فرستاده سازمان ملل به سوریه بعد از دیدار با هیات نظام سوری در ژنو گفت: به هیات نظام سوریه ضرورت بررسی انتقال سیاسی در سوریه را در شرایط کنونی برای تضمین پیشرفت در میدان گوشزد کردم.
کد خبر: ۳۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲        22 March 2016

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه تصریح کرد: بشار جعفری (رئیس هیات نظام سوریه) به من در جریان دیدار روز دوشنبه ابلاغ کرد که نمی‌خواهد درباره گذار سیاسی در سوریه در حال حاضر بحث کند و من از او خواستم واقع‌بین باشد.

دی میستورا تاکید کرد که توقف درگیری‌ها در سوریه و ارائه کمک‌های انسانی بدون تحقق پیشرفت در روند گذار سیاسی نمی‌تواند، پایدار باشد.

دی میستورا تاکید کرد که همه به نوعی موافق توافق آتش‌بس و تداوم آن هستند اما حفظ این مساله بدون تحقق پیشرفت در گذار سیاسی ممکن نیست.

وی ادامه داد که به جعفری ابلاغ کرده است که سازمان‌هایی که سازمان ملل آنها را تروریستی می‌داند فقط این‌گونه هستند.

دی میستورا درباره نقش روسیه و آمریکا گفت: مذاکرات آمریکا و روسیه با هدف تحقق پیشرفت در ژنو ادامه دارد.

جعفری نیز در یک بیانیه به خبرنگاران پس از پایان گفتگو با دی میستورا افزود: برای دی میستورا خطرات حمایت برخی کشورهای عضو شورای امنیت از تروریسم و آموزش دادن تروریست‌ها و فرستادن آنها را به سوریه از طریق ترکیه توضیح دادیم. همچنین در مورد خطرات منابع تفکر افراط گرایی و وهابیت بر کل جهان صحبت کردیم.

جعفری در ادامه بیانیه خود اشاره کرد که تروریست‌ها در سوریه بر خود نام مخالفان "میانه رو" و یا جهادی‌ها را گذاشته‌اند و وقتی که به کشورهای اصلی خودشان برمی‌گردند به نام تروریست‌ها معرفی می‌شوند. مزدواران فقط در سوریه به نام مجاهدین هستند!

جعفری تصریح کرد که سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه جزئی از مذاکرات با مخالفان نیست و باید تلاش‌ها برای مبارزه با ترویسم به عنوان یک اولویت برای دمشق ادامه یابد.

جعفری در کنفرانس خبری در ژنو تاکید کرد که صحبت درباره مقام ریاست جمهوری در حد پاسخ دادن نیست و اصلا قابل بحث نیست و در هیچ سندی نیامده و جزو ادبیات این مذاکرات نیست.

نماینده دولت سوریه گفت: هنوز زود است درباره گذار سیاسی بحث شود.

وی ادامه داد که هیات عالی مخالفان برای مذاکرات در پاسخ دادن به درخواست‌های دولت درباره اصول اصلی کارشکنی کرده‌ است.

این در حالی است که هیات خالفان سوریه نیز هیات نظام این کشور را به وقت کشی درباره عدم بررسی سرنوشت اسد متهم می‌کنند.

سالم المسلط، سخنگوی هیات عالی مذاکرات گفت: نمی‌توان به این شکل انتظار کشید و شاهد وقت کشی بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: