است. حدود 11 میلیون سند اكنون به اسناد پاناما شهرت یافته است و با رسانه‌ای شدن آنها، هر ساعت نام یكی از سیاستمداران یا چهره‌های سرشناس دنیا در میان آنها پیدا می‌شود.

یوفا در واكنش به این اتهامات، هر گونه تخلفی را رد كرده است. 

رئیس فیفا در بیانیه ای اعلام كرد كه نمی پذیرد برخی رسانه ها درستكاری وی را مورد تردید قرار دهند. به ویژه اینكه یوفا تمام حقایق مورد به این قراردادها را به طور كامل افشا كرده است. 

وی گفت كه یوفا بررسی در مورد تمام قراردادهای خود انجام داده است و به سوالات مربوط به قراردادها به رسانه ها پاسخ داده است. 

اینفانتینو افزود: همانطور كه قبلا بیان كردم هیچ گاه شخصا با كراس تریدینگ یا مالكان آن سروكار نداشتم و فرایند مناقصه توسط تیم بازاریابی از طرف یوفا انجام شده است. 

چند ماه پیش و در زمانی كه پلیس فدرال آمریكا (اف.بی.آی) اعلام كرد 14 نفر از جمله برادران حینكیز را به اتهام زد و بند در حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال تحت تعقیب قرار داده‌، یوفا هر گونه ارتباط با این افراد را انكار كرد.

در همین حال، یك مقام ارشد فیفا گفت كه اتهام مرتبط با این قرارداد باید در كمیته اخلاقی فیفا و با شفافیت مورد بررسی قرار گیرد.

هوگو و ماریانو حینكیز كه آرژانتینی‌ هستند در چند ماه گذشته مشغول مبارزه حقوقی برای جلوگیری از ارجاع آنها به آمریكا بوده‌اند.

ماه مه سال گذشته، بازرسان آمریكایی مدعی شدند كه این دو برادر برای دریافت حق پخش مسابقات فوتبال در آمریكای جنوبی، طی سالهای گذشته میلیون‌ها دلار به مقام‌های فوتبالی كشورها رشوه پرداخت كرده‌اند.

در آن زمان اتهام به این صورت تشریح شد كه شركت خصوصی تحت مالكیت آنها، كراس تریدینگ، به مقام‌های تصمیم‌گیرنده فوتبال در كشورها، رشوه پرداخت می‌كرده است تا حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال را ارزان خریداری كند و سپس آن را به قیمت گزافی بفروشد.

اكنون در میان اسناد پاناما، نام رئیس جدید فیفا در دو قرارداد میان یوفا و شركت كراس تریدینگ مربوط به لیگ‌های اروپایی سالهای 7-2006 و 9-2008 دیده می شود. 

این اسناد نشان می‌دهد كراس تریدینگ كه یك شركت خصوصی ثبت شده در نیو (نیو جزیره‌ای كوچك در جنوب اقیانوس آرام و 2400 كیلومتری شمال شرقی نیوزلند) برای حق پخش مسابقات لیگ اروپا در اكوادور، 111 هزار دلار پرداخته و سپس آن را به شبكه تلویزیونی تله‌آمازونیاس اكوادور به مبلغ 311 هزار دلار فروخته است.

در سندی دیگر، شركت برادران حینكیز (كراس تریدینگ) حق پخش مسابقه سوپرجام اروپا را از یوفا به مبلغ 28 هزار دلار خریده و سپس آن را به شبكه تله‌آمازوناس اكوادور حدود 126 هزار دلار فروخته است.

با وجود این، از نظر حقوقی هیچ كدام از این اسناد نشانگر این كه جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در ارتباط با قرار داد سال 2006 یوفا با كراس تریدینگ، رشوه دریافت كرده و یا شبكه تلویزیونی تله‌آمازوناس اكوادور تخلفی مرتكب شده‌، نیستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: