بهای نفت در معاملات امروز (چهارشنبه) بازار‌های جهانی به دلیل خنثی ‌شدن کاهش تولید آمریکا با تقویت ارزش دلار و نگرانی‌ درباره تقاضای ضعیف، افزایش ناچیزی داشت.
کد خبر: ۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷        09 March 2016
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نفت سبک آمریکا با 10 سنت افزایش 36 دلار و 60 سنت و نفت برنت دریای شمال تنها با 9 سنت افزایش 39 دلار و 41 سنت معامله شدند.

 در پی اعلام کویت مبنی بر منوط کردن توقف تولید نفت خود به مشارکت تمام تولیدکنندگان از جمله ایران، نفت برنت دریای شمال که در روزهای گذشته افزایش پنج درصدی را تجربه کرده بود سه درصد کاهش و نفت سبک آمریکا نیز حدود چهار درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.

تحلیلگران می‌گویند: کاهش تولید نفت آمریکا در حال حمایت از بازار است، اما نگرانی درباره تقاضای ضعیف و تولید جهانی کنونی و پر شدن انبارها هرگونه پتانسیل برای افزایش قیمت بیشتر را از بین می‌برد.

موسسه واسطه نفتی فیلیپ فیوچرز در سنگاپور با بیان اینکه در شرایط کنونی سطح قیمتی بالای 40 تا 41 دلار در هر بشکه بالاترین قیمتی است که نفت می‌تواند به آن برسد، افزود: تولید نفت خام آمریکا کاهش اندکی نشان می‌دهد. ما همچنان معتقدیم که اصلاح بیشتری در بازار باید صورت بگیرد.

افزایش بیشتر قیمت نفت همچنین در پی افزایش ارزش دلار آمریکا که مانع تقاضا می‌شود خنثی شده است، چرا که نفت که با دلار معامله می‌شود در پی افزایش ارزش آن گران‌تر می‌شود.

از جمله عوامل دیگری که مانع افزایش قیمت نفت به سطوح بالاتر می‌شود، نگرانی درباره تقاضای ضعیف در چین است جایی که اقتصاد با کندترین نرخ ممکن در سال‌های گذشته رشد می‌کند. عملکرد تجاری چین در ماه فوریه بدتر از انتظارات اقتصاد‌دانان بوده و صادرات این کشور بیشترین کاهش را طی شش سال اخیر داشته است.

اگرچه چین در ماه فوریه رقم بی‌سابقه واردات هشت میلیون بشکه در روز را داشته، تحلیلگران انتظار دارند که این رقم کاهش پیدا کند، چرا که پکن خرید خود را برای ذخایر استراتژیک کاهش داده و فروش خودرو به دلیل رکود اقتصادی شدید کاهش یافته است.

به علاوه فرصت توقف هماهنگ سطح تولید برای جلوگیری از اشباع عرضه جهانی چندان قوی به نظر نمی‌رسد، چرا که کویت یکی از اعضای مهم اوپک اعلام کرده تنها در صورتی که تمام تولید‌کنندگان مهم اوپک از جمله ایران که با طرح توقف تولید مخالف است مشارکت کنند، به این طرح می‌پیوندند.

یک عامل کلیدی در تعیین تعادل بازار نفت تولید آمریکا است که دولت این کشور می‌گوید: در سال 2017 روزانه هشت میلیون و 190 هزار بشکه خواهد بود که از تولید روزانه 9 میلیون بشکه‌ای کنونی پایین‌تر است. آمار جدید تولید نفت آمریکا قرار است امروز منتشر شود.


برچسب ها: بهای نفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: