نشست شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران که با جوسازی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی تشکیل شد، بدون نتیجه پایان یافت و اعضای این شورا آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را نقض قطعنامه 2231 تشخیص ندادند.
کد خبر: ۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵        16 March 2016

به گزارش ایسنا، اما به راستی چرا کشوری که در یکی از بی‌ثبات‌ترین و ناآرام‌ترین مناطق جهان قرار دارد و به دلیل تحریم‌های طولانی مدت نتوانسته تسلیحات دفاعی خریداری کند محق نباشد که توانمندی متعارف و قابل اتکا نظامی‌اش را با هدف بازدارندگی و دفاع در مقابل هرگونه تجاوزی تقویت کند؟

 ایران در آخرین روز رزمایش موشکی اقتدار ولایت،‌ موشک‌های بالستیک قدر H را به اهداف از پیش تعیین شده در فاصله 1400 کیلومتری در سواحل مکران شلیک کرد. سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اهداف برگزاری این رزمایش را ارتقای آمادگی و توان یگان‌ها و پایگاه‌های موشکی در سراسر کشور عنوان کرد. اما این آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک با واکنش برخی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اتخاذ فوری اقدامات تنبیهی قدرت‌های جهانی علیه ایران به بهانه رزمایش اخیر موشکی را خواستار شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل به وزیر خارجه این رژیم دستور داده تا از پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان که مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را بر عهده داشتند بخواهد تا فورا به آزمایش اخیر موشکی ایران واکنش نشان دهند.

جوسازی‌های اسراییل و حامیانش علیه برنامه موشکی ایران در حالی مطرح می‌شود که به نوشته پایگاه خبری "آرمز کنترل" (Arms Control) اسراییل دارای انواع موشک‌های بالستیک با بردهای گوناگون است. اسراییل دارای سیستم‌های موشکی لنس (lance) با برد 130 کیلومتر، جریکو 1 (Jericho-1) با برد 500 کیلومتر، جریکو 2 با برد 1500 تا 1800 کیلومتر و جریکو 3 تا برد 4 هزار کیلومتر است.

در عین حال کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی به شدت افزایش یافته است. به گزارش شبکه فلسطین الیوم، سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکایی در تلاشند تا طرح جدیدی را به منظور افزایش کمک‌های امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارائه دهند که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود از سال 2016 میزان این کمک‌های سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار رشد پیدا کند. ارزش کمک‌های مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی از سال 1962 تاکنون به 100 میلیارد دلار می‌رسد که این کمک‌ها در سال 2015 به 3.1 میلیارد دلار رسید.

افزون بر این دیوید آلبرایت از پژوهشکده علوم و امنیت بین‌الملل در آمریکا فاش کرد اسراییل 115 کلاهک هسته‌ای دارد. این افشاگری در حالی صورت می‌گیرد که مقامات رژیم صهیونیستی همواره می‌کوشند تا بر فعالیت‌های هسته‌ای خود سرپوش بگذارند. دیوید آلبرایت در پژوهش خود افشا کرد که نیروگاه اتمی اسراییل در دیمونا از آغاز ماه دسامبر در سال 1963 شروع به تولید پلوتونیوم کرده است و در مجموع 400 تا 915 کیلوگرم پلوتونیوم را در انبارهای خود ذخیره کرده است. برخی منابع امنیتی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اسراییل را بین 300 تا 500 کلاهک اعلام کرده‌اند.

در چنین شرایطی که بزرگ‌ترین دشمن منطقه‌یی ایران سالانه میلیارد‌ها دلار صرف توان دفاعی خود می‌کند و دارای زرادخانه‌های پنهان هسته‌ای است و هیچ‌گاه معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده، آیا ضرورت ندارد ایران که همواره خود را در مقابل تهدید رژیم صهیونیستی می‌بیند اقدام به افزایش توان دفاعی خود کند تا در صورت تصمیم نابخردانه این رژیم صهیونیستی بتواند از مواضع و تمامیت ارضی کشور دفاع کند؟

گزارش‌های متعددی وجود دارد که رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر درصدد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است و همین امر موجب اختلاف دولت اوباما و دولت نتانیاهو شده است. پیش از این نیز ایهود باراک، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی مدعی شد که اسراییل در سال‌های 2009 و 2010 قصد حمله به ایران را داشته که نافرجام مانده است.

وی گفته بود طرح حمله به ایران نتوانست حمایت کافی به دست آورد و لغو شد.

این طرح حمله حتی در درون رژیم اسراییل نیز با مخالفت روبه‌رو بود. پایگاه نشنال اینترست در گزارش به بررسی اجمالی برخی از مخالفت‌ها و اظهارات مقامات اطلاعاتی و دولت نتانیاهو پرداخت و نوشت: اختلاف بر سر چگونگی رفتار با بلندپروازی‌ هسته‌ای ایرانیان چند سال پیش آغاز شد. در سال 2010 نتانیاهو و ایهود باراک، وزیر دفاع با گابی اشکنازی، رییس پیشین ستاد مشترک و میرداگان، رییس اطلاعات درباره دستور آماده باش نظامی در مورد تصمیم حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران دچار اختلاف شدند. یک برنامه تلویزیونی تحقیقاتی اسراییلی فاش کرد که اشکنازی و داگان به شدت به این فرمان اعتراض کردند. ظاهراً اشکنازی هشدار داده بود که حمله، اشتباهی استراتژیک خواهد بود و داگان تصریح کرد شما ممکن است بر اساس تصمیمات نادرست، وارد جنگ شوید.

اما آمریکا که با طرح موضوع آزمایش‌های موشکی ایران در شورای امنیت سازمان ملل درصدد ایجاد فشار بر ایران بود از جمله کشورهایی است که آزمایش‌های موشکی دارد. در ماه گذشته آمریکا دو آزمایش موشک قاره پیما انجام داد. رابرت ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا درباره این آزمایش‌ها گفت: آزمایش موشک‌های قاره‌پیما پیامی به رقبای استراتژیک مانند روسیه، چین و کره شمالی است که ایالات متحده دارای زرادخانه هسته‌ای موثری است.

او اضافه کرد:‌ ما، روس‌ها و چینی‌ها به طور مرتب این آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم. ما آماده شده‌ایم تا از کشورمان در صورت نیاز از طریق تسلیحات هسته‌ای دفاع کنیم.

حال این پرسش مطرح می‌شود که بر اساس چه معیاری قدرت‌های بزرگ خود را محق به توسعه زرادخانه‌های‌شان می‌دانند و کشورهایی مثل ایران را که با تکیه بر توان داخلی سعی در دفاع از خود دارند را منع می‌کنند؟

ایران به لحاظ ژئوپولوتیکی در منطقه‌ای بی‌ثبات واقع شده است و همه روزه در معرض تهدیدات بسیاری در خارج از مرزهایش قرار دارد. ظهور پدیده داعش در چند سال اخیر، افزایش تهدیدها و مناقشات منطقه‌یی، افزایش خرید تسلیحات نظامی از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس، بی‌ثباتی در افغانستان، عراق، یمن و سوریه، افزایش توانایی موشکی پاکستان و هند و تهدیدهای همیشگی از سوی رژیم صهیونیستی و بسیاری عوامل دیگر ایران را مجبور می‌کند به دنبال تقویت بنیه دفاعی‌اش باشد.

جنگ خاورمیانه را در بر گرفته است و برخی کشورهای منطقه در حال خرید اسلحه و مهمات بیش‌تری هستند. در این میان عربستان سعودی در بحبوحه تنش‌ها با ایران خرید تسلیحات نظامی‌اش را شدت داده است. به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهام عربستان بزرگ‌ترین وارد کننده تسلیحات نظامی است و این کشور از سال 2011 تا پایان سال 2015 در مقایسه با سال‌های 2006 تا 2010 خرید تسلیحات را 275 درصد افزایش داده است. قطر، امارات متحده عربی و مصر نیز در خرید تسلیحات نظامی در حال رقابت هستند.

هم‌چنین دو کشور رقیب در آسیا یعنی هند و پاکستان که هر دو دارای زرادخانه‌های هسته‌ای هستند همواره دست به انجام آزمایش‌های موشکی بالستیک می‌زدند. در جدیدترین نمونه این آزمایش‌ها هند در روز دوشنبه 14 مارس موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای با نام "آگنی 1" را با موفقیت آزمایش کرد . طبق گزارش آرمز کنترل، هند دارای سامانه‌های موشک بالستیک زیادی از جمله prithvi- Dhanush، ساگاریکا و آگنی با بردهای مختلف از 150 کیلومتر تا 3000 کیلومتر است.

هم‌چنین طبق اعلام اکونومیک تایمز هند، این کشور در 15 فوریه دست به آزمایش موشک بالستیک prithvi2 از یک پرتاب‌گر متحرک زد. این موشک دارای برد بین 150 تا 200 کیلومتر است.

پاکستان نیز در ماه گذشته اقدام به آزمایش موشک بالستیک "شاهین 1 ای" با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای با برد 900 کیلومتر کرد. در گذشته نیز پاکستان اقدام به آزمایش‌های موشکی مختلفی کرده بود.

هر دوی این کشورها اعلام کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی آن‌ها جنبه بازدارنده دارد و هیچ یک از آن‌ها قصد انجام حمله به یکدیگر ندارند. اما تنش‌های مرزی این دو کشور همواره این امکان را فراهم می‌آورد که جنگی متعارف بین دو کشور شکل گیرد.

در چنین شرایطی که امکان بروز جنگی همه‌گیر در منطقه وجود دارد، تقویت بنیان دفاعی برای ایران اهمیت زیادی دارد. حفظ تمامیت ارضی و پاسداری از ارزش‌های والای میهنی از اولویت‌های اصلی نیروهای نظامی هر کشوری است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران هرگز آغاز کننده هیچ جنگی نبوده است و همانطور که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تصریح کرد این موشک‌ها تنها برای اهداف دفاعی هستند و ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: