عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجلاس‌هایی مانند نشست سران عرب که با محوریت و فشار دولت عربستان انجام می‌شود، از نظر سیاسی و بین‌المللی کاملا بی‌اعتبار است.
کد خبر: ۳۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸        15 April 2018
علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح یکشنبه (26 فروردین) در دیدار با جی پی بینگ عضو کمیته مشورتی وزارت امور خارجه چین گفت: خوشبختانه رابطه دو طرف روبه گسترش است و ما با مقامات مختلف چینی در طی سال‌های متمادی دیدارهای مثبت و سازنده‌ای داشته‌ایم.

ولایتی در ادامه با بیان اینکه در این دیدار درباره موضوعات مختلفی صحبت کردیم، گفت: دیدار بسیار مهمی داشتیم و در این گفت‌وگوها درباره موضوع سوریه، برجام و روابط میان دو کشور تبادل نظر کردیم. ایران از ابتدای بحران سوریه که از سوی آمریکا، اسرائیل و متحدانش به راه انداخته شده بود در کنار دولت سوریه ایستاده و همچنان به حمایت خود ادامه می‌دهد و آنچه که آمریکایی‌ها درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی مطرح می‌کنند ادعا و بهانه‌گیری است.

وی افزود: محرکین ترورها و شورش‌ها علیه دولت سوریه عامل اصلی تهاجم علیه دولت و ملت این کشور هستند و حال که مزدوران‌شان موفق به تحقق اهداف‌شان نشدند، خود وارد صحنه شدند و این اقدام از نظر ما محکوم است. دولت و ملت سوریه اکنون بیش از گذشته می‌توانند از تمامیت ارضی خود دفاع کنند.

ولایتی درباره موضع دولت چین نسبت به تحولات سوریه گفت: دولت چین معتقد است که هیچ اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی نباید انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ در هر حمله شیمیایی آثار حمله تا مدت‌ها باقی می‌ماند و بازدید هیئت ایرانی از منطقه غوطه شرقی حکایت از این داشت که هیچ سلاح شیمیایی در آن منطقه استفاده نشده است.

وی افزود: دولت چین درباره موضوع برجام معتقد است که ایران به تعهدات خود عمل کرده و باید در چارچوب توافق انجام شده اقدام شود. ایران معتقد است وظیفه باقی طرف‌های برجام این است که آمریکا را قانع کنند تا به تعهدات خود نسبت به این توافق بین‌المللی پایبند باشند.

ولایتی درباره نشست سران عرب که قرار است امروز برگزار شود، گفت: این نوع اجلاس‌هایی که با محوریت فشار دولت عربستان انجام می‌شود کاملا از نظر سیاسی و بین‌المللی بی‌اعتبار است. عربستان و آمریکا و اسرائیل تروریست‌هایی را بسیج کردند که حتی یک درصد هم امکان آن نبود که این کشورها بتوانند به مقصود غیر قانونی خود برسند بی‌تردید دولت و ملت سوریه پیروز می‌شوند.

وی ضمن بی اهمیت خواندن نتیجه نشست، تاکید کرد: نتیجه این نشست از قبل مشخص است و یک بیانیه از سوی یک حکومت متزلزل داده می‌شود و اهمیتی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا امکان توافقی موسوم به برجام دوم وجود دارد، گفت: دو خط مشخص در منطقه وجود دارد یکی خط مقاومت و دیگری خط سازش. خط مقاومت از ایران تا بغداد، بیروت و فلسطین امتداد می‌یابد این خط پیروز است و به پیروزی خود ادامه می‌دهد. امروز جبهه مقاومت مقاوم‌تر از 7 سال گذشته است هر جای این محور را که بررسی کنید قدرت آنها را می‌بینید چه در عراق، چه در لبنان و حالا در سوریه که شکست را به متجاوزان تحمیل کردند.

وی افزود: نبرد غوطه شرقی مانند نبرد ویتنام بود. ویتنامی‌ها توانستند بر متجاوزان در دهه 50 پیروز شوند و اکنون این مجموعه قوی‌تر از گذشته به کار خود ادامه می‌دهد. ایران نیز قوی‌تر از هر زمان دیگری به حمایت از کشورهای منطقه ادامه می‌دهد.

ولایتی درباره احتمال خروج امریکا از برجام گفت:‌ این ادعاها آنقدر بی‌اعتبار است که ایران و حتی هیچ کشور دیگری گفته‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را جدی نمی‌گیرد آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی ایران در مواضع خود درباره برجام ایستاده است و همه گزینه‌ها را روی میز دارد و دستش برای هر اقدامی باز است و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیرد.

جی پی بینگ عضو کمیته مشورتی وزارت امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت: چین و ایران کشورهایی دارای تمدن دیرینه در آسیا هستند. مراودات دو کشور از هزاران سال پیش شروع شده است و جاده ابریشم دو کشور را به هم متصل کرده است.

جی پی بینگ همچنین با اشاره به سفر رییس رییس جمهور چین به ایران گفت: خوشحالم که در سال 2016 شی جی پینگ سفر موفقیت آمیزی به ایران داشتند و امیدوارم روابط دو کشور رو به گسترش باشد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: