نخستین شماره (پیش‌شماره) دوماهنامه «روزنه فرهنگی» ویژه زنده‌یاد علیشاه مولوی به مدیرمسئولی داریوش معمار منتشر شد.
کد خبر: ۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷        09 March 2016
به گزارش مهر، دوماهنامه فرهنگی هنری «روزنه فرهنگی» در پیش‌شماره خود به بررسی رویکرد و فعالیت‌های ادبی شاعر فقید؛ علیشاه مولوی پرداخته است. پیش‌شماره این نشریه با نیم‌نگاهی به مهمترین اتفاقات فرهنگی در سال ۹۴ آغاز شده و در ادامه مصاحبه محمد بقایی‌ماکان حول محور روشنگری در شعر سیاسی و اجتماعی منتشر شده است. همچنین در ویژه‌نامه «روزنه فرهنگی» مقالاتی از داریوش معمار، علی قنبری، حامد رحمتی و علی الفتی با موضوعیت آثار علیشاه مولوی صفحات ابتدایی نشریه را به خود اختصاص داده‌اند.

دومین بخش از این نشریه که به اندیشه، داستان و شعر اختصاص دارد، با گفت‌وگویی اختصاصی با میشل سیمور؛ استاد گروه فلسفه دانشگاه مونترال آغاز شده؛ گفت‌وگویی با عنوان «روشنفکر در اموری که به او مربوط نیست، دخالت می‌کند». مقالاتی از کاترینا دلیگیوری، محمد میلانی، اندریو اشتاین، حسین فاضلی، علی‌اشرف درویشیان، حمید یزدان‌پناه و رضا حیرانی، دیگر مطالب این بخش را تشکیل می‌دهند؛ با این توضیح که حیرانی در مقاله‌ خود با عنوان «جوایز بلاتکلیف، مخاطب بی‌تفاوت» به عملکرد جوایز ادبی در سال گذشته انتقاد کرده است.

«روزنه فرهنگی» در بخش سینما، موسیقی و تجسمی، با مصاحبه‌ای از فرشاد فدائیان؛ مستندساز و سینما گر کار را آغاز کرده و «همان سبیلو‌ها را می‌گویید؟» نوشته مزدک علی‌نظری مقاله‌ای است با اشاره به رویکرد هنری فرهاد مهراد و فریدون یغمایی. مقاله الهام شیرودی با عنوان «آفاق بلند انسان در نقاشی» نیز در قسمت تجسمی این نشریه منتشر شده است.

این نشریه در پیش‌شماره خود و در بخش بازخوانی، به انتشار گفت‌وگویی با بهمن محصص در مجله «آرش» در زمستان ۱۳۴۳ پرداخته و بخش خوزستان نیز مقالاتی از علیرضا جلیلیان، رضا محمدی و محمد حیاتی را در پی دارد.

«روزنه فرهنگی» مطابق با مطلب منتشر شده در صفحه اول پیش‌شماره خود، دغدغه بسترسازی برای ایجاد اگاهی تارد و نمی‌خواهد جنگ هنری باشد: «ما از نگره‌های اجتماعی در هنر و فرهنگ و امیدواری صادقانه، صریح، شفاف و نقاد دفاع می‌کنیم و در پی تحلیل پل ارتباطی میان جامعه و خلق هنری و ادبی هستیم.» پیش شماره دوماهنامه «روزنه» در ۶۴ صفحه و با بهای ۵۵۰۰ تومان روی دکه رفته است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: