بال راست تیم‌ملی فوتبال ایران می گوید کمبود امکانات برای تیم ملی یک کشور در مسیر جام جهانی مساله‌ای پیش پا افتاده و خنده‌دار است. وی همچنین معتقد است برای پیشرفت در فوتبال حرفه‌ای باید از کنار خیلی چیزها بگذرد و سختی‌های این راه را تحمل کند.
کد خبر: ۴۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳        05 April 2016
علیرضا جهانبخش که در دیدارهای اخیر تیم ملی به مهره ثابت و مورد اعتماد کی‌روش تبدیل شده و دو بازی بسیار خوب را نیز مقابل تیم‌های ملی فوتبال هند و عمان به نمایش گذاشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در ارتباط با آخرین وضعیت خود، شرایط تیم ملی برای حضور در مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تغییر نسل در تیم ملی، تغییر پست خود از مهاجم نوک به بال راست در سالهای اخیر و نیز شرایط زندگی فوتبالی‌اش در هلند صحبت‌هایی را انجام داد که در ادامه آن را می خوانید.

* تیم ‌ملی موفق شد دو بازی پایانی خود در ر‌قا‌بت‌های مرحله اول انتخابی جا‌م جها‌نی را با پیروزی پشت سر بگذارد و به عنوان تیم اول گروه به دور بعد صعود کند. ارزیابی‌ات از مرحله اول ر‌قا‌بت‌های گروهی و نیز آینده تیم ‌ملی در مرحله نهایی برای صعود به جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه چیست؟

خدا را شکر که تاکنون روند خوبی داشته‌ایم و در دو بازی پایانی نیز توانستیم این روند را ادامه دهیم. باید قدرت و قاطعیت خود را برای صعود نشان می‌دادیم و توانستیم با دو بردی که در این دو دیدار به دست بیاوریم در سید یک بمانیم و به وضوح نشان دهیم که در حال ادامه روند مطلوب خود در تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران هستیم.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و هند
علاوه بر این برای قر‌عه‌کشی در مرحله بعد شرایط خوبی داریم. از نظر تیمی و تاکتیکی آن چه کادرفنی می‌خواستند را در زمین اجرا کردیم و با پیروزی به آن نتیجه‌ای که می‌خواستیم رسیدیم. کلیه بازیکنان جوان و با تجربه تیم ‌ملی در کنار کلیه اعضای کادرفنی و سایر اعضای تیم با اتحاد و یکپارچگی آنچه مقصود نهایی بود را در مرحله گروهی به دست آوردند.

* ارزیابی‌ات از شرایط تیم ‌ملی در مرحله بعد به چه صورت است و به طور کلی دوست دارید در این مرحله با چه تیم‌هایی همگروه شویم؟

باید منتظر بمانیم تا هفته‌ آینده قر‌عه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه انجام شود. هر قرعه‌ای که به تیم ‌ملی بخورد ما باید شرایط خوب خود را ادامه دهیم و از اولین بازی دور بعد محکم و قاطع حرکت خود را رو به جلو داشته باشیم. گویا در این مرحله ۱۰۰ درصد به استرالیا نخواهیم خورد و قاعدتا امیدواریم با یک قرعه خیلی خوب و تلاش همه بازیکنان و اعضای تیم ‌ملی نتایج لازم را کسب کنیم و به جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه صعود کنیم.

* پس از پایان کار ایران در جا‌م جها‌نی ۲۰۱۴ برزیل شرایط برایت به گونه‌ای پیش رفت که توانسته‌ای در این مرحله از ر‌قا‌بت‌هایی که تیم ‌ملی پیش‌رو دارد به مهره ثابت کارلوس کی‌روش تبدیل شوی و اعتماد او را جلب کنی.

اول باید از اعتماد سرمربی تیم ‌ملی و اعضای کادرفنی تشکر کنم. من چند سالی است که در تیم ‌ملی حضور دارم و خوشحالم که توانسته‌ام در این مسیر مثمرثمر باشم. چه بازی به من برسد و چه نرسد آرزویم برای تیم ‌ملی موفقیت است و اکنون که این فرصت در اختیارم قرار گرفته تا لحظات بیشتری در اختیار تیم ‌ملی باشم، می‌خواهم تاثیرگذاری خود را بیش از پیش نشان دهم و جواب اعتماد کارلوس کی‌روش و کادرفنی را در بازی‌های پیش‌رو جلب کنم. ان‌شا‌ء‌الله بتوانیم همین روند را ادامه دهیم و تیم ‌ملی در مسیر خود موفق باشد.

* تا جایی که به یاد داری، تو ابتدا به عنوان یک مهاجم نوک کار خود را دنبال می‌کردی و به یک باره از این پست به بال راست تبدیل شدی و هم اکنون نیز شرایط بسیار ایده آلی در این نقطه از زمین داری.

من در تیم ‌ملی جوانان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به عنوان مهاجم نوک بودم. از زمانی که در داماش حضور داشتم مارکار آقاجانیان برای اولین بار من را به سمت راست زمین برد که پس از آن در تیم ‌های ملی جوانان و امیدها در همین پست بازی کردم. از زمانی که به هلند رفتم کار خود را به عنوان بال راست ادامه دادم و اکنون نیز در این پست شرایط و احساس خوبی دارم.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و هند
* چقدر امیدواری بتوانی به جایگاه بازیکن بزرگی همچون مهدی مهدوی‌کیا که در این پست سال‌های سال در تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل ایران درخشید برسی؟

آقا مهدی بزرگ من هستند و من در ارتباط با اکثر مسائل خود از تجربه ایشان استفاده می‌کنم و از مشورت‌های آقا مهدی بهره می‌برم. بازیکنانی همچون مهدوی‌کیا، دایی و کریمی در تاریخ ایران یک بار ظهور می‌کنند. هر بازیکنی سبک خاص خود را دارد و من هم امیدوارم که بتوانم در این جایگاه کار خود را به خوبی دنبال کنم و به موفقیت برسم.

* نسل جدید تیم ‌ملی تا چه حد می‌تواند ما را نه تنها به صعود به جا‌م جها‌نی،‌ بلکه به صعود از مرحله گروهی جا‌م جها‌نی ۲۰۱۸ روسیه امیدوار کند.

بعد از جا‌م جها‌نی خیلی‌ها می گفتند که باید در تیم ‌ملی جوانگرایی شود. کادرفنی تیم ‌ملی نیز به گونه‌ای کار را پیش برد که این امر به نحو مطلوب صورت گرفت و اکنون بازیکنان جوانی داریم که در کنار با تجربه‌ها بازی‌های خوبی را به نمایش می‌گذارند. مطمئنا حضور بازیکنان با تجربه در کنار جوانان تیم ‌ملی به آنها انگیزه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا کار خود را بهتر انجام دهند. قطعا در این مسیر بازیکنان جوان و با تجربه مکملی برای یکدیگر هستند تا تیم ‌ملی را به موفقیت برسانند.

* این روزها تنها صحبتی که در‌ رابطه با تیم ‌ملی می‌شود ضعف و کمبود امکانات است و در این رابطه هیچ اصلاحاتی صورت نمی‌گیرد. برای تو که یک بازیکن در سطح اول فو‌تبا‌ل اروپا هستی برخورد با چنین مسایلی به چه صورت است؟

مقایسه در این رابطه اصلا خوب نیست. همان طور که اشاره کردید صحبت از چنین مسایلی تنها بحث‌های پیش پا افتاده است. زمانی که از کمبود امکانات در مسیر جا‌م جها‌نی صحبت می‌کنید عنوان این مطالب خنده دار است و اصلا مساله جالبی نیست. متاسفانه تا به حال امکانات لازم در اختیار تیم ‌ملی قرار نگرفته، تنها امید ما این است که از این به بعد شرایط بهتر شود و امکاناتی که برای صعود تیم ‌ملی به جا‌م جها‌نی نیاز است فراهم شود. همه کسانی که در تیم ‌ملی حضور دارند و یا مسئولان ذیربط باید در این رابطه تلاش خود را انجام دهند تا شرایط تیم ‌ملی برای صعود به جا‌م جها‌نی بهتر شود.

* همچنان صحبت از رفتن کارلوس کی‌روش داغ است. فکر می کنی علت اصلی گلایه‌های سرمربی تیم ‌ملی در شرایط کنونی چیست؟

بحث کی‌روش، تنها بحث امکانات است. اگر شرایط و امکانات خوب فراهم شود دغدغه‌های سرمربی تیم ملی کاهش می‌یابد و نه تنها او ،‌ بلکه تمامی بازیکنان و سایر اعضای تیم می‌توانند در شرایط بهتری کار خود را دنبال کنند. قاعدتا این مساله خوبی برای تیم ‌ملی نیست که امکانات لازم برایش مهیا نباشد. کی‌روش در طول مدت اخیر تمام تلاش خود را انجام داد تا به امکانات لازم برای تیم ‌ملی برسد و نه تنها بازیکنان،‌ بلکه کادرفنی شرایط بهتری داشته باشند، اما تاکنون این مساله محقق نشده و امیدوارم در ادامه مسیر تیم ‌ملی این اتفاق رخ دهد.

* شرایط زندگیت فو‌تبا‌لی‌ات در هلند به چه صورت است. علیرضا جهانبخش چه شرایطی در باشگاه آلکمار دارد و به چه منظور کار و اهداف خود را در این تیم دنبال می‌کند؟

علیرضا جهانبخش
۱۰۰ درصد زندگی حر‌فه‌ای سختی‌های خاص خود را دارد. باید از کنار خیلی چیزها بگذرم و از طرفی دوست دارم روز به روز پیشرفت کنم. این شرایط را به جان می خرم تا روز به روز به اهدافم نزدیکتر شوم و تا آنجایی که می‌توانم خوشحالی خود و مردم کشورم را رقم بزنم.

آلکمار از جمله باشگاه‌هایی است که بازیکنان خوبی را به تیم‌های بزرگ دنیا ترانسفر کرده است. من هم با علم به همین موضوع باشگاه‌های خود را انتخاب کرده‌ام تا روز به روز به اهدافم نزدیک شوم. امیدوارم در مسیری که قرار گرفته‌ام تمام تلاش خود را انجام دهم و به آنچه که می‌خواهم برسم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: