تعرفه فعلی برق به گونه ای است که هر خانواده اگر برق بیشتری مصرف کند یارانه بیشتری به او تعلق می گیرد در حالیکه با استفاده از شیوه های هوشمندانه قیمت گذاری برق می توان از این تخصیص ناعادلانه یارانه در حوزه برق جلوگیری کرد.
کد خبر: ۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰        06 February 2016

تعرفه فعلی برق به گونه ای است که هر خانواده اگر برق بیشتری مصرف کند یارانه بیشتری به او تعلق می گیرد در حالیکه با استفاده از شیوه های هوشمندانه قیمت گذاری برق می توان از این تخصیص ناعادلانه یارانه در حوزه برق جلوگیری کرد.

به گزارش اطلس، یکی از حوزه هایی که سالانه یارانه زیادی به آن  اختصاص می یابد، حوزه تولید برق است. علت این موضوع را می توان در تفاوت قیمت تمام شده تولید برق و هزینه پرداختی از طرف مصرف کننده دانست. در حال حاضر هزینه تولید برق حدود 400 تومان و میانگین هزینه پرداختی مصرف کننده 60 تومان به ازای هرکیلووات ساعت است. اگر قیمت سوخت مصرفی برای تولید برق را از هزینه تمام شده تولید برق کسر نماییم برای هزینه تبدیل سوخت به برق، انتقال و توزیع آن حدود 100 تومان برای هرکیلووات ساعت هزینه می گردد. به عبارتی به ازای تولید هرکیلووات ساعت تولید برق 40 تومان یارانه از طرف دولت پرداخت می گردد. بر اساس آمار تفصیلی صنعت برق، در سال 93 حدود 257 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده است که با در نظر گرفتن یارانه 40 تومانی برای هرکیلووات ساعت، در سال گذشته بیش از 11 هزار میلیارد تومان معادل 4ماه یارانه پرداختی از سوی دولت برای تولید برق یارانه پرداخت شده است. در تمام دنیا از نظام های هوشمندی برای تعرفه گذاری حامل های انرژی استفاده می کنند که بر خلاف نظام فعلی کشور ما هرچقدر میزان مصرف انرژی از الگوی مصرف فاصله می گیرد میزان هزینه پرداختی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان گفت در حال حاضر مشترکین پرمصرف برق نه تنها نباید هزینه بیشتری را پرداخت نمایند بلکه ماهیانه 300 هزار تومان بابت مصرف بیشتر یارانه دریافت می نمایند. در تمام دنیا نظامی هوشمندانه را برای تعرفه گذاری قیمت حامل‌های انرژی وضع کرده اند. این نظام به منظوراصلاح الگوی مصرف انرژی در بخش های مختلف و به خصوص بخش خانگی اعمال شده است. در این روش، هزینه مصرف متناسب با میزان افزایش آن بالا می رود و در این صورت مصرف بیشتر با یارانه بیشتری همراه نمی‌شود و مشترکین پرمصرف به جای عموم مشترکین در کانون افزایش هزینه قرار می‌گیرند. در این الگو ، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان «الگوی مصرف مجاز» تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.


درهمین راستا از ابتدای مهرماه سال 94 بنا بر پیشنهاد وزارت نیرو با الهام از این نظام تعرفه‌گذاری و با تصویب شورای اقتصاد، پله های بالای مصرف آب با درصد بالاتری نسبت به سایر پله ها افزایش  یافت. در نتیجه، مشترکان پرمصرف که تعداد کمی هستند هزینه بیشتری برای مصرف بی رویه آب خود  می پردازند و انگیزه بیشتری برای اصلاح الگوی مصرف خود پیدا می کنند.


استفاده از این الگو در سایر خدماتی که به صورت یارانه در اختیار مردم قرار می‌گیرید می تواند تاثیری مطلوبی بر اصلاح الگوی مصرف جامعه داشته باشد. یکی از مهم ترین حامل های انرژی که به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می گیرد برق است. متاسفانه در دولت یازدهم 2 مرتبه تعرفه های برق به شیوه های نامناسبی تغییر کرد. یک بار در اسفند سال 92 تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق 24 درصد افزایش یافت و بار دیگر در اسفند سال 93 تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق 10 درصد افزایش یافت یکسان در نظر گرفتن افزایش تعرفه های برق برای تمام پله‌کان های مصرف، سیاستی نادرست در قیمت‌گذاری محسوب می گردد که باعث شده پله کانهای بالای مصرف برق، انگیزه ای برای رعایت الگوی مصرف برق نداشته باشند. پیشنهاد میگردد وزارت نیرو تعرفه های برق را با الگوگیری از شیوه تعرفه گذاری آب به گونه ای تنظیم نماید که یارانه کمتری به مشترکین پرمصرف تعلق گیرد و این مشترکین انگیزه کافی برای رعایت الگوی مصرف انرژی داشته باشند. با توجه به اینکه حدود 85% از مشترکین، الگوی مصرف برق را رعایت می کنند لازم است که تعرفه های برق برای مشترکین زیر الگو تغییر ناچیز و مشترکین پرمصرف از تغییر محسوسی برای تصحیح الگوی مصرف خود برخوردار باشند.


برچسب ها: برق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: