نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چه برنامه هایی را دنبال خواهند کرد؟ الویت اصلی صاحبان کرسی های سبز بهارستان با آغاز دهمین مجلس شورای اسلامی چه خواهد بود؟ حالا و بعد از گذشت بیش از دو هفته از انتخابات رویکرد مجلس دهم نسبت به مسائل مختلف کشور سوال بزرگ مردم است.
کد خبر: ۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰        16 March 2016
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چه برنامه هایی را دنبال خواهند کرد؟ الویت اصلی صاحبان کرسی های سبز بهارستان با آغاز دهمین مجلس شورای اسلامی چه خواهد بود؟ حالا و بعد از گذشت بیش از دو هفته از انتخابات رویکرد مجلس دهم نسبت به مسائل مختلف کشور سوال بزرگ مردم است. 

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، با پایان گرفتن انتخابات و شرکت 62 درصدی مردم در انتخابات گمانه زنی‌های بسیاری درباره نحوه عملکرد مجلس دهم و همچنین الویت های آن زده می شود. پیش از انتخابات و با شکل گیری دو ائتلاف گسترده در بین کاندیدا های دو جناح اصلی کشور دو شعار انتخاباتی در کارزار انتخابات 94 شکل گرفت. اصلاح‌طلبان با ائتلاف فراگیر خود نوید دهنده «آرامش، امید و رونق اقتصادی» بودند و اصولگرایان نیز با ائتلاف خود شعار «معیشت، امنیت و پیشرفت» را برگزیدند.

انتخابات 7 اسفند را بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران مسائل سیاسی عجیب ترین انتخابات دهه های گذشته بعد از انقلاب اسلامی در ایران می دانند. گفتنی است یکی از دلایل اصلی تفاوت چشم گیر این انتخابات با انتخابات های دیگر نمود الگوی لیستی رای دادن بود.
مردم حتی نام برخی از چهره های حاضر در لیست جناح ها نمی شناختند و با این حال با اتکا به نظر رهبران سیاسی خود و البته پذیرش گفتمان غالبی که در روز های منتهی به انتخابات کاندیدا ها از آن حرف می زدند رای دادند و همین باعث شد تا  اصلاح‌طلبان که برنامه مدون تری برای این شکل رای جمع کردن داشتند پیروز انتخابات شوند.

می‌توان گفت نمود اولیه گفتمان غالبی که پیروز انتخابات است در شعار انتخاباتی آن گفتمان است. پس به احتمال زیاد آنچه که موجب مثلا رای آوردن هر 30 نفر حاضر در فهرست اصلاح‌طلبان در تهران می شود نیاز مردم به آرامش، امید و البته رونق اقتصادی است. 
با نظر به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات می توان رویکرد غالب مجلس دهم را بر اساس همین سه کلمه پیش بینی کرد. گفتنی است طی روز های گذشته و در سخنرانی ها و مصاحبه های مختلف چهره های شاخص جریان اصلاحات و همچنین برخی از اصولگرایان میانه رو، اصرار بیشتری بر رونق اقتصادی دارند.

موضوع اقتصاد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور شاید مهم ترین موضوع این روز های ایران باشد. علی لاریجانی منتخب مردم قم در انتخابات مجلس دهم و همچنین رئیس مجلس نهم در سخنانی خطاب به پارلمان دهم گفت: «اولویت برنامه های مجلس آینده باید حل مشکلات اقتصادی با همکاری دولت و به دور از هر گونه حاشیه سازی باشد.» 

وی همچنین گفت:  «تشکل های سیاسی باید به دور از مسیله سازی با کار علمی و کارشناسی پشتوانه خوبی برای کمک به مجلس و دولت باشند.»
علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین نفر دوم منتخبین مردم در انتخابات مجلس دهم ضمن تاکید بر اینکه الویت های مجلس دهم باید توجه به سیاست داخلی باشد، افزود: «مجلس دهم باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشته باشد لذا محور اقتصاد مقاومتی توجه به توانایی ها و استعدادهای داخلی است.»
غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس نهم که نتوانست نظر مردم تهران را برای حضور در دهمین مجلس به دست آورد پیش از انتخابات طی سخنانی مسئله اصلی کشور را موضوع اقتصاد و معیشت خواند و افزود: «مردم هم به این نکته توجه دارند. اولویت اصلی برای مجلس دهم موضوع اقتصاد است.»

چندی پیش محمدرضا عارف  در جلسه هم‌اندیش اصلاحات به «تدوین برنامه ششم توسعه اولین برنامه مجلس دهم خواهد بود» اشاره نمود. 
وی همچنین ضمن اشاره به انتخابات دور دوم گفت: ما شعار امید ، آرامش، رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال، حل مشکلات اقتصادی، مقابله با فقر، فساد و تبعیض داده‌ایم و باید آن‌ها را عملی کنیم
محمدعلی وکیلی، منتخب مردم تهران در انتخابات 94 در مصاحبه ای الویت های اصلی مجلس دهم را تشریح نمود؛ وی گفت:  «شرایط جامعه به ما اجازه سیاسی‌کاری نمی‌دهد. وضعیت اجتماعی مردم بود که رقیب ما را زمین‌گیر کرد و موجب عدم مشارکت 50 درصد مردم شد. من قبلاً هم گفته‌ام جامعه مین‌کاری شده؛ مین بیکاری، فساد، اعتیاد، ‌افسردگی، بی‌اعتمادی و وضعیت بد اقتصادی. در کنار این موضوعات ما بحران آب،‌ آلودگی‌ها و بحران زیست‌محیطی را هم داریم و مجلس دهم باید تمام انرژی خود را صرف مهار کردن این بحران‌ها در گام اول و سپس چاره‌جویی برای برون‌رفت از بحران‌ها کند.»

وی در ادامه افزود: «از سویی مجلس هم باید اصلاحات را از خود شروع کند و رویکردهای قانون‌گذاری خود را اصلاح کند. اکنون مجلس به ماشین قانون‌سازی تبدیل شده که اشتباه است. ما باید ببینیم قوانین ما کجا ضدتوسعه بوده و مانع فعالیت هستند. ما باید این قوانین را اصلاح و حتی آنها را منسوخ کنیم و به جای قانون‌گذاری حداکثری به سمت نظارت حداکثری برویم. در این شرایط با فساد و قاچاق مقابله خواهد شد.»

حالا با وجود اینکه کرسی های بسیاری در مجلس دهم در انتظار مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند باید ماند و دید وزن مجلس به سمت کدام جناح سنگین تر خواهد. جناح هایی که البته به نظر دغدغه و الویت مشترکی خواهند داشت: اقتصاد!

برچسب ها: مجلس دهم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: