اطلس خبر گزارش می دهد؛
نکته قابل توجه اینکه 275 هزار میلیارد ریال از رقم در نظر گرفته شده برای واگذاری دارایی‌های مالی در بودجه ۹۵ مربوط به فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره است اما آیا این رقم تحقق پذیر است؟
کد خبر: ۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷        02 April 2016
نکته قابل توجه اینکه 275 هزار میلیارد ریال از رقم در نظر گرفته شده برای واگذاری دارایی‌های مالی در بودجه ۹۵ مربوط به فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره است اما آیا این رقم تحقق پذیر است؟

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، رقم واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه 453.2 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. رقم مصوب سال گذشته نیز 347 هزار میلیارد ریال بوده که در شش ماه ابتدای سال 94 معادل 127.9 هزار میلیارد از این رقم محقق شده است.

طبق پیش‌بینی مرکز پژوهش های مجلس تا پایان سال 94 حدود 141 هزار میلیارد آن محقق خواهد شد و برای سال 95 نیز انتظار تغییرات قابل ملاحظه‌ای در این رقم نیست. پیش‌بینی ها برای واگذاری دارایی‌های مالی در سال 95، معادل 170 هزار میلیارد ریال است که کمتر از نصف میزانی است که در لایحه بودجه در نظر گرفته شده و یا به عبارت دیگر در صورتی که رقم پیش بینی شده مرکز پژوهش ها در این بخش به تحقق نزدیک شود به مفهوم بیش برآوردی معادل 62 درصد در واگذاری دارایی‌هاست.

نکته قابل توجه دیگر اینکه 275 هزار میلیارد ریال از رقم در نظر گرفته شده برای واگذاری دارایی‌های مالی مربوط به فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و صکوک اجاره است. اما آیا این رقم تحقق پذیر است؟

مشکل اصلی در این میان این است که بدهی‌ها و اموال دولت به صورت دقیق و به تفکیک دستگاه‌ها و نیز به صورت مجموع مشخص نیست. به همین دلیل هر آنچه که در این باره ارایه می‌شود؛ برآوردی است. به نظر می رسد دولت بدهی بسیار بالایی به پیمانکاران بخش خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیردولتی و نظام بانکی دارد و سیاست‌هایی همچون استفاده از ظرفیت‌های مالی جدید مانند انتشار صکوک، انتشار اسناد خزانه و ... برای مدیریت این بدهی ها تعریف شده که تا کنون عملکرد قابل توجهی نداشته‌اند.

میزان تحقق واگذاری مالی در سال‌های 91 تا 93 به ترتیب 74.3، 29.8 و 54.5 درصد بوده است. همچنین درصد تحقق برای سال‌های 94 و 95 به ترتیب 41 و 47.5 درصد برآورد می‌شود. در رابطه با بازار سرمایه‌ کشور، خالص واگذاری دارایی‌های مالی در سال‌های 91 تا 93 به ترتیب 45.5، 88.4 . 128.3 هزار میلیارد ریال بوده است.
برچسب ها: بودجه ۹۵
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: