جنگل یکی از بزرگ‌ترین مواهب طبیعی و خدادادی است که از ابتدای خلقت بشر تاکنون برای تامین رفاه و آسایش انسان و برطرف کردن انواع نیازمندی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸        13 March 2016
جنگل‌ها بزرگ‌ترین منبع آلی کره زمین هستند و موجب جلوگیری از آلودگی هوا و فرسایش در چرخه تولید مواد غذایی، چرخه آب‌های زیرزمینی می‌شوند.

به گزارش ایسنا منطقه مازندران،  کمیل بزرگی -کارشناس منابع طبیعی- در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: تولید چوب، میوه، پوست و دیگر قسمت‌های دارویی گیاهان جنگلی و تنوع زیستی و اطلاعات ژنتیکی می‌تواند از مهم‌ترین منابع استفاده‌های مستقیم از جنگل باشد.

وی تصریح کرد: حفاظت از خاک، کنترل رسوبات و فرسایش خاک، تنظیم جریان و کیفیت آب از جمله کارکردهای غیرمستقیم جنگل است.

این کارشناس منابع طبیعی اقتصاد جنگل را بخشی از اقتصاد منابع طبیعی دانست گفت: جنگل‌ها تولید‌کننده محصولات غیرقابل تبدیل به پول هستند که به وسیله اجتماع ارزش‌گذاری می‌شود.

بزرگی با بیان اینکه درخت، کارخانه مولد چوب و محصول نهایی است، اظهار کرد: زمانی‌ که درخت را برداشت می‌کنیم پروسه تولید چوب متوقف می‌شود و خاک و محیط به خطر می‌افتند.

این کارشناس منابع طبیعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نظام سرمایه‌داری برروی محصولات چوبی جنگل قیمت‌گذاری می‌شود.

بزرگی با بیان اینکه از دیدگاه اجتماعی، جنگل علاوه بر ارزش محصولات چوبی، محصولات غیر بازاری نیز دارد، اظهار کرد: حیات وحش و نقش حفاظتی جنگل از فرسایش آبی و بادی و تامین آب منابع زیرزمینی از دیگر ارزش‌های جنگل است.

وی تصریح کرد: اگر توسعه اقتصادی تنها بر مبنای تولید چوب باشد در مدت زمان کوتاه این ذخیره حیاتی روی کره زمین نابود می‌شود.

این پژوهشگر اقتصاد جنگل، فواید اقتصادی جنگل‌های مازندران را ویژه دانست و گفت: به دلیل ترکیب گونه‌های موجود در جنگل‌های مازندران، 60 درصد چوب حاصل از هر مترمکعب قابل استفاده در صنایع تخته فیبر، تخته خرده چوب و خمیر کاغذ بوده و 40 درصد چوبی با کیفیت مناسب است که در صنایع تخته لایه، روکش و چوب بری استفاده می‌شود.

بزرگی افزود: جنگل‌های مازندران را می‌توان یکی از مهم‌ترین منابع ثروت منطقه دانست که بدون تردید ارزش اقتصادی آن از دیگر منابع طبیعی و معدنی بیشتر است.

کارشناس منایع طبیعی با بیان اینکه تولیدات غیرچوبی جنگل‌های مازندران قابلیت خوبی از نظر افزایش درآمدهای اقتصادی و بهبود معیشت خانواده‌های فقیر جنگل‌نشین دارد، اظهار کرد: جذب توریسم و جاذبه‌های گردشگری می‌تواند سرمایه زیادی را به چرخه اقتصادی استان وارد کند و موجب ایجاد اشتغال شود.

قطع قانونی درختان

زینب فلاح یکی دیگر از کارشناسان منابع طبیعی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه در حوزه اراضی جنگلی، نظارت‌ها به صورت دقیق انجام نمی‌شود، اظهار کرد: بی‌توجهی نظارت بر اراضی جنگلی موجب شدکه سودجویان با ابتکار عمل دست به قطع درختان بزنند.

وی تصریح کرد: سودجویان دست به فعالیت‌هایی می‌زنند تا بتوانند قانون را دور یا به نحوی از آن به نفع خود سوءاستفاده کنند.

این کارشناسان منابع طبیعی، خاطرنشان کرد: برخی از سودجویان با فعالیت‌هایی مانند نفت‌پاشی در ریشه درختان یا انتشار بیماری در منطقه‌ای از جنگل موجب خشک شدن آنها می‌شوند.

فلاح افزود: این سوء استفاده‌کنندگان با این بهانه که این درختان خشک شده و نیازمند قطع شدن هستند از مراجع قانونی مجوز قطع درختان را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی جنگل فراتر از اعداد و ارقام است گفت: هرچند دور زدن قانون از سمت سودجویان مدتی است که با کارشناسی‌های انجام شده از موارد شناسایی شده است اما دلیلی بر ضعف مدیریت نظارت بر اراضی جنگلی نیست.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: