آقای روحانی درمراسم بهره‌برداری طرح توسعه بندر چابهار:
رئیس جمهور تاکید کرد : قدرت کشورهای منطقه برگرفته از امنیت و قدرت منطقه است .
کد خبر: ۳۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶        03 December 2017
به گزارش اطلس خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای روحانی در مراسم بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه بندر و اسکله شهید بهشتی چابهار تاکید کرد : باید باور کنیم که قدرت ما در قدرت منطقه است و نه تک تک کشورها و اگر منطقه امن و قدرتمند باشد همه کشورها از امنیت و قدرت بهره مند خواهند شد .
وی با بیان اینکه بهره برداری از مرحله نخست اسکله شهید بهشتی چابهار در حالی انجام می شود که شرایط منطقه یک قدم بهتر از گذشته است افزود: عده ای فکرمی کردند منطقه ما منطقه جنگ و نزاع و برخورد شیعه و سنی و منطقه برخورد افراطیون است اما مردم خوب منطقه امروز یک قدم از حضور قدرت ها و دخالت ها فاصله گرفته اند. 
رئیس جمهور با تاکید براینکه بین اقوام و مذاهب مختلف این سرزمین فاصله ای وجود ندارد افزود : علمای شیعه و سنی، نخبگان و روشنفکران چه در ایران و چه در سایر کشورهای منطقه گام های بلندی در این راستا برداشته اند و امروز همبستگی و اتحاد ضروری ترین نیاز منطقه و تامین کننده حداکثر منافع برای کشورهای منطقه است .
وی افزود : امروز راهی جز اعتدال برای حل مشکلات وجود ندارد، پایان افراطی گری و خشونت به هر نامی و در هر کشوری که باشد ویرانی ، خسارت و نابودی است و سراغاز اعتدال باور همدیگر است باید یکدیگر را به رسمیت بشناسیم و مردم منطقه منافع کشورهای همسایه و دیگران را به رسمیت بشناسند.
رئیس جمهور گفت : باید اقوام و فرهنگ قومیت ها زیر چتر فرهنگ ملی منطقه به رسمیت شناخته شود ،باید مذاهب همدیگر را به رسمیت بشناسیم و با زور، عصبانیت ،شعار و خشونت نمی توان هیچ کس را از مسیری به مسیر دیگر هدایت کرد.
تعداد بازدید : 0
00:00 02:19
اقای روحانی با بیان اینکه اگر کسی فکر می کند که دین یا مذهب او بهتر است باید با عمل خود نشان دهد نه با زبان گفت : ما در عمل باید نشان دهیم که بهترین راه را داریم و در عین حال باید به اعتقادات دیگران احترام بگذاریم و اعتدال راهی است که ما را به تعامل سازنده و گسترده می رساند. 
وی تاکید کرد : در منطقه هیچ کشوری نمی تواند مدعی شودکه قدرت برتر در این منطقه است و باید کشورهای دیگر تسلیم و تابعش باشند حتی ابرقدرت ها هم نتوانستند به این وضعیت دست یابند و هیچ قدرت منطقه ای هم قادر به این کار نیست .
رئیس جمهور افزود : برای تعامل بین کشورها، فرهنگ و سیاست جایگاه خود را دارد و بسیار مهم است و فرهنگ های موجود در منطقه متصل به یکدیگر هستند از مدیترانه و افریقا تا ایران و شبه قاره و تا اقصی نقاط اسیا ما دارای فرهنگ ریشه داری هستیم .   
 
باید اقتصاد کشورها را برای ایجاد وحدت مسیرهای تجاری و پیوستگی دانشگاه ها و نخبگان به هم متصل کنیم 
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به نقش مهم اقتصاد در توسعه کشورهای منطقه گفت: باید اقتصاد کشورها را برای ایجاد وحدت مسیرهای تجاری، راه های تجاری، پیوستگی دانشگاه ها و پیوستگی نخبگان به هم متصل کنیم.
 
آقای روحانی با اشاره به اینکه حمل و نقل منطقه ما باید در زمینه های زمینی، دریایی، هوایی و ریلی به هم پیوسته شود افزود: اگر کشورهای منطقه به هم متصل شوند به هم احساس نیاز پیدا می کنند و این نیاز، نیاز مقدسی است.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر حرکت به سمت بی نیازی و خوداتکایی گفت: در عین حال همه نیاز به انس و محبت داریم که باید این مهم در میان کشورهای منطقه ایجاد شود.
آقای روحانی با اشاره به اینکه در اقتصاد به هم نیاز داریم افزود: اگر کشوری فکر کند از هر نظر بی نیاز است حتما اشتباه کرده است این نیاز می تواند در چارچوب صحیح تعریف شود نیازی باشد که باعث وحدت بیشتر شود .
وی گفت: اگر کشورهای مختلف بتوانند در چارچوب مسیری، در ریلی، در بندری همدیگر را در کنار هم بیابند و منافع مشترک را در آن مسیر ببینند این امر باعث وحدت ما می شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه این منافع مشترک باعث امنیت ماست تصریح کرد: منافع مشترک باعث امنیت ماست و امنیت تنها با قدرت نظامی به وجود نخواهد آمد و اگر همه کشورهای منطقه در کنار هم و نیازمند به همدیگر و متصل به همدیگر بودیم و منافع مشترک را احساس کردیم، این منافع مشترک ما را به همدیگر متصل خواهد کرد.
 
مشکلات منطقه با گفتگو قابل حل است
­رئیس جمهور گفت: اگر مشکلی در منطقه وجود دارد، با گفتگو قابل حل و فصل است.
تعداد بازدید : 0
00:00 01:00
کد ویدیو
 آقای روحانی در ادامه مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود:​ چابهار بندر و ساحلی است که می تواند ملت های این منطقه را بهتر به یکدیگر متصل کند و منافع مشترک را برای مردم این منطقه تعریف کند. 
رئیس جمهور گفت: البته ارزش چابهار در سایه وحدت مردم در سیستان و بلوچستان و امنیتی است که مردم در سیستان به وجود​ آورده اند.
آقای روحانی با بیان اینکه اگر سیستان و بلوچستان امن نباشد بندر چابهار بی ارزش است، اظهار داشت: این امنیت در سایه وحدت میان مذاهب و اقوام به وجود می آید و اولین تشکر من از همه اقوام و مذاهبی است که در این منطقه زیست می کنند و در سیستان و بلوچستان به دلیل هماهنگی، همفکری، برادری و اتحاد، اساس امنیت را مردم به وجود خواهند آورد.
رئیس جمهور افزود: نکته دوم این است که ما در کشورهای منطقه سابقه دیرینه روابط دوستانه را تجربه کرده ایم، سالیان دراز و قرن هاست که ما با کشورهای شرقی خود همیشه همزیستی بسیار خوب و مسالمت آمیزی داشته ایم.
آقای روحانی ادامه داد: گاهی منطقه جنوبمان مشکلاتی داشته و همچنین منطقه غرب و شمال ما نیز مشکلاتی داشته اما در منطقه شرق کمتر در تاریخ مشکل داشته ایم و این مایه بزرگی است برای امنیت منطقه و رابطه بین ایران، پاکستان و همچنین رابطه بین ایران و کشورهای هندوستان، ترکمنستان، افغانستان و همینطور سایر کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای اطراف ما در غرب و جنوب ایران، ما راه را در تعامل بین ملت ها می بینیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه علاقه مند نیستیم با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم اظهار داشت: معتقدیم اگر مشکلی در منطقه وجود دارد، با گفتگو قابل حل و فصل است و چیزی بالاتر از گفتگو نیاز نیست تا مشکل منطقه را حل کند و نیازی به اسلحه و دخالت قدرت های بزرگ جهانی نداریم.
آقای روحانی افزود:​ خودمان در کنار یکدیگر با وحدت، اتحاد، برادری و با گفتگو می توانیم مشکلات یکدیگر را حل کنیم.
 
به دنبال اتصال بندر چابهار به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم 
رئیس جمهور گفت: ما هم به دنبال بهره برداری از مراحل بعدی در بندر چابهار، و هم به دنبال اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار افزود: ترانزیت، چه ترانزیت هوایی و چه ریلی، یکی از مسیرهای اتصال ملت ها با یکدیگر است.
رئیس جمهور ادامه داد: چابهار در موقعیت بسیار ممتازی قرار گرفته است تا بتوانیم کشورهای منطقه جنوبی و حاشیه اقیانوس هند و همچنین کشورهای افریقایی را به آسیای مرکزی و اروپای شرقی و شمالی متصل کنیم.
آقای روحانی اظهار داشت: اولین قدم این بود که بندر چابهار ظرفیت لازم را برای رفت و آمد بار و مسافر پیدا کند و خوشحالیم که امروز مرحله اول آن افتتاح شد و ظرفیت این بندر از 2 و نیم میلیون به 8 و نیم میلیون تن افزایش می یابد.
رئیس جمهور گفت:​ در مرحله اول شرایطی در این بندر فراهم شده است که کشتی های 100 هزار تنی بتوانند در این بندر رفت و ​آمد کنند و از 5 پست اسکله ای که امروز افتتاح شد، 2 اسکله برای حمل و نقل کانتینری است که برای ترانزیت در منطقه اهمیت فراوانی دارد.
آقای روحانی با بیان اینکه به دنبال بهره برداری از مراحل بعدی در این بندر هستیم افزود: ما هم به دنبال مراحل بعدی در این بندر هستیم و هم به دنبال اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق جاده و ریل بهتر هستیم.
رئیس جمهور ادامه داد: همانگونه که وزیر راه اشاره کرد، باید جاده بین چابهار و زاهدان را اولاً اصلاح و ثانیاً آن را به بزرگراه تبدیل، و باند دوم آن را احداث کنیم.
آقای روحانی افزود: مسأله مهم تر، مسئله ریل است که بتوانیم از طریق راه آهن بندر چابهار را به ریل سراسری کشور متصل کنیم.
رئیس جمهور گفت: از اینکه امروز می شنویم که 27 درصد پروژه راه آهن بین چابهار و زاهدان انجام شده است، خوشحالیم زیرا خبر خوشی است، اما در عین حال باید این موضوع را تسریع کنیم و در انتظار آن روزی باشیم که ان شاءالله این راه آهن افتتاح شود و پس از آن جایگاه و ظرفیت این بندر را بالاتر خواهد برد.
 
بندر چابهار تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد کشورهای منطقه است
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم ایجاد ­رقابت مثبت و سازنده بین کشورهای منطقه در بندر چابهار گفت:این ترانزیت می تواند تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد کشورهای منطقه باشد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح و بهره برداری از مرحله اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ضمن ابراز خرسندی از انتقال اولین محموله ها بین هند و افغانستان از طریق بندر چابهار تصریح کرد: این به معنای اتصال کشورهای منطقه با یکدیگر است.
تعداد بازدید : 0
00:00 01:10
رئیس جمهور افزود: ما از طریق بندر چابهار می توانیم به آسیای مرکزی، اروپای شرقی و شمالی و حتی منطقه دریای سیاه از طریق­ گرجستان متصل شویم و این ترانزیت می تواند تحول بسیار مثبتی برای اقتصاد باشد.
آقای روحانی گفت: البته مزیت هر منطقه تجاری به این است که کسی که از طریق آن بندر، حمل و نقل کالا را انجام می دهد بتواند کالای خود را راحت تر، ارزان تر و سریع تر جابجا کند.
رئیس جمهور ضمن استقبال از حضور کشورهای دیگر در منطقه چابهار تصریح کرد: ما باید به دنبال رقابت سازنده با یکدیگر باشیم چرا که هیچ وقت با انحصار و رقابت منفی مشکلات و مسائل ما حل نخواهد شد.
آقای روحانی خاطرنشان کرد: رقابت ما باید مثبت و سازنده باشد تا بتوانیم به اهداف مد نظر خود برسیم.
رئیس جمهور در ادامه به رعایت مسائل محیط زیستی در این طرح اشاره کرد و افزود: اینکه مسائل محیط زیستی در تکمیل مرحله اول این طرح مراعات شد بسیار مهم است چرا که ما انسان ها با توسعه صنعت و تکنولوژی به طور طبیعی در طبیعت دخالت داریم.
آقای روحانی ادامه داد: هرچه دخالت ما در طبیعت و آثار سوء آن کمتر باشد به نفع همه انسان ها خواهد بود.
رئیس جمهور افزود: اینکه کلونی مرجان ها از این منطقه به منطقه ای دیگر منتقل شده است با توجه به اینکه مرجان ها بزرگترین تصفیه کننده آب اقیانوس ها و دریاها هستند و نباید آنها را از بین ببریم خبر بسیار خوبی است.
آقای روحانی اتخاذ تصمیماتی مبنی بر تخفیف قیمت برای پهلوگیری کشتی ها و انبارداری در بندر چابهار را کاری بسیار درست خواند و گفت: این بندر باید جاذبه بیشتری پیدا کند تا بتوانیم کشورهای منطقه را برای حمل و نقل کالا از طریق بندر چابهار تشویق کنیم.
رئیس جمهور گفت: امروز خوشحالی ما تنها بخاطر پیشرفت اقتصادی در یک بندر و توسعه یک استان در کشور نیست بلکه از اینها مهم تر مسیری است که برای تعامل بیشتر و خدمت بین کشورهای منطقه ایجاد شده است تا کشورهای منطقه از طریق این راه ها به یکدیگر نزدیک تر شوند.
آقای روحانی­ تاکید کرد: تنها راه اصلی امنیت ما در کل منطقه افزایش اتصالات اقتصادی، علمی و فرهنگی بین کشورهای منطقه است.
رئیس جمهور افزود: من این روز بسیار خوب را به مردم ایران و استان سیستان وبلوچستان و همچنین کشورهای منطقه تبریک می گویم.
آقای روحانی ضمن تشکر از نیروی دریایی کشورمان گفت: این تشکر نه بخاطر کمک نیروی دریایی به چابهار بلکه بخاطر ایجاد امنیت دریایی در این منطقه است.
رئیس جمهور افزود: نیروی دریایی توانسته در خلیج فارس، دریای عمان، باب المندب و اقیانوس هند به کمک سایر کشورها نقش بسیار ارزنده ای برای امنیت دریایی این منطقه ایفا کند و این یکی از مزیت های چابهار است.
آقای روحانی گفت: چابهار در کنار خود نیروی دریایی دارد که حافظ امنیت آبها و سواحل این منطقه است و ناوچه های نیروی دریایی ما چه بسیار کشتی های تجاری کشورهای منطقه را از دست دزدان دریایی نجات داده اند و این یکی از مزیت های ایران عزیز ماست.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته نیروهای دریایی همه کشورهای منطقه باید در کنار یکدیگر باشند و با یاری ­­یکدیگر به امنیت بیشتر منطقه کمک کنند.
آقای روحانی ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران طرح بزرگ بندر چابهار گفت: از کسانی که از هند و صندوق توسعه ملی ایران­ تامین مالی این پروژه را انجام دادند­ و همچنین از قرارگاه سازندگی که برای اجرای این پروژه تلاش کرد نیز سپاسگزارم و از خداوند متعال می خواهم چنین روزهای مبارکی برای ما و ملت های منطقه تکرار شود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: