شهر باستانی پالمیرا که اردیبهشت ۱۳۹۴ گروه تروریستی داعش کنترل آن را در دست گرفت، هم اکنون بار دیگر رنگ و بوی آزادی به خود گرفته است.اما از عظمت آن روزهای تمدن بشری، بدلیل ویرانیهای بجای مانده از حمله عناصر داعش چیز زیادی باقی نمانده است!
کد خبر: ۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰        02 April 2016
علی علیزاده-تحریریه اطلس خبر - پالمیرا نام شهری باستانی در استان حُمص سوریه و در ۲۱۰ کیلومتری دمشق است. ساکنان پالمیرا را آرامی‌ها، عموریان، عرب‌ها و اقلیتی از یهودیان تشکیل می‌دادند. در هم‌جواری ویرانه‌های باستانی پالمیرا، شهر تدمر واقع شده‌است.تدمر، معادل نام عربی برای پالمیرا است.

این شهر باستانی که به «مروارید صحرا» معروف است، قبل از حضور عناصر تکفیری-صهیونیستی داعش یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شدهٔ سوریه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داشت.

قدمت بخش اعظم ویرانه‌های پالمیرا به سده یکم و دوم میلادی باز می‌گردد.پالمیرا زمانی در جهان باستان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی بود.

 این شهر تبلور هنر و معماری قرن‌های نخست و دوم است که در آن تکنیک‌های یونانی و رومی با سنت‌های محلی و نفوذ ایران باستان در هم آمیخته است.

این محوطه حاوی بیش از هزار ستون و یک گورستان عظیم شامل بیش از ۵۰۰ مقبره است. تا پیش از جنگ داخلی سوریه هر سال بیش از ۱۵۰ هزار جهانگرد از پالمیرا بازدید می‌کردند.

تدمریان در زمان اشکانیان و ساسانیان قدرت تجاری و نظامی عظیمی یافتند و پیوسته به پشتیبانی یا با یاری رومیان با ایرانیان در جنگ بودند.

مهمترین نقطه ارتباط تدمریان با ایرانیان، هنگام صلح، شهرهای واقع در حاشیه شمالی خلیج‌فارس و به خصوص مصب شط‌العرب و نیز شهرهای واقع در کنار رودخانه فرات بود.

روی کار آمدن ساسانیان در زندگی مردمان تدمر اثر منفی بسیار عمیقی داشت، زیرا اشکانیان ترانزیت تدمر را تشویق می‌کردند و می‌دانیم که کاروان‌های تدمری شهر لوژزیاس که توسط بلاش اول بنا شده بود توقف می‌کردند.

در ۲۱ ماه می سال ۲۰۱۵ (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) گروه ضدد تمدن بشری و خونریز داعش شهر باستانی پالمیرا را تصرف کرد.

 ابولیث سعودی، فرمانده عملیات «داعش» در شهر باستانی پالمیرا در شبکه رادیویی «الوان اف‌ام» در سوریه دربارهٔ آینده این شهر گفت: «ما آن طور که بسیاری فکر می‌کنند با بولدوزر به این شهر حمله نمی‌کنیم، ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را که گمراهان پرستش می‌کردند، پودر خواهیم کرد.»

از زمانی که این شهر به دست عناصر تکفیری - صهیویستی داعش افتاد تخریب بناهای تاریخی و آثار هنری و کشتار مورخان و باستان شناسان به راهبرد این گروه در جنگ با تاریخ، فرهنگ و روشنفکری تبدیل شده است.

 اواخر ماه اوت ۲۰۱۵ رسانه‌ها از تخریب معبد تاریخی «بل» واقع در شهر باستانی تدمر (پالمیرا) سوریه خبر دادند.همچنین در هفته اول اکتبر سال ۲۰۱۵ داعشیها «طاق نصرت» این شهر باستانی را نیز تخریب کرد.

ویران کردن تندیس‌ها

در جولای سال ۲۰۱۵ (تیر ۱۳۹۴) تروریست‌های داعش در اقدامی علیه میراث فرهنگی بشر، شش تندیس باستانی از جمله تندیس معروف به شیر اللات را تخریب کردند. عبدالکریم مدیر اداره آثار باستانی سوریه پس از این اقدام داعش اعلام کرد که این تندیس با صفحه فلزی و کیسه‌های شن پوشیده شده بود تا از آسیب احتمالی ناشی از درگیری‌های مسلحانه در امان بماند اما داعش آن را بیرون آورد و از بین برد.

 کارشناسان این اقدام را بزرگترین جنایت داعش علیه میراث باستانی پالمیرا عنوان کردند. نیروهای ارتش سوریه روز یکشنبه۸ فروردین۱۳۹۵(۲۰۱۶) شهر تدمر در حومه شرقی حمص را تحت کنترل خود درآوردند.

 نیروهای ارتش سوریه پس از تحت کنترل درآوردن تدمر، عملیات خنثی کردن مین‌ها و بمبها و پاکسازی این شهر از وجود تروریستهای داعشی را آغاز کردند.

Photos Via Reuters /Daily Mail





نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: