در کنار تشدید عرضه‌ها و صف‌های فروش در بازار چند روز گذشته، امروز شاهد تقویت تقاضا در اغلب گروه‌ها و نمادها بودیم که در این میان گروه سیمانی‌ و نمادهایی مانند «رکیش» و «ذوب» با اقبال بیشتری در میان سهامداران روبه‌رو شدند و در زمان‌هایی از بازار صف خرید چند صد هزار سهمی یا بعضا میلیونی را تجربه کردند.
کد خبر: ۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸        04 April 2016

به گزارش اقتصادنیوز،دوشنبه، 16 فروردین ماه پس از افت و خیزهای زیاد شاخص، در نهایت نماگر بازار نیز با افزایش 19.4 واحدی در ارتفاع 80 هزار و 872 واحد ایستاد تا بازپس‌گیری کانال 81 هزار واحدی در روزهای آینده آسانتر شود.
  گروه خودرو که در طول روزهای اخیر خواه در زمان رشد قیمتی و تشکیل صف خرید یا در زمان کاهش قیمت‌ها و تشکیل صف فروش بر کل بازار اثرگذار بوده است، امروز بعد از عرضه‌های سنگین دو روز گذشته توانست تا حدودی خود را بازیابد و در برخی نمادها از صف فروش به صف خرید برسد.

در میان سهامی که امروز با بیشترین حجم معاملات روبه‌رو شدند اغلب نمادهای خودرویی مانند خساپا، خزامیا، خودرو، خکاوه و خپارس حضور داشتند که برخی از آنها مانند خپارس و خکاوه توانستند خود را از دامنه منفی به مثبت رسانده و بعضا صف خرید را نیز تجربه کنند. شاخص خودرو در پایان معاملات با رشد نسبی نسبت به دیروز روبه‌رو شد اما در نهایت 0.4 درصد کاهش یافت. در این گروه نماد خگستر با رشد 5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. از طرفی مهمترین رخداد این گروه لیدر جدا شدن راه معاملات نماد ایران خودرو از سایپا بود که به گفته کارشناسان اتفاق مبارکی برای سهامداران آن محسوب می‌شود.

گروه سیمانی‌ها نیز امروز معاملات مثبت و روبه بالایی را تجربه کرد. امروز دبیر انجمن گروه کارفرمایان صنعت سیمان خبر از افزایش قیمت سیمان داد و گفت: درراستای افزایش قیمت، اولین هدف خود را تعادل در میزان عرضه و تقاضا قرار داده‌ایم و برهمین اساس از 15 اردیبهشت هرآنچه تاکنون تخفیف ازسوی کارخانجات داده می شده را حذف می‌کنیم . او افزود: با این حذف تخفیف‌ها از این تاریخ و بازگشت قیمت سیمان به مصوب سال 93، هر تن سیمان فله مقابل درب کارخانه 100 هزار تن به فروش خواهد رسید درحالیکه تاکنون 10 تا 20 درصد تخفیف داده می‌شد. وی تاکید کرد: امید است 15 تا 17 درصد به قیمت سیمان بیفزاییم. بر همین اساس شاخص گروه سیمانی‌ها امروز 2.9 درصد رشد کرد و در میان سبزپوش با بیشترین رشد شاخص قرار گرفت.

در گروه پالایشی‌ها نیز روز جاری شاهد جمع شدن صف فروش نماد تازه بازگشایی شده "شبندر" بودیم، اما این سهم کماکان با افت قیمتی روبه‌رو شد و باقی نمادهای این گرروه کم فروغ و بی اقبال معاملات روز جاری را به پایان رساندند. دوشنبه شاخص گروه فرآورده‌های نفتی بازهم قرمزپوش بوده و 1.1 درصد ریزش کرد.
روز جاری شاخص صنعت نزدیک به صفر اما در دامنه مثبتی نوسان کرد که از تقویت تقاضا در کلیت بازار به خصوص گروه‌های لیدری مانند خودرو حکایت می‌کند.
در پایان معاملات بازار نیز 1.2 میلیارد اوراق بهادار به ارزش 315 میلیارد تومان دادوستد شد که شاخص کل و هم‌وزن نیز به ترتیب افزایش 19 و 85 واحدی را تجربه کردند. در حالی که نمادهای جم، فولاد و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند، اما نمادهای شبندر، کگل و خساپا بالاترین تاثیر منفی را بر این نماگر بازار به جا گذاشتند.

در هین حال در فرابورس ایران نیزروز جاری شاهد رشد 3.2 واحدی شاخص و ورود دوباره آیفکس به کانال 800 واحدی بودیم. در فرابورس 246 میلیون اوراق بهادار دادوستد شد که حجم این معاملات به رقم 119 میلیارد تومان رسید.

نماد مارون، ذوب و زاگرس به ترتیب سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس گذاشتند و نماد ذوب آهن با حجم معاملاتی بالغ بر 75 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات امروز را در میان بازارهای اول، دوم و پایه به خود اختصاص داد.


برچسب ها: خودرو ، بهبود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: