رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از پیروزی انقلاب در سال 57 شش بار بازداشت شدند که امروز، چهاردم فروردین همزمان با سومین بازداشت ایشان است.
کد خبر: ۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲        02 April 2016
به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای در دوران مبارزات انقلابی در ساماندهی اعتراضات به ویژه در مشهد نقش موثری داشتند و هزینه آن شش بار بازداشت، زندان و تبعید بود. ایشان آخرین بار در سال 56 به ایرانشهر تبعید شدند. در همه‌ دفعاتی که به زندان رفتند، علت دستگیری ایشان، بر هم زدن امنیت ملی و تشویش و تحریک مردم به مبارزه با حکومت شاه اعلام می‌شد و اغلب به دلیل نداشتن و نیافتن هیچ مستند محکمه‌پسندی، به‌ویژه در بازجویی‌ها، ایشان روزها و ماه‌ها در بازداشت غیرقانونی به سر می‌بردند.

امروز اما 49 سال از سومین باری که ایشان بازداشت شدند می گذرد. در  14 فروردین 1346، پس از ترجمه‌ کتاب «آینده در قلمرو اسلام»، نوشته‌ سید قطب، برای سومین بار ساواک سراغ آیت الله خامنه ای آمد. اگرچه ساواک مایل بود حکم دادرسی ارتش، نه برای کتاب یادشده، که برای سخنرانی‌های بی‌مجازات‌مانده از نظر ساواک در بیرجند و زاهدان و حوادث مشهد، پس از تبعید آیت‌الله سید حسن قمی صادر شود.

پس از تبعید آیت‌الله سید حسن قمی (از علمای مبارز مشهد) به خاش، آیت‌الله خامنه‌ای در رأس جمعی از طلاب به منزل آیت‌الله میلانی رفتند و از ایشان برای حمایت از آقای قمی و محکوم کردن تبعید وی، درخواست اقدام (همچون تعطیل کردن نماز جماعت و صدور اطلاعیه) کردند. اقدامات انقلابی ایشان، از چشم ساواک مخفی نماند و به این بهانه، ایشان را دستگیر کردند. اما دادگاه تشکیل‌شده برای ایشان، عمدتاً حول محور ترجمه و نشر کتاب انقلابی «آینده در قلمرو اسلام» می‌چرخید. با این حال، دادگاه چنان در جمع‌آوری سند برای مبارزات ایشان تهی‌دست بود که بازجویان ساواک چندین‌بار از دست پاسخ‌های سربالای ایشان گیج و عصبی شدند و 52 روز ایشان را در بازداشت انفرادی، بدون ملاقات با هیچ فردی، در زندان لشکر مشهد، مورد تنبیه قرار دادند. پس از این مدت، ایشان به سه ماه زندان محکوم و قرار ایشان به وجه‌‌الکفاله به مبلغ یکصد هزار ریال تبدیل شد و پس از سپردن کفیل در تاریخ 26 تیر 46 مرخص شدند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: