رئیس قوه قضائیه:
رئیس قوه قضائیه گفت: با توجه به نامگذاری امسال، حضور دادستان در شورای عالی پول و اعتبار مهم است و دستگاه قضایی هم باید با دولت در راستای اجرای وظایف اقتصاد مقاومتی همکاری کند.
کد خبر: ۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷        05 April 2016
به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه دادستان کل کشور که با حضور مسئولان عالی قضایی برگزار شد، با اشاره به خدمات بی‌شائبه قضات در کل کشور در دادگستری‌ها و نهادهای وابسته به قوه‌قضائیه افزود: یکی از الطاف الهی به بندگان این است که به خلق خدا خدمت کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگر بتوانیم رفع ظلم کنیم یا حقی را استیفا کنیم، خدمت بزرگی است. کار دستگاه قضایی سنگین است و مجموع مراجعات مردم در سراسر کشور بسیاراست.

وی با اشاره به خدمات گسترده سازمان‌های وابسته به قوه‌قضائیه از جمله سازمان اسناد، دفاتر ثبت اسناد و مجموعه عظیم قوه‌قضائیه ادامه داد: بر حسب آمار ۱۵ میلیون پرونده در سال در مجموعه قوه‌قضائیه بررسی می‌شود و تلاش مسئولان قضایی در بستر کمبود امکانات و بی‌پولی انجام می‌شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه مشکلات فراوان در قوه‌قضائیه وجود دارد و قضات با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، اضافه کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم، مجموع خدمات قضات در کشور قابل تحسین است؛ البته اشکالاتی در رسیدگی‌ها وجود دارد، اما باید همه چیز را با هم ببینیم و کمبودها را در نظر داشته باشیم.

محدودیت امکانات دامن قوه قضاییه را گرفته است

رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: اگر دستِ دستگاه قضایی برای جذب قاضی بیشتر باز بود به طور طبیعی خدمات بهتر می‌شد و پرونده‌ها طولانی نمی‌شد، اما مشکلات اقتصادی وجود دارد و امکانات دولت هم محدود است که دامن قوه‌قضائیه را هم گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مردم مشکلات خود را با سامانه ۱۲۹ مطرح می‌کنند، گفت: گاهی شکایات ۱۲۹ را به صورت شفاهی گوش می‌کنم که بد و بیراه بسیار می‌گویند که خلاف است، اما در لابه‌لای آنها مواردی هم وجود دارد. علت عمده شکایات این است که محدودیت‌های قوه‌قضائیه را نمی‌دانند و از طولانی شدن پرونده‌ها شکایت می‌کنند و زمانی که تعداد قاضی محدود باشد، طولانی شدن پرونده‌ها طبیعی است.

نیاز قوه قضاییه به قاضی فراتر از وضع موجود است

آملی لاریجانی افزود: فراموش نمی‌کنم که در ابتدای فعالیتم در قوه برخی با جذب قاضی مخالف بودند، اما تعداد پرونده‌ها در شعبات روشن است و آمارها در هر شعبه دقیق وجود دارد که نشان می‌دهد نیاز قوه فراتر از وضع موجود است.

رئیس قوه‌قضائیه با اظهار امیدواری در خصوص تصویب برنامه ششم توسعه گفت: باید از الطاف رهبری تشکر کنم که هر چه برای قوه‌قضائیه درخواست کردیم، در حد وسع موافقت کردند. البته دولت خیلی همراهی نکرد و نیازهای ما و مصیبت‌خوانی ما گریه دولت را درنیاورد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بنا شده در جذب قاضی کمک‌هایی شود تا دستگاه قضایی بتواند تنفسی بکند.

چیزی جز نیت خیر و تدین از رئیسی ندیدیم

آیت الله آملی لاریجانی با تشکر از حجت‌الاسلام رئیسی دادستان سابق کل کشور تاکید کرد: در بیش از ۳۰سال خدمت در دستگاه قضایی چیزی جز نیت خیر و تدین از ایشان ندیدیم. خداوند ایشان را موفق بدارد، هر چند که ما با رفتن ایشان از خدماتشان محروم می‌مانیم، اما چون از سوی رهبری، تولیت آستان قدس رضوی به ایشان سپرده شده، بسیار خوشحالیم. از حجت‌الاسلام رئیسی تقاضا کردم ضمن داشتن سمت تولیت آستان قدس، ارتباطشان با دستگاه قضا قطع نشود و خواستم به عنوان مشاورعالی از ایشان استفاده کنیم که پذیرفتند.

رئیس قوه‌قضائیه با اشاره به خدمات ۳۰ ساله حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در دستگاه قضایی گفت: ایشان از چهره‌های خدوم و متدین و پرتلاش هستند که در دیوان عدالت تلاش‌های بسیاری داشتند. البته دیوان مشکلات و محدودیت‌های بسیاری دارد، اما ایشان با تجارب بالایی که اندوخته‌اند ان‌شاء الله بتوانند در دادستانی کل کشور موفق باشند.

وی گفت: برای تصدی سمت دادستانی کل کشور افراد مختلفی معرفی شده‌اند که ایشان از میان گزینه‌ها انتخاب شده‌اند. دادستان کل وظایف بسیاری دارد و در قانون آیین دادرسی جدید هم وظایف مهمی مثل نظارت بر دادسراهای کل کشور به دادستانی سپرده شده است و علاوه بر این وظایف مهم دیگری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حقوق عمومی دارد.

آملی لاریجانی با اشاره به عضویت دادستان کل کشور در شورای پول و اعتبار افزود: حضور دادستان در شورای عالی پول و اعتبار بسیار مهم است، مخصوصا امسال که از سوی رهبری سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، دادستان کل می‌تواند نقش داشته باشد، کما اینکه دستگاه قضایی هم باید همراهی کند و با دولت در راستای اجرای وظایف اقتصاد مقاومتی همکاری کند.

رئیس‌ قوه‌قضائیه گفت: برخی قضات دیوان عالی حدود ۷۰ وظیفه و اختیارات برای دادستانی کل استحصال آورده‌اند. همچنین دادستان کل کشور در شوراهای مهم دیگر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچون مباحث رسانه و سایت‌ها حضور دارد و در راستای امنیت و حفظ حقوق عمومی نقش مهمی دارد که امیدواریم حجت‌الاسلام منتظری در سمت جدید موفق باشد و بنده آماده‌ام هر کمکی که لازم باشد انجام دهم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: