در هفته های آینده عرصه سیاسی کشور بستر انتخاباتی دیگر خواهد بود. مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۶۹ کرسی باقی مانده برگزار خواهد شد. اصلاح‌طلبان که در مرحله اول با اقبال بیشتری نسبت به رقیب خود روبه رو شدند حالا و با نزدیک شدن به اردیبهشت ماه دغدغه انتخاباتی دیگر را دارند.
کد خبر: ۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴        04 April 2016
به گزارش خبرنگار اطلس‌خبر، انتخابات ۷ اسفند با پیشی گرفتن اصلاح‌طلبان که سه دوره متمادی از حضور حداقلی آنها در بهارستان می گذشت همراه شد و حالا دور دوم انتخابات نیز برای آنان اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در برخی حوزه های انتخابیه کشور کانمدیدا های مورد حمایت آنها به مرحله دوم راه یافته اند و در دهمین روز اردیبهشت ماه تکلیف آنها مشخص خواهد شد.

محمدرضا عارف که خود توانست در مرحله اول انتخابات بیشترین رای را از مردم تهران کسب کند چندی پیش و در حاشیه دیدار نوروزی خود با اقشار مختلف مردم در این باره گفت: «مسئله امروز ما انتخابات مرحله دوم است تا به خوبی برگزار شود و مردم مانند مرحله اول حضور جدی داشته باشند.»

برخی از فعالان سیاسی کشور میزان اهمیت دومین مرحله انتخابات را بیشتر از مرحله اول می دانند. آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت دراین باره گفت: »در دید کلان می توان گفت که اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات نه تنها کمتر از دور اول نیست، بلکه می توان گفت که بیشتر است.«

مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات بطور معمول پایین تر از مرحله اول انتخابات است. همین ممکن است کار را برای جناح های سیاسی کشور اندکی سخت تر کند.

آذر منصوری ضمن اشاره به این نکته و اینکه بیش از ۶۰ کرسی مجلس باقی مانده است افزود: «ضرورت دارد تا همه احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی نسبت به دعوت مردم برای شرکت در انتخابات اقدام کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «۴/۱ از کرسی های مجلس باقی مانده است و این تعداد از کرسی باقی مانده به حتم بر روی آرایش سیاسی مجلس آینده اثر می گذارد. با توجه به اینکه بیش از ۴۰ کرسی برای اصلاح طلب ها وجود دارد، تلاش این جریان سیاسی اثرگذاری بر افزایش مشارکت مردم خواهد بود.»

شهرستان ها، میزبان مرحله دوم انتخابات
با توجه به اینکه هر ۳۰ نماینده پایتخت مشخص شده اند حالا این شهرستان های دیگرند که باید باقی مانده کرسی های سبز خود را پر کنند. وضعیت اصلاح‌طلبان نیز در پایتخت مطلوب تر از دیگر شهرستان ها بوده است و ضمنا نگاه بسیاری از شهرستان های کشور به مجلس شورای اسلامی بیشتر نگاهی بومی و محلی است تا نگاهی ملی. اصلاح‌طلبان که طی سالهای گذشته بیشتر موفقیت های خود را مدیون پایتخت نشینان بوده اند حالا به نظر کار سختی در پیش خواهند داشت. محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم در توضیح اقدام‌های انجام‌گرفته از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان برای تدوام پیروزی «لیست امید» در مرحله دوم، گفت: رایزنی‌ها و صحبت‌هایی انجام شده و ازسوی نیروهای شاخص اصلاح‌طلب و اعتدالی برای حضور در شهرستان‌ها جهت سخنرانی و حمایت از نامزدهای «لیست امید» نیز اعلام آمادگی به عمل آمده است.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم  همچنین گفت: باید همه توانمان را به کار ببندیم که نمایندگانی که دیدگاه‌شان به اصلاح‌طلبی و اعتدال و همراهی با دولت نزدیک است، در مرحه دوم انتخابات رای بیاورند تا بتوانیم اکثریت مجلس دهم را در اختیار داشته‌باشیم.

به گزارش اطلس خبر،  تکلیف ۶۹ کرسی از کرسی های مجلس شورای اسلامی همچنان در ابهام است و باید دید اصلاح‌طلبان خواهند توانست موفق به کسب اکثریت این کرسی ها شوند یا خیر؟ کرسی هایی که می‌توانند وضعیت قدرت در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در مجلس دهم دست‌خوش تغییر کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: