متروی تهران به یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های خود یعنی فرودگاه مهرآباد رسید تا نخستین شبکه حمل و نقل شهری در کشور باشد که به فرودگاه متصل می‌شود.
کد خبر: ۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶        16 March 2016
 خط متروي فرودگاه مهرآباد به طول ٢ کیلومتر با ۴ ایستگاه دیروز با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمدباقر قالیباف شهردار تهران فعالیت خود را آغاز کرد تا پیوندی تازه میان دولت و مدیریت شهری رقم خورد. پیوندی که چند ماه قبل نیز در مراسم افتتاح نیمه خط سه متروي تهران با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور فصلی تازه به خود دید و با آنکه در آن پیوند، قول‌هایی برای کمک به متروي تهران از سوی دولت داده شد، اما اتفاقی نیفتاد تا این بار معاون اول رئیس جمهور وعده‌هایی دیگر برای کمک به مترو دهد. «اسحاق جهانگیری» با اشاره به اینکه دغدغه‌های مدیریت شهری در کمبود واگن در خطوط مترو بجاست وعده داد که «برای خرید واگن قول می‌دهم در اولین جلسه شورای اقتصاد کشور در سال ۹۵ اقدامات و تصمیمات خوبی گرفته شود.»
  سال ۹۵ وضع کشور خوب می‌شود
معاون اول رئیس جمهور با تاکید اینکه در سال‌های بعد از انقلاب و طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت اداره کشور و منابع درآمدی سالی چنین دشوار مانند سال ۹۴ نداشتیم، گفت: در ابتدای کار قرار بود با سیاست‌های دقیق و علمی وضع شده اداره کشور را در مسیر صحیح انجام دهیم به طوری که مسئله هسته‌ای و بخش اقتصاد اولویت نخست دولت بود که این دو مهم به سرانجام رسید. در بخش اقتصادی باید آرامش را به کشور برگردانیم، تورم را کاهش دهیم، رشد سرمایه دار و تولید را در اقتصاد کشور راه بیندازیم که بخش قابل توجهی از این مهم نیز طی سال ۹۴محقق شد. جهانگیری با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در بودجه ریزی دولت گفت: در هر کشور نفت‌خیز اگر به یکباره قیمت نفت این‌گونه تغییر می‌کرد مشکلات گسترده‌ای رقم می‌خورد اما خوشبختانه در ایران این‌گونه نشد و تنها کمتر از ۵ درصد در ارزش پولی کشورمان تغییر ایجاد شد که این ثبات نتیجه همدلی دولت و ملت است. در سال۹۵ تاکید می‌شود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال بسیار خوب و پررونقی به جهت اقتصادی برای ایران باشد. به طور مثال غربی‌ها فکر نمی‌کردند اگر تحریم‌ها برداشته شود در مدت زمان کوتاهی ایران به ظرفیت ۲ میلیون بشکه صادرات نفت در روز برسد اما اکنون و طی بهمن ماه تا حالا از ۱میلیون بشکه به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده‌ایم. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه محیط زیست و آب مسئله مهم و جدی دولت در سال آینده خواهد بود، ادامه داد: باید اقتصاد دانش بنیان را در همه بخش‌های کشور حاکم کنیم. اقتصاد مقاومتی که بر آن تاکید می‌شود یکی از جهت گیری‌هایش اقتصاد دانش بنیان و شفاف سازی مالی است. وی در ادامه تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم دولت در سال ۹۵ توسعه حمل ونقل ریلی کشور اعم از حمل و نقل بین شهری و حمل ونقل درون شهری است که ضرورت کشور است به طوری که در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیارد دلار اعتبار برای قطار سریع السیر قم – اصفهان که پس از آن به قم – تهران متصل می‌شود، هزینه شده است. همچنین قطار تهران- مشهد نیز باید برقی و سریع السیر شود.
  تلاش دولت برای کمک به شهر‌ها
۹ کلانشهر داریم که بايد ۳۸۴کیلومتر مترو در آن‌ها ایجاد شود. مترو دیگر یک موضوع تزیینی و تشریفاتی نیست و باید به عنوان ملزومات زندگی شهرنشینی به آن نگاه شود. معاون اول رئیس جمهور به تاثیر مثبت مترو و نقشش در نظم بخشی به زندگی شهرنشینی پرداخت و گفت: در تهران باید با حمایت دولت به موضوع مترو و گسترش آن نگاه ویژه شود. دغدغه شهردار تهران را بجا می‌دانم و کمبود واگن از اولویت‌های متروی کشور است. واقعیت این است که جایی مثل تهران با جمعیت روزانه بیش ۱۰ تا ۱۵ میلیون بیش از ۳۵ درصد فعالیت اقتصادی کشور را در خود جای داده است. تهران نبض اقتصاد کشور است که با خلاقیت و ابتکار می‌توان در آن پول درآورد. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال ۹۵ دولت در شرایط خوبی است، گفت: به طوری که با توافقاتی که با دنیا کرده‌ایم به هر میزانی که پول نیاز است برای پروژه‌های مهم کشور تامین اعتبار خواهیم کرد. برای خرید واگن روال اداری را طی کنید فاینانس مطمئن پیدا کنید، قول می‌دهیم در اولین جلسه شورای اقتصاد کشور این مهم محقق شود. خط ۶ و ۷ مترو نیز اولویت دولت است، اما با توجه به مقدورات باید بیشتر بررسی و در حد توان دولت نسبت به تامین اعتبار آن اقدام شود.
  پیشرفت تهران، افتخار ملی است
خط متروي فرودگاه مهرآباد پس از انشعاب از خط ۴ متروي تهران در ایستگاه تقاطعی بیمه واقع در جاده مخصوص و از طریق ایستگاه شماره ١ فرودگاه امکان مسافرگیری را در این مسیر فراهم می‌کند و در ادامه از طریق ایستگاه شماره ٢ با ورودی شرقی و غربی در مجاورت ترمینال‌های ١و ٢ و ایستگاه شماره ٣ با ورودی شرقی و غربی امکان دسترسی مسافران به ترمینال‌های ۴و ۶ را فراهم خواهد کرد. «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران اما قبل از سخنان معاون رئیس جمهور به طرح مشکلات کنونی توسعه حمل و نقل عمومی در تهران پرداخت و با بیان اینکه بار اقدامات در تهران بر دوش دولت نیست تا متوجه شود چه بار سنگینی است، گفت: البته ما سعی می‌کنیم از دوش دولت فشار‌ها را برداریم و در این شرایط اقتصادی به دولت کمک کنیم؛ اما به‌هر حال شهر تهران آبروی نظام اسلامی و توسعه و پیشرفت آن مایه افتخار ملی است. قالیباف خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت که شهر تهران شهری است که ابعاد مختلفی دارد و اثرگذاری آن در سطوح گوناگون اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال در سطوح محلی ما باید به همه امورات شهروندان برسیم. در بازدیدی که از محلات داشتم دریافتم که مردم ما هرگز از ما توقع ندارند که بگوییم مشکل آب، برق، گاز، مخابرات، سلامت و... با ما به عنوان شهرداری تهران نیست و مطابق قانون مسئولیت آن با دیگران است. ما باید بدانیم که ممکن است مردم از ما حتی طلب مسائل اجتماعی هم بکنند. وی با بیان اینکه برنامه ریزی ما این نبود که یکصدمین ایستگاه مترو، ایستگاه فرودگاه مهرآباد باشد، افزود: از چندماه قبل متوجه شدیم که نتیجه تلاش‌های ما این‌گونه مقدر شده است که با افتتاح صدمین ایستگاه مترو نقطه اتصالی میان مسافران هوایی و زمینی ایجاد شود. پیش ازاین اما مترو، نقطه اتصالی بین مسافران این مد حمل ونقلی با ایستگاه‌های اتوبوس یا دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بود. شهردار تهران سطح ملی و بین المللی را از سطوح تاثیرگذاری تهران دانست و گفت: خیلی از مسافران و شخصیت‌هایی که به تهران مسافرت می‌کنند انصافا از این شهر بیرون نمی‌روند و قضاوت‌شان از کشور براساس پایتخت است. به عبارت دیگر شهرتهران آبروی نظام اسلامی و توسعه وپیشرفت آن مایه افتخار ملی ماست. وی همچنین به معضلات و چالش‌های گوناگون در پایتخت پرداخت و عنوان کرد: ریشه بسیاری از این مشکلات در دهه‌های قبل است. به طور مثال برخی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی شاید به هفت یا هشت دهه قبل برگردد. البته ما افتخار می‌کنیم که خداوند این توفیق را داده که بخشی ازاین معضلات را حل کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: