رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به آرژانتین به دنبال تطهیر چهره کشورش در نزد آرژانتینی‌ها بوده است.
کد خبر: ۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹        26 March 2016
به گزارش فارس به نقل از «تله‌سور»، از زمانی که خبر سفر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به آرژانتین اعلام شد، جنبش‌های اجتماعی و گروه‌های قربانی دوران دیکتاتوری در این کشور آمریکای جنوبی به انتقاد از حضور «اوباما» در آرژانتین پرداختند؛ دیداری که با چهلمین سالگرد کودتای سال 1976 (1355) در آرژانتین مصادف شده بود.
«آدولفو پرز اسکیبل» برنده آرژانتینی جایزه صلح «نوبل» در واکنش به سفر «اوباما» به آرژانتین، ضمن اعلام مخالفت خود، طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: آمریکا همواره حامی کودتاها در آمریکای لاتین بوده است.

در بخشی از این نامه آمده است: شما نمی‌‎توانید بدهی فراوان آمریکا به آرژانتین و بسیاری از کشورهای دیگر را نادیده بگیرید.

از سوی دیگر «استلا د کارلوتو» ریاست جنبش بشردوستانه «مادر بزرگان میدان ماه می» به انتقاد از سفر «اوباما» در تاریخی که تمامی مردم آرژانتین به بزرگداشت یاد 30 هزار ناپدید شده آرژانتینی در زمان دیکتاتوری این کشور در سال‌های 1976 تا 1983 (1355 تا 13362) مشغول هستند، پرداخت.

سازمان‌های حقوق بشری در آرژانتین معتقدند که دولت آمریکا از نقض برخی تعهدهای اساسی در چندین کشور آمریکای لاتینی حمایت کرده است؛ این سازمان‌ها با انجام تظاهرات‌های گوناگون حضور «اوباما» در آرژانتین را محکوم کردند.

سخنرانی «باراک اوباما»

رئیس‌جمهور آمریکا با انجام سخنرانی در جریان مراسم رسمی «روز ملی یادبود حقیقت و عدالت» در «بوینوس آیرس» پایتخت آرژانتین، تلاش کرد چهره آمریکا را در نزد مردم این کشور آمریکای جنوبی تطهیر کند و هرگونه دخالت آمریکا در امور داخلی آرژانتین در زمان حکومت دیکتاتوری بر این کشور را مدفون سازد؛ در این مراسم هیچ یک از سازمان‌های حقوق بشری و قربانیان دوران دیکتاتوری در آرژانتین حضور نداشتند.

در این سخنرانی «اوباما» خاطرنشان کرد که مسائل مربوط به گذشته باید در گذشته باقی بماند؛ وی همچنین سرکوب و شکنجه رهبران جنبش‌های اجتماعی نظیر «میلاگرو سالا» رهبر جنبش اجتماعی «توپاک آمارو» را نادیده گرفت.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به شکنجه‌های سیاسی دولت «مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهور آرژانتین علیه طرفداران «کرشنریسم» نظیر اخراج گسترده کارمندان در این کشور و گشایش پرونده سیاسی علیه «آنیبال فرناندز» رئیس دفتر رئیس‌جمهور سابق آرژانتین به اتهام مشارکت در فساد نیز اشاره ای نکرد.

«اوباما» در این سخنرانی به انتقاد از نقشی که آمریکا در آرژانتین ایفا کرده است نیز پرداخت و عنوان کرد: ما در زمینه افشای موارد نقض حقوق بشر در آرژانتین ضعیف عمل کردیم.

وی افزود: ما یاد کسانی که دست در دست آرژانتینی‌ها به دفاع از حقوق بشر در این کشور پرداختند را گرامی می‌داریم.

اظهارات «کارلوتو» درباره «اوباما»

در جریان تظاهرات‌های سازمان دهی شده از سوی گروه‌های مختلف مدافع حقوق بشر در آرژانتین برای یادبود قربانیان دوران دیکتاتوری در این کشور، «استلا د کارلوتو» رئیس جنبش اجتماعی «مادر بزرگان میدان ماه می» اعلام کرد: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور کشوری است که هنوز بدهی‌های فراوانی به تاریخ دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «مائوریسیو ماکری» رئیس‌جمهور آرژانتین فعالیت‌های جنبش‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرد و به آنها حمله می‌کند.

«کارلوتو» افزود: عدم مشارکت سازمان‌های حقوق بشری در مراسم رسمی «روز ملی یادبود حقیقت و عدالت» یک تصمیم جمعی بود.



برچسب ها: اوباما ، آمریکا ، آرژانتین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: