متخصص تغذیه گفت: ویتامین «دی» در سلامت پوست و مو و سلامت دندان‌ها نقش مهمی دارد و کمبود آن در کودکان سبب کاهش رشد آن‌ها می‌شود.
کد خبر: ۳۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶        15 April 2018
ناهید آریاییان، متخصص تغذیه ویتامین «دی» را ویتامین محلول در چربی دانست که به دلیل اهمیت بسیار در کتابهای درسی از آن به عنوان هورمون یاد می شود و افزود: ویتامین «دی»، نقش بسیار مهمی در استخوان سازی و همچنین تقویت سیستم ایمنی دارد. به علاوه، در تولید مثل و رشد جنین نیز می‌تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: «ویتامین دی»، علاوه بر نقش هایی که مطرح شد، می تواند در سلامت ماهیچه ها و تعادل بدن نقش مهمی داشته باشد و به علاوه بر سلامت سیستم عصبی ما و مغز، اثر بگذارد.

آریاییان با بیان اینکه در واقع بیشتر سلول های بدن ما «ویتامین دی» دارند و نیاز به آن زیاد است، تاکید کرد: «کوفاکتور»، موادی هستند که کمک می کنند واکنش ها در بدن با مداخلۀ آنزیم ها راحت تر انجام شود. در واقع کمک می کنند آنزیم ها کار خودشان را بهتر انجام دهند.

وی ادامه داد: مواد غذایی، «ویتامین دی» ندارند و حتما باید از نور خورشید استفاده کنیم تا نیاز بدنمان به «ویتامین دی» را تامین کنیم. البته بعضی مواد غذایی مانند روغن کبد ماهی کال، مقدار زیادی «ویتامین دی» دارد و بعضی ماهی ها، روغن لبنیات، تخم مرغ، جگر، قارچ، این ویتامین را دارند؛ اما با همه این ها نیاز بدن به این ویتامین را تامین نمی کنند .

آریاییان با بیان اینکه حتما باید در مجاورت نور خورشید قرار بگیریم، گفت: اگر بخواهیم اشعه «یو وی» خورشید را به مقدار کافی دریافت کنیم که «ویتامین دی» دارد باید موانع را بشناسیم از جمله اینکه؛ استفاده از کرم های ضدآفتاب، دریافت ویتامین دی را کم می کند؛ استفاده از نقاب و همچنین، دریافت آفتاب از پشت شیشه، مانع جذب ویتامین «دی» می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که رنگ پوستشان تیره است میزان تولید «ویتامین دی» در بدنشان کمتر است، افزود: هرچه به طرف قطب شمال و جنوب نزدیک می شویم میزان اشعه خورشید کمتر می شود و میزان تولید «ویتامین دی» هم کاهش پیدا می‌کند.

آریاییان با بیان اینکه آب پرتقال اگر غنی شده باشد می تواند «ویتامین دی» داشته باشد، تاکید کرد: به تازگی، شیر را با ویتامین دی غنی می کنند. کمبود «ویتامین دی»، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را موجب می شود. کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به دیابت، ام اس و انواع سرطان ها را ممکن می سازد. کمبود «ویتامین دی»، باعث نرمی استخوان و راشیتیسم می شود.

وی ادامه داد: «ویتامین دی»، جزو ویتامین های محلول در چربی است و به هیچ وجه نباید از یک مقدار مشخص بیشتر مصرف شود، و مصرف آن باید زیر نظر متخصص باشد. اگر بیشتر مصرف شود علائم مسمومیت دارد. علائمش این است که بافت های نرم ما ممکن است استخوانی شود؛ مشکلات کلیوی و سنگ کلیه ایجاد کند و باعث پر ادراری، ضعف، خستگی، یبوست و سردرد شود.

* کم خونی و کمبود «ویتامین دی»، ارتباطی به هم ندارند
آریاییان با بیان اینکه مقدار مورد نیاز در افراد بزرگسال ٦٠٠ واحد و افراد بالای ٥٠ سال ٨٠٠ واحد است، گفت: برای تأمین «ویتامین دی»، افراد سفید پوست حداقل ٥تا ١٠دقیقه سه بار در هفته باید دست ها پاها و بازوهایشان را در معرض نور خورشید قرار دهند. منتهی نه در زمان اوج نور خورشید چون خطر ابتلا به سرطان پوست را بیشتر می کند؛در زمان هایی که نور خورشید کمتر است مثلا در ساعت 9 تا 11 صبح و ٤ تا ٥ بعدازظهر. این کار در خانه با پنجره های گشوده رو به آفتاب نیز امکانپذیر است.

آریاییان ادامه داد: در افراد تیره پوست، نیاز بیشتری به دریافت نور خورشید وجود دارد. این دسته افراد، هر بار باید، دست کم، سی دقیقه از نور خورشید استفاده کنند تا بتوانند نیاز بدن خود را تامین کنند. کمبود «ویتامین دی» می تواند عوارض فراوان داشته باشد؛ مشکلات استخوانی ایجاد کند و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

این متخصص تغذیه در پایان، با بیان اینکه «ویتامین دی» حتی در سلامت پوست و مو و سلامت دندان های ما نیز نقش مهمی دارد، در برنامه رادیویی سلامت گفت: پس کمبودش در بچه ها می تواند موجب کاهش رشد شود. در این صورت، با تجویز پزشک متخصص می‌توانند از مکمل ها استفاده کنند. مصرف مکمل ها نباید بیشتر از هشت هفته طول بکشد .کم خونی و کمبود «ویتامین دی»، ارتباطی به هم ندارند، «ویتامین دی» می‌تواند روی جذب کلسیم و فسفر اثر داشته باشد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: