یک مقام بانک مرکزی در گفتگو با اطلس خبر:
سال پایه پس از پنج سال تغییر کرد و امسال به عنوان سال پایه جدید مبنای محاسبات آماری قرار گرفت.
کد خبر: ۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴        03 April 2016
سال پایه پس از پنج سال تغییر کرد و امسال به عنوان سال پایه جدید مبنای محاسبات آماری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، تغییر سال پایه آخرین بار در سال 90 و پس از تغییرات گسترده قیمتی در گروه حامل‌های انرژی اتفاق افتاد و سال پایه از سال 83 به سال 90 تغییر کرد.

هرچه فاصله تعیین سال پایه‌ها بیشتر باشد به معنی عدم تغییر تناسب رشد قیمت‌ها در گروه‌های کالایی و هرچه این فاصله کمتر باشد به مفهوم برهم ریختن تناسب رشد قیمت کالاهاست.

علیرضا مقتدایی مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در گفتگو با اطلس خبر در این باره توضیح داد: سال 89 به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ما شاهد تغییر در تناسب رشد قیمت‌ها در گروه‌های کالایی بودیم. به عبارت ساده‌تر درحالی که قیمت بنزین و سایر حامل‌ها رشد قیمت قابل توجه پیدا کرده بود اما دیگر کالاها به این میزان رشد قیمت نداشتند و لذا تناسب سبد تورم تغییر کرده بود، لذا ناگزیر به تعیین سال پایه جدید در سال 90 شدیم.

او اضافه کرد: با توجه به رشد قیمت نان و قیمت حامل‌های انرژی در سال‌های گذشته، مجدد باید سال پایه جدید تعریف کنیم، بنابراین تصمیم بر این شده است که سال 95 به عنوان سال پایه جدید مبنای محاسبات قرار گیرد.

مقتدایی متذکر شد: تغيير سال پايه فقط براساس تغييرات قيمت يا سهم مصرف يک يا دو قلم از اقلام سبد موردبررسي انجام نمي‌شود، بلکه تغييرات قيمت و سهم مصرف تمام اقلام سبد بررسي مي‌شود.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اذعان کرد: تغییر سال پایه به طور معمول بین پنج تا هفت سال اتفاق می‌افتد. فاصله کم بین سال پایه‌ها واقعه خوبي نيست و هر چقدر سال پايه نزديك‌تر باشد، به اين معني است که در قيمت‌ها تغييرات بزرگتري رخ داده است که اين خود باعث تغيير الگوي مصرف خانوارها و سهم مصرف شده است.

برچسب ها: بانک مرکزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: