ابراهیم منصوری
کد خبر: ۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶        22 March 2016
به عقیده صاحب نظران اقتصاد مقاومتی علاوه براینکه یک نسخه اساسی با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های تئوریکی متناسب با اقتضائات جامعه ایران است، یک نسخه عملیاتی به شمار می‌رود که با تحقق آن در عمل و گذر از شعار، می‌توان شکوفایی اقتصادی را تضمین کرد.
چالش هاي متعدد اقتصادي كشور در سالهای اخیر باعث شد رهبر معظم انقلاب چندین سال را به ضرورت تحقق اقتصاد ملی با رویکرد مقاومت اقتصادی راهنمايي¬ها وتدابير لازم را با طرح «اقتصاد مقاومتي» ارائه نمايند.  
اقتصاد مقاومتي، داراي ويژگيهاي خاصي است كه در شرايط كنوني جهت رويارويي با دشمنان نظام و شرايط استراتژيك كشور طرح شده است. «اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقبا تلاش برای كنترل و بی‌اثر كردن آنها و در شرایط آرمانی تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت است. اقتصاد مقاومتی در راستای كاهش وابستگی‌ها و تاكید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش بر خوداتكایی است.»
تأکید مقام معظم رهبری در ابتدای امسال برضرورت « اقدام و عمل» در زمینه «اقتصاد مقاومتی» مبین سه وظیفه برای دولت، دست اندرکاران تولید و مردم می باشد، سه حلقه ای که نحوه تعامل آنها بر روی هم، تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی آن گذر از شعار و حصول نتیجه عینی و ملموس در اقتصاد کشور و معیشت مردم به این تعامل وابسته است. به تعبیری دیگر،  هرچه قدر از شعار زدگی در تحقق اقتصاد مقاومتی فاصله بگیریم و با زمینه سازی و ایجاد بسترها اجازه دهیم اقدام و عمل نتایج را عیان کنند به همان اندازه جامعه و تمام لایه های اجتماعی از مواهب آن برخوردار خواهد شد. 
رهبر معظم انقلاب انتخاب شعار امسال را بر یک «تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور» مبتنی کرده اند. از ديدگاه مقام معظم رهبري،«اقتصاد مقاومتى»، الزاماتى دارد كه ايشان در اولین روز سال 95 و در حرم مطهر رضوی بطور مفصل بدانها اشاره کردند؛ « تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور»، « زنده کردن تولید داخلی»، «پرهیز از واردات تضعیف کننده‌ی تولید داخلی»، « پرهیز از هدردادن منابع مالی‌ »، « دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم و حساس اقتصادی»، « احیای بخشهای اقتصادی» ، «لزوم انتقال فناوری در معاملات خارجی»، «مبارزه‌ی جدی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق»، «ارتقای بهره‌وری انرژی» و نگاه ویژه به «صنایع متوسط و کوچک» از محورهای ده گانه سخنرانی معظم له درمورد تحقق شعار امسال است که امید می رود امسال بارویکردی عمل گرایانه در تحقق اقتصاد مقاومتی به وابسته بودن کشور به اقتصاد بومی و ملی و خنثی نمودن استفاده ابزاری دشمنان از خلاء های اقتصادی کشور بینجامد.
« اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» مي¬تواند گفتمان غالبي باشد كه در مواجهه با اقتصاد بازار آزاد مطرح است كه بر اساس آن اقتصاد مقاومتي يكنوع الگوي اقتصادي است كه به استقلال اقتصادی کشور توجه دارد.
اقتصاد مقاومتي نيازمند ديده باني فضاي اقتصادي داخلي، واكنش سريع نظام اقتصادي در برابر حملات اقتصادي دشمن، سرمايه¬گذاري اساسي دولت و حمايت همه جانبه مجلس دهم دراين زمينه است كه نيازمند بسترسازي لازم براي رشد و توسعه حوزه اقتصاد و تحقق آن در عمل است.  
گفتمان اقتصاد مقاومتی یک نسخه ارزشمند است، از این جهت که این نسخه عملیاتی، نتیجه ۳۷ سال تجربه و هزینه- فایده‌ای است که جمهوری اسلامی در صحنه‌های مختلف جنگ، برخوردهای جهانی و مشکلات داخلی، تهدیدها و فرصت‌ها به دست آورده است. ابراز امیدواری آقای روحانی درپیام نوروزی امسال نیز مبنی بر رسیدن به رشد 5 درصدی اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم، می تواند نوید گذر از شعارزدگی و رسیدن به اقدام و عمل ملموس در صحنه اقتصاد کشور و معیشت مردم باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: