مردان شماره یک ارتش و دولت پاکستان روز چهارشنبه هفته جاری و بنا به 'دعوت ویژه' از سوی ریاض، برای بازدید از مراحل پایانی رزمایشی که پاکستان هم در آن مشارکت دارند، عازم عربستان خواهند شد.
کد خبر: ۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹        07 March 2016
به گزارش ایرنا، روز دوشنبه، ساعاتی پس از آنکه وزارت امور خارجه پاکستان رسما اعلام کرد که محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور بنا به دعوت پادشاه عربستان برای بازدید از رزمایش 'رعد شمال' و حضور در مراسم اختتامیه آن، روز چهارشنبه هفته جاری به عربستان سفر خواهد کرد، روابط عمومی ارتش پاکستان نیز اعلام کرد که ژنرال راحیل فرمانده ارتش این کشور بنا به 'دعوتی ویژه'، روز چهارشنبه و همزمان با نخست وزیر، عازم عربستان خواهد شد.
براساس بیانیه رسمی صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، محمد نواز شریف در این سفر سه روزه، در مراسم اختتامیه رزمایشی که با حضور نیروهای نظامی 21 کشور از جمله پاکستان در شمال عربستان در جریان است، حضور خواهد یافت.
وزارت خارجه پاکستان در بیانیه امروز خود، هدف از این رزمایش را انجام تمرین هایی برای کسب آمادگی جهت مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی گروه های تروریستی عنوان کرده است.
ژنرال عاصم باجوا رئیس روابط عمومی ارتش پاکستان نیز ساعتی پیش در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور از روز چهارشنبه هفته جاری به مدت روز، برای سفر به عربستان و بازدید از رزمایش نظامی درحال برگزاری در این کشور، بطور ویژه دعوت شده است.
علاوه بر نخست وزیر پاکستان، از سران دیگر کشورهای شرکت کننده در رزمایش رعد شمال نیز برای سفر به عربستان دعوت شده است. اما درخصوص احتمال حضور فرماندهان ارتش دیگر کشورهای شرکت کننده در رزمایش رعد شمال در عربستان هنوز خبری منتشر نشده است و تا کنون فعلا پاکستان اعلام کرده که فرمانده ارتش این کشور به ریاض سفر خواهد کرد.
وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه یاد شده آورده است که این کشور از روابط دوستانه با عربستان برخوردار است و دو کشور همکاری های زیادی از جمله در حوزه های دفاعی و مبارزه با تروریسم دارند.
فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان حدود یک ماه و نیم پیش (روزهای پایانی دی ماه) نیز به اتفاق هم و با هدف میانجی گری میان ایران و عربستان، به ترتیب به ریاض و تهران سفر کردند و با مقامات عالی دو کشور دیدارهایی در این خصوص انجام دادند.
سفر قریب الوقوع شریف های دولت و ارتش پاکستان به عربستان درحالی است که اسلام آباد این روزها درحال تدارکات میزبانی از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است. مقدمات انجام این سفر در دستور کار دو کشور است و مسئولان ذیربط دو طرف برای نهایی کردن مقدمات و زمان این سفر، در تماس هستند.
علاوه بر عربستان و پاکستان، کشورهایی نظیر مصر، مالزی، اردن، مغرب، قطر، بحرین، سودان، کویت، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر نیز در این رزمایش به میزبانی عریستان مشارکت دارند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (SPA)، این رزمایش که از حدود سه هفته پیش در منطقه ای به نام شهرک نظامی شاه خالد در منطقه حفر الباطن واقع در شمال عربستان انجام می شود و در نوع خود، بزرگترین و مهم ترین رزمایش منطقه به لحاظ تعداد کشورهای مشارکت کننده و سلاح ها و تجهیزات مورد استفاده در آن خواهد بود.
پاکستان رسما اعلام کرده است که عضوی از ائتلاف خودساخته عربستان متشکل از 34 کشور و موسوم به ائتلاف مبارزه با تروریسم است. بسیاری از شخصیت های سیاسی، اعضای پارلمان و مردم پاکستان با عضویت کشورشان در ائتلاف خودساخته عربستان مخالف هستند و آن را به نفع پاکستان و جهان اسلام نمی دانند.
با وجود اینکه حدود سه ماه از تشکیل ائتلاف خودساخته عربستان می گذرد، اما پاکستان برغم پذیرفتن عضویت در این ائتلاف، هنوز نمی داند که چه ماموریت و مسئولیتی در این ائتلاف برعهده خواهد داشت و همین بلاتکلیفی و ابهام باعث شده تا موج انتقادهای داخلی علیه تصمیم دولت پاکستان برای محلق شدن به این ائتلاف شدت بیشتری پیدا کند.
منتقدان معتقدند که نیروهای نظامی پاکستان سخت درگیر مبارزه با گروه های متعدد تروریستی در داخل این کشور هستند و پاکستان در شرایطی نیست که بتواند به ائتلاف های خارجی ملحق شود.
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: