اعمال جریمه های نوروزی و نوسان حوادث در سفرهای نوروزی
افزایش حوادث در استان همدان مرگ و میر نداشته است
کد خبر: ۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲        26 March 2016
بیتا حقیقی پور- تحریریه اطلس خبر| جانشین رییس پلیس‌راه راهور ناجا از تشدید برخورد با نبستن کمربند ایمنی از امروز خبر داد.

سرهنگ قاسمیان با اشاره به افزایش تلفات ناشی از نبستن کمربند ایمنی در خودروها که عامل اصلی مرگ و میر در حوادث جاده ای است، اعلام کرده است که از روز جمعه، ششم فروردین ماه سال 95 برخورد با نبستن کمربند ایمنی در جاده‌های کشور تشدید می‌شود.
براین اساس بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان ردیف جلو و عقب خودروها در جاده‌ها الزامی است و برابر قانون جدید نبستن کمربند ایمنی از سوی راننده و سرنشینان 600 هزار ریال، مادل 60هزارتومان، جریمه دارد.

پس از اجرایی شدن قانون استفاده اجباری از کمربند ایمنی مصوب 1376 برای تمام سرنشین‌ها، این امید وجود داشت تا نظم اجتماعی در رعایت قوانین رانندگی مشاهده شود که طی این سال ها فراز و نشیب‌هایی گریبانگیر این قانون شد و اوج آن تا چند سال گذشته بود به گونه‌ای که با سوار شدن بر هر خودرو عموما هم راننده کمربند ایمنی خود را بسته بود هم به مسافران مخصوصا سرنشین جلویی این تذکر داده می‌شد. با این حال و با توجه به هشدارهای هر سال مسئولان و سختگیری در حفظ امنیت سرنشینان خودرو همچنان بی توجهی و آسیب های جبران ناپذیر ناشی از آن وجود دارد.

سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، نیز روز پنج شنبه ضمن ابراز خرسندی از همکاری مردم با پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین رعایت قوانین از سوی آنها به خبرنگار میزان اعلام کرده بود که آمار تلفات در سفرهای نوروزی نسبت به سال 94، هفت درصد کاهش داشته است. 

این در حالی است که رییس پلیس راهور ناجا 25 اسفندماه سال 94 از تشدید و اجرای قوانین راهنمایی رانندگی خبرداده بود. 

رییس پلیس راهور ناجا خبرداد که از ابتدای اجرای طرح نوروزی تاکنون 230 فرد در صحنه تصادف رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

سردار تقی مهری در حاشیه بازدید از محورهای استان همدان همچنین اعلام کرد که وضعیت تردد محورهای منتهی به شمال کشور پرترافیک است و به علت موج برگشت مسافران از جاده چالوس، در روز جمعه از سمت کرج به چالوس ممنوعیت تردد اعمال شده است. همچنین از ساعت 17 روز جمعه تردد از سمت محور مرزن آباد به کرج یک طرفه شده است.

او در مورد حوادث رخ داده در جاده نیز گفت که 45درصد حوادث منجر به واژگونی می شود که آمار بالایی است و  انحراف به چپ و تخطی از سرعت مطمئنه بیشترین عوامل بروز حوادث رانندگی تاکنون بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان این که 50 درصد حوادث فوتی و جرحی رانندگی در نوروز 95 بین ساعات 12 تا 20 رخ داده است گفت که خط قرمز پلیس برخورد با تخلفات حادثه ساز بوده و در این راستا از ابتدای اجرای طرح نوروزی تا روز گذشته 25 هزار دستگاه خودرو حادثه ساز متوقف شدند.

به گفته مهری، با وجود صدور یک و نیم میلیون جلد گواهینامه جدید در سال 94، شماره‌ گذاری یک میلیون و300 هزار دستگاه خودرو جدید و افزایش حجم تردد در کشور در سال گذشته، میزان تلفات تصادفات رانندگی روند نزولی داشته است.

براساس این گزارش هیچ تصادفی که منجر به فوت شود در معابر درونشهری استان همدان رخ نداده است با این حال رخداد حوادث در این استان دو برابر افزایش داشته است. 

شمار جانباختگان حوادث رانندگی در طرح نوروزی 94 گرچه نسبت به سال 93، کاهشی 10.7 (10 ممیزهفت) درصدی داشته است، اما در این بین آمار تصادفات مرگبار در 9 استان کشور افزایش داشت و پنج استان نیز بیشترین تصادفات رانندگی را به نام خود ثبت کردند.
در طول اجرای طرح نوروزی سال 94 که از 25 اسفند 93 آغاز شد و تا 15 فروردین 94 ادامه داشت، 968 فرد در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، آماری که در مقایسه مدت مشابه در سال 93 از کاهشی 10.7 (10 ممیز هفت) درصدی حکایت دارد.

بر اساس آماری که پزشکی قانونی در سال گذشته اعلام کرده است، سه استان سمنان، قزوین و خراسان شمالی در طرح نوروزی 94 بیشترین رشد تلفات ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده اند. آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در این سه استان به ترتیب از 20، 16 و 19 فرد بوده است. در طرح نوروزی سال 93 این آمار به 31 در استان سمنان، 24 در استان قزوین و 25 جانباخته در خراسان شمالی طرح نوروزی 94 رسیده است. آماری که بیانگر رشد 55، 50 و 31 درصدی تصادفات در این استان ها است.

با این حال علیرغم افزایش ها و کاهش های آمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز94 اما در نوروز 95 پنج استان بیشترین تعداد جانباختگان را در سراسر کشور به نام خود ثبت کردند، بر این اساس استان های فارس ، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و خوزستان به ترتیب با 93، 74 ، 66، 61 و 60 مورد فوتی بیشترین مرگ در پی حواث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

خستگی و خواب آلودگی در صدر علل بروز حوادث رانندگی به ویژه در ایام نوروز است و پس از آن 
سرعت و سبقت غیرمجاز ازعوامل مهم حادثه ساز محسوب می شوند. در وقوع تمامی این حوادث عامل انسانی نقش مهمی دارد و با رعایت یکسری نکات ساده به راحتی می توان از وقوع آنها جلوگیری کرد. رانندگان باید مسیر سفر را نیز به عنوان بخشی از سفر خود بدانند و درمقاطع زمانی دو ساعته حتما مدتی را استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.
برچسب ها: تصادفات جاده ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: