برقراری فضای امنیتی در استانبول در پی انفجارهای اخیر، ارتباط وقایع تروریستی ترکیه با جنگ سوریه، بازتاب سفر رئیس جمهور آمریکا به کوبا، تلاش رهبران حزب جمهوری خواه برای کنار زدن دونالد ترامپ، ورود گروهی جدید از نیروهای نظامی آمریکایی به عراق و تلاش جمهوری خواهان در سنای آمریکا برای تحریم ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰        21 March 2016
استمرار فضای امنیتی در استانبول در پی انفجار اخیر/ طرح جدید جمهوری‌خواهان برای تحریم ایرانبرقراری فضای امنیتی در استانبول در پی انفجارهای اخیر، ارتباط وقایع تروریستی ترکیه با جنگ سوریه، بازتاب سفر رئیس جمهور آمریکا به کوبا، تلاش رهبران حزب جمهوری خواه برای کنار زدن دونالد ترامپ، ورود گروهی جدید از نیروهای نظامی آمریکایی به عراق و تلاش جمهوری خواهان در سنای آمریکا برای تحریم ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.  

به گزارش «تابناک»، با گذشت حدود دو روز از انفجار تروریستی استانبول، همچنان بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به این موضوع اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به بررسی وضعیت شهر استانبول پس از این واقعه پرداخته و می نویسد یک روز پس از انفجار انتحاری ترکیه، خیابان‌های شهر توریستی استانبول که در بهار پذیرای خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است، به شدت خلوت شده است. هلیپکوپترهای پلیس بر فراز شهر در حال پرواز هستند و تصاویر نمایش داده شده از تلویزیون ترکیه نشان می‌دهد که خیابان استقلال تقریباً خالی از جمعیت است. از سوی دیگر، تصمیم نمایندگان کرد پارلمان ترکیه برای برگزاری دسته جمعی جشن نوروز نیز به سبب بسته شدن راه های منتهی به منطقه مورد نظر آن ها در استانبول، با ناکامی مواجه شد. در پی انفجارهای روز شنبه همچنین شبکه های اجتماعی مجازی از دسترس مردم خارج شده است.

*****

اما در میان تحلیل های مربوط به این موضوع، یک دیپلمات سابق آمریکایی استدلال کرده که حمله روز شنبه، از جمله پیامدهای جنگ داخلی سوریه به شمار می رود. پیتر گالبرایت در گفت و گو با «الجزیره» گفته که اگر این حملات کار گروههای کرد باشد، در واقع حاصل درگیری‌ها و جنگی است که بین دولت ترکیه و شبه نظامیان کرد، جریان دارد. البته این ناآرامی‌ها به طور مستقیم با جنگ سوریه ارتباط ندارد، اما برای ترکیه، مثل هر کشور دیگری امکان جلوگیری از وقوع این نوع حملات انتحاری وجود ندارد؛ زیرا استانبول یک شهر چند میلیون نفری است و نمی‌توان کسانی را که وارد شهر می‌شوند، یا به مراکز گردشگری، مراکز خرید و اماکن دیگر می‌روند، کنترل کرد. این حملات قطعاً به اقتصاد ترکیه آسیب می‌زند و این دقیقاً هدف تروریست‌ها است. البته به گفته مقامات ترکیه، عامل انفجار روز شنبه با داعش مرتبط بوده است.

*****

سفر تاریخی رئیس جمهور آمریکا به کوبا، از جمله دیگر موضوعات مهم و مورد توجه امروز به شمار می رود. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می نویسد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که به هاوانا، پایتخت کوبا رفته است، درجمع کارکنان سفارت آمریکا تاکید کرد آمریکا با داشتن سفارت درکوبا بهتر می‌تواند منافع خود را پیش ببرد و نگرانی‌های مردم کوبا را درک کند. وی در دیدار با کارکنان سفارت تازه بازگشایی شده آمریکا درهاوانا ازوجود یک «فرصت تاریخی» برای کنار گذاشتن خصومت‌های دوره جنگ سرد سخن گفت. اوباما که اولین رئیس جمهوری آمریکا است که پس از ۸۸ سال به کوبا سفر می‌کند، افزود: «این یک دیدار تاریخی و یک فرصت تاریخی است». وی اظهار داشت: «داشتن سفارت به این معناست که ما بطور موثرتری قادر به پیشبرد ارزش‌ها و منافع خودمان هستیم و به طور موثرتری می‌توانیم نگرانی‌های مردم کوبا را درک کنیم».

*****

ادامه آشوب و جنجال ها در آمریکا بر سر نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع دیگری است که بسیاری از مطبوعات و رسانه ها به آن پرداخته اند. روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار گزارشی در این زمینه، از تلاش رهبران حزب جمهوری خواه برای خارج کردن ترامپ از رقابت های انتخاباتی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، رهبران جمهوری خواه که قاطعانه با نامزدی دونالد ترامپ مخالف هستند، خود را برای یک کمپین ۱۰۰ روزه به منظور جلوگیری از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده می‌کنند. با توجه به اینکه ترامپ برتری چشمگیری در این رقابت داشته است، مخالفان ترامپ می‌گویند هیچ جایی برای اشتباه یا تاخیر وجود ندارد و بدون یک برنامه بی نقص، نمی‌توان وی را متوقف کرد. محافظه کاران آماده‌اند در صورتی که این تلاش‌ها ناموفق باشد، یک نامزد مستقل را در انتخابات به میدان بیاورند.

*****

ورود گروهی جدید از نظامیان آمریکایی به عراق، موضوعی است که شبکه خبری «اسکای نیوز» به آن پرداخته است. بر اساس گزارش این شبکه، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه (سِنتکام)، اعلام کرده که تعداد ۲۱۷ نیروی رزمی از واحد ۲۶ تفنگداران دریایی وارد عراق شده‌اند. سنتکام همچنین اعلام کرده که این نیرو‌ها به استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار اعزام می‌شوند و در صورت موافقت طرف عراقی، افزایش تعداد این نیرو‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. در بیانیه سنتکام ادعا شده که این نیرو‌ها برای کمک به ارتش عراق در مبارزه با داعش وارد عراق شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا این نیرو‌ها مأموریت رزمی و درگیری مستقیم در میدان نبرد را دارند یا اینکه قرار است از سربازان عراقی حاضر در محورهای نبرد، پشتیبانی آموزشی و مشاوره‌ای کنند.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، سایت «المانیتور» از تلاش شماری از سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، جمهوری خواهان سنا با این ادعا که ایران تعهدات بین المللی خود را نقص کرده است، درحال زمینه سازی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. نمایندگان تندرو سنا آمریکا اواخر هفته گذشته دو طرح علیه برنامه موشکی ونقض ادعایی حقوق بشر درایران ارائه کردند که هر دو طرح به تأیید رهبران جمهوری خواهان در سنا رسیده است. سناتور کلی آیوت، ازحامیان طرح تحریم موشکی ایران، دربیانیه‌ای اعلام کرد: «من رهبری تلاش‌هایی را برای ارائه طرحی درسنا برعهده داشتم که از دولت آمریکا می‌خواهد تحریم‌های شدید اولیه وثانویه‌ای علیه هربخش اقتصادی حامی برنامه موشکی ایران اعمال کند».


برچسب ها: جمهوری‌خواهان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: