نظارت و گشت تعزیرات حکومتی بر اصناف در ایام نوروز پابرجا بود و در برخی مکان های عمومی مانند دربند و فرحزارد نیز تخلف هایی گزارش شد.۱۵ گشت مشترک تعزیرات حکومتی در ایام نوروز با حضور بازرسان و کارشناسان دستگاه های نظارتی از واحدهای ارائه کننده خدمات سرکشی کردند و یکی از این گشت ها به صورت سرزده به سراغ ....
کد خبر: ۴۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱        02 April 2016
بیتا حقیقی پور- تحریریه اطلس خبر| نظارت و گشت تعزیرات حکومتی بر اصناف در ایام نوروز پابرجا بود و در برخی مکان های عمومی مانند دربند و فرحزارد نیز تخلف هایی گزارش شد.

۱۵ گشت مشترک تعزیرات حکومتی در ایام نوروز با حضور بازرسان و کارشناسان دستگاه های نظارتی از واحدهای ارائه کننده خدمات سرکشی کردند و  یکی از این گشت ها به صورت سرزده به سراغ رستوران های منطقه دربند رفت.

این گشت مشترک تعزیرات حکومتی نیز به جاده هراز منطقه آبعلی، فرحزاد و فشم رفته بود، به شمال شهر تهران در منطقه دربند رفت تا از رستوران های این منطقه از سوی کارشناسان مختلف بازرسی کند.

براساس این گزارش، یکی از کارشناسان دامپزشکی در انجام بازرسی ها مدعی شد که بخشی از مواد غذایی برخی از این واحدها فاسد بوده و گوشت های موجود در این واحد ها نیز فاکتور خرید نداشته است و همچنین مشخص نبوده که کشتار آن به صورت بهداشتی و استاندارد بوده است یا خیر.

این مواد فاسد جمع آوری شده و پرونده تخلف آن نیز به رئیس شعبه ۴۱ تعزیرات حکومتی که در گشت حاضر است ارجاع داده شده است.

براساس گزارش کارشناسان، در یکی از مغازه ها گوشت های آلوده ای وجود داشت که کالای غیر قابل مصرف این واحد نیز جمع آوری شدو برابر قانون متخلف به پرداخت ۴۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

یکی از کارشناس دامپزشکی در این خصوص گفت که گوشت باید در ظرف استیل نگهداری شود و نگهداری آن به شکل دیگر تخلف محسوب می شود. تمامی گوشت های موجود در مغازه ها و واحدهای صنفی باید دارای فاکتور خرید معتبر باشند تا زمان و درستی کشتار مشخص شود.
البته کم نیستند واحدهای صنفی که گم نامی که در مکان های پر رفت و آمد تخلف های بهداشتی مرتکب می شوند که در نهایت پس از شکایت و بازرسی های سرزده پلمپ و تعطیل می شوند.

فعالیت تعزیرات حکومتی مدتی است که باعث تعطیلی برخی از رستوران ها و مغازه های عرضه مواد غذایی شده است به طوری که برخی از رستوران های معروف و بنام نیز در دام قانون نیز گرفتار شدند. به عنوان نمونه رستوران نایب که از معروف ترین رستوران های بنام است و چندین شعبه در تهران دارد در پاییز سال ۹۴ به دلیل استفاده از گوشت های غیر استاندارد و همچنین رنگ های مجازو غیرمجاز به جای زعفران نیز تعطیل شد. البته تنها یکی از شعبه های آن در سهروردی شمالی باعث این اتفاق بود و تنها ذاین دشعبه تعطیل شد.

اما کم نبودند رستوران هایی که مانند نایب حکم پلمپ برای آنها صادر شد مانند رستوران اردک آبی که این واحد صنفی نیز به دلیل رعایت نکردن برخی وارد بهداشتی و همچنین استفاده برخی مواد غذایی فاسد پلمپ شد.

البته اولین خبر در مورد این دست از پلمپ ها از آش رشته و حلیم فروشی معروفی در میدان تجریش در آبان ماه سال ۹۴ منتشر شد. در بازدید سرزده معاون داستان تهران و سرپرست دادسرای جرایم پزشکی و دارویی از اغذیه فروشی‌های میدان تجریش دستور پلمب سفره خانه‌ای در بازار، دو کافه، یک بستنی فروشی و یک آش فروشی صادر شد. در این بازدید دستور پلمب یک آش فروشی معروف در اطراف این میدان را به دلیل کشف ۶۰ کیلو گوشت فاسد صادر شد.

ذبیح زاده، عاون داستان تهران و سرپرست دادسرای جرایم پزشکی و دارویی، به صورت سرزده از یک بستنی فروشی معروف بازدید کرد که با وجود سوسک در مواد اولیه بستنی‌های این مغازه روبرو شد و دستور پلمب این مغازه را نیز صادر کرد. همچنین با حضور در بازارچه تجریش وضعیت رستوران‌های این محدوده را مورد بررسی قرار داد و دستور پلمب سفره‌خانه‌ای در این بازارچه را به دلیل کشف هشتاد کیلو گوشت فاسد صادر کرد و گوشت‌های کشف شده نیز نابود شدند.

اما در این میان برخی از رستوران ها بَنا به دلایلی نامعلوم تعطیل شدند که این سوال را در ذهن جاری می کند که آیا دلایل تخلف آنها ناگفتنی است یا اینکه تنها بهانه ای کوچک برای تعطیلی برخی از واحدهای صنفی در دست بوده است.

به عنوان مثال بهمن سال ۹۴ بود که خبر تعطیلی یک کافی شاپ زنجیره ای در برخی از رسانه ها منتشر شد. کافی شاپ های نوتلابار چند ماهی بود که فعالیت خود را در سه شعبه پاسداران، سعادت آباد و اندرز گو آغاز کرده بود. برخی خبرها هم حاکی از آن بود که شعبه اندرز گو این کافی شاپ تعطیل شده است. اسکندر آزموده، رییس اتحادیه کافی شاپ و آبمیوه، در گفت وگویی که با خبرنگار با هفت صبح داشت از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرده بود گفته بود که پاسخ قطعی به این پرسش بر اساس بررسی های بیشتر قابل ذکر است. این در حالی است که تعطیلی موقت این شعبه به دلیل شلوغی و ازدحام بیش از حد جلوی این کافی شاپ بوده است.

با این حال که تعزیرات حکومتی و کارشناسان اداره بهداشت بر رستوران ها، مغازه ها نظارت دارند اما همچنان هستند رستوران ها و فست فودهایی که با وجود رعایت نکردن استانداردها از چشم ماموران دور مانده اند و هر  روز غذاهایی را عرضه می کنند که حداقل روزی یک بار از  سوی مشتریان به رستوران باز گردانده می شوند و هیچ کس حاضر نیست این تخلف ها را گزارش دهد.
این در حالی است که برخی خودروهایی در سطح شهر وجود دارند که مواد غذایی به شهروندان عرضه می کنند که در مقابل رستوران هایی که هر سه ماه یکبار بازرسی می شوند به غیراستاندارهای پرطرفدار بیشتر نزدیک هستند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد.

ناصر حسینی تبریزی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش، دراین باره گفته بود که درباره این خودروهای عرضه کننده مواد  غذایی با وزیربهداشت صحبت کرده است تا برنامه ای بر نظارت بر آنها نیز طراحی شود و وزیربهد اشتاره دراین  پاسخ داده است افراد لازم برای این نظارت وجود ندارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: