هم‌زمان با ورود اولین گروه از پناهجویان اخراجی به ترکیه، معترضان در مرز اتریش – ایتالیا همبستگی خود را با این پناهجویان اعلام کردند و بسیاری از آنها با پرتاب بطری و سنگ با نیروهای امنیتی درگیر شدند. پناهجویان همچنین در کمپ‌هایی در یونان دست به اعتراض زدند. اکنون 51 هزار مهاجری که برای رسیدن به شمال اروپا تلاش می‌کردند، در یونان گیر کرده‌اند.
کد خبر: ۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲        04 April 2016

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، معترضان در سراسر اروپا در حالی دست به تظاهرات می‌زنند که یونان روند اخراج مهاجران و پناهجویان به ترکیه را آغاز کرده است. اتریش نیز برای مقابله با موج جدید ورود پناهجویان به شمال اروپا از طریق ایتالیا نیروهایی به مرزهایش اعزام کرده است.

براساس توافق اتحادیه اروپا، تمام مهاجران غیر قانونی که پس از بیستم مارس وارد یونان شده‌اند به ترکیه اخراج می‌شوند. علاوه بر این، به ازای هر آواره سوری که از جزایر یونان به ترکیه باز گردانده شود، یک آواره دیگر سوری از ترکیه به سمت کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده می‌شود و نهایتا شمار آنها به 72 هزار تن می‌رسد.

عملیات بازگرداندن مهاجران از صبح امروز (دوشنبه) از جزیره لسبوس یونان آغاز شده است. این جزیره محل تردد صدها هزار پناهجو و مهاجری بوده است که سال گذشته از طریق ترکیه وارد آن شده و به سمت اروپا رفته‌اند. پلیس اتریش روز یکشنبه با معترضانی که به بسته شدن مرزهای اروپا به روی مهاجران اعتراض داشتند، درگیر شد.

از سوی دیگر صدها تن از معترضان در یونان در حالی دست به اعتراض زدند که دولت آتن برای اخراج 500 تن از مهاجران غیر قانونی به ترکیه در پی توافق آنکارا و اتحادیه اروپا آماده شده است. در جزیره لسبوس بیش از 3300 مهاجر ساکن هستند.

بسیاری از معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار کمک به مهاجران شده بودند. در اتریش حدود 1500 تن در اعتراضات در مرز اتریش – ایتالیا حضور داشتند. پلیس علیه برخی از معترضان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد.

در همین حال افکان الا، وزیر کشور ترکیه گفته است که کشورش برای تحویل گرفتن 500 مهاجر آماده شده و یونان تاکنون نام 400 تن را به آنها ارائه کرده است. به گفته وی، این آمار ممکن است تغییر کند. شبکه خبری اسکای نیوز عربی امروز از انتقال شماری از مهاجران و پناهجویان از یونان به شهر ساحلی دیکیلی در استان ازمیر ترکیه خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: