پلیس مالدیو برای متفرق کردن فعالان و روزنامه‌نگاران معترضی که دولت را به سرکوب آزادی مطبوعاتی متهم می‌کنند، متوسل به استفاده از اسپری فلفل شد و 19 روزنامه‌نگار را دستگیر و برای مدت محدودی بازداشت کرد.
کد خبر: ۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵        04 April 2016
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مالدیو که عمدتاً به خاطر سواحل لوکسش مشهور است در سال 2008 میلادی پس از چندین دهه حکومت استبدادی به یک دموکراسی چند حزبی تبدیل شد. اما دستاوردهای دموکراتیک این کشور در سال‌های اخیر به سرعت از بین رفته است.

حدود 50 معترض در نزدیکی دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو علیه اقدام دولت در جرم خواندن هرگونه تهمت و افترا به دولت و همچنین دیگر اقدامات اتخاذ شده علیه رسانه‌ها دست به راهپیمایی زدند. حزب حاکم یمین عبدالقیوم، رئیس‌جمهور مالدیو لایحه‌ای را تقدیم پارلمان کرده که تحمیل جریمه‌های سنگین و چند سال حبس را برای جرم تهمت و افترا زدن به دولت پیشنهاد می‌کند.

این معترضان همچنین دولت را به دخالت داشتن در حکم دادگاه که چاپ قدیمی‌ترین روزنامه مالدیو را به حالت تعلیق درآورده، متهم کردند. دیگر مسائلی که در جریان این اعتراض مطرح شد شامل تاخیر در انجام تحقیقات درخصوص ناپدید شدن روزنامه‌نگاری از دو سال پیش و ممنوعیت برخی سازمان‌های رسانه‌ای از گزارش دادن درخصوص جلسات دادگاهی بود.

پلیس مالدیو در بیانیه‌ای گفت: این اعتراض مختل شد چراکه معترضان در یک منطقه محافظت شده در نزدیکی دفتر ریاست‌جمهوری تجمع کردند و موانع را برداشتند. در این رویداد 19 روزنامه‌نگار دستگیر شدند.

تمامی این 19 روزنامه‌نگار چند ساعت پس از دستگیری، آزاد شدند. آنها به هیچ جرمی متهم نشدند اما پلیس از آنها خواست تا در روند تحقیقات درخصوص این اعتراض همکاری کنند.

ابراهیم حسین شهاب، سخنگوی دولت مالدیو گفت: پلیس در مقابل معترضان از اسپری فلفل استفاده کرده و این مساله توسط عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس که در صحنه حاضر بوده، تایید شده است. پیش‌تر که گفته بودم در این روند از گاز اشک‌آور نیز استفاده شده، اطلاعاتم کافی و دقیق نبود!

در همین حال پلیس نیز برای نخستین بار تاکید کرد که احمد ریلوان، روزنامه‌نگاری که در سال 2014 میلادی مفقود شده در حقیقت ربوده شده است. ریلوان در زمان ناپدید شدنش برای یکی از وب‌سایت‌های حامی اپوزیسیون کار می‌کرد.

پلیس اعلام کرد، تصاویر دوربین‌های امنیتی مردی را که عضو یکی از گروه‌های تبهکار است نشان می‌دهند که ریلوان را در حال بازگشت از محل کار به خانه‌اش می‌رباید.

انگیزه این آدم‌ربایی هنوز مشخص نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: