اوپک پیش بینی کرد که حتی در صورت نپیوستن ایران به طرح فریز نفتی، افزایش نسبی قیمت نفت اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱        24 March 2016

تولیدکنندگان نفت در نشستی که در دوحه برگزار می شود، درباره فریز نفتی برنامه ریزی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اوپک انتظار دارد حتی اگر ایران به دیگر کشورها برای متوقف کردن تولید نفت نپیوندد، قیمت نفت تا سطح متوسطی افزایش پیدا کند.

عبدالله البدری، دبیرکل اوپک در کنفرانسی خبری در وین گفت: «در هفدهم آوریل حدود 15 تا 16 کشور در نشست های دوحه قطر برای متوقف کردن تولید نفت، شرکت خواهند کرد.»

با این وجود، هرچند همه کشورهای عضو اوپک دعوت شده اند، اما همه آن ها در این نشست شرکت نخواهند داشت و البدری نمی داند که آیا ایران نیز به این نشست ملحق خواهد شد یا خیر.
قیمت نفت که در اوایل امسال به کمترین میزان در 12 سال گذشته رسیده است، از زمان توافق میان کشورهای عضو اوپک مانند عربستان سعودی، ونزوئلا، قطر و کشور غیرعضو روسیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت در سطح تولید ماه ژانویه، تا کمی بیش از یک سوم، افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران با توجه به برنامه این کشور برای تقویت صادرات پس از لغو تحریم های بین المللی، پیشنهاد برای توقف تولید را مسخره دانسته است.

البدری، دبیرکل اوپک گفته است «برخی از کشورهای عضو اوپک مذاکرات توقف تولید را برنامه ریزی کرده اند.» علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی تایید کرد: «این کشور در مذاکرات دوحه شرکت خواهد کرد.» در حالی که وزیر انرژی برزیل روز دوشنبه اعلام کرد «این کشور در مذاکرات دوحه شرکت نمی کند.» کشور آرژانتین حضور خود را تضمین نکرده است.

البدری، دبیرکل اوپک امید دارد که «قیمت نفت خام به قیمت عادی برسد نه بالا.» البدری معتقد است «تجدیدنظر در تولید در خارج از اوپک و کاهش فعالیت های حفاری در آمریکا نشان می دهد راهکار اوپک برای اجازه دادن به بازار برای ایجاد توازن در خود به جای مداخله در آن از طریق کاهش تولید، کارآمد بوده است.»

وی گفت: «هرچند هنوز 300 میلیون بشکه نفت بیشتر از میانگین پنج ساله در بازار وجود دارد، اما این مازاد به مرور زمان از بین خواهد رفت.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: