رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد گفت: بیش از سه هزار قطعه فلامینگو طی دو روز گذشته در تالاب بین المللی کانی برازان این شهرستان فرود آمده‌اند.
کد خبر: ۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸        24 March 2016
کامران حسینی در گفتگو با مهر با بیان اینکه این تعداد فلامینگو نخستین گروه از این پرندگان هستند که امسال، در ادامه بازگشت از مهاجرت خود برای تغذیه و استراحت وارد این تالاب می‌شوند افزود: شرایط بسیار مستعد تغذیه ای و امنیت خوبی که بر فضای این تالاب حاکم است، موجب شده تا هر روز دسته‌های مختلفی از انواع پرندگان مهاجر وارد این تالاب شوند.

وی ادامه داد: بارندگی‌های بسیار مناسب سال زراعی جاری موجب آبگیری کامل این تالاب شده و شرایط بسیار مناسب زیستی را برای انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن به وجود آورده است.

حسینی با اشاره به اینکه این شرایط مناسب باعث شده تا تالاب کانی برازان مهاباد به یکی از زیستگاه‌های اصلی فلامینگوها در آذربایجان غربی و غرب کشور مبدل شود عنوان کرد: پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده بر شمار ورود فلامینگوها به این تالاب افزوده شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اعلام کرد: سال گذشته در این ایام بیش از ۱۱ هزار قطعه فلامینگو وارد تالاب کانی برازان شدند که بسیاری از آن‌ها نیز به علت شرایط مستعد این تالاب در آن جوجه آوری کردند.

حسینی با بیان اینکه تالاب کانی برازان هم اکنون به یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمالغرب کشور تبدیل شده است اضافه کرد: هم اکنون در این تالاب بیش از ۶۰ هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی وجود دارد که در میان آن‌ها پرندگان نادری چون اردک‌های سرسفید نیز دیده شده است.

حسینی اظهار داشت: این پرندگان مهاجر مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه پرداخته و با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی تر ادامه می‌دهند و بسیاری از آن‌ها نیز به علت شرایط مناسب این تالاب در آن لانه سازی کرده و اقدام به جوجه آوری می‌کنند.

تالاب بین المللی کانی برازان با وسعتی افزون بر ۹۲۷ هکتار در ۳۰ کیلومتری شمال مهاباد در سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و بین روستاهای خورخوره و قره داغ واقع شده و به علت برخورداری از آب دائمی به محل زیست انواع پرندگان بومی و مهاجر تبدیل شده است.

این تالاب بین المللی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است.

این تالاب هم اکنون از جمله مهم‌ترین تالاب‌های استان آذربایجان غربی برای پرندگان به حساب می‌آید.

در این تالاب تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده شناسائی شده است که در صورت اضافه نمودن گونه‌های خشکی زی این تعداد به ۱۸۰ گونه خواهد رسید.

شهرستان مهاباد با داشتن دو تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و تالاب‌های فصلی حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است.

فلامینگو پرنده ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی که بین ۹۰ سانتیمتر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد.

در پرواز، بال‌ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهم‌ترین زیستگاه آن در ایران است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: