در لايه‌هاي پنهان بودجه 95 گنجانده شد؛
بررسی منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در لايحه بودجه سال 1395 نشان می‌دهد در این سال نه تنها وجهی به صندوق توسعه ملی واریز نمی‌شود بلكه 600 ميليون دلار هم از منابع صندوق برداشت می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹        07 March 2016

بررسی منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در لايحه بودجه سال 1395 نشان می‌دهد در این سال نه تنها وجهی به صندوق توسعه ملی واریز نمی‌شود بلكه 600 ميليون دلار هم از منابع صندوق برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، در لايحه بودجه سال 1395 سهم صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام و ميعانات گازی 20۲ درصد و معادل 6.54 ميليارد دلار در نظر گرفته و مقرر شده که این سهم از ماه یازدهم محاسبه و پرداخت شود. از طرف دیگر دولت استفاده از این منبع را برای افزایش سرمایه بانک‌‍‌ها مجاز دانسته است. این لايحه همچنين مصارف گوناگونی را برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است.

دولت همچنين اجازه پرداخت تسهيلات تا مبلغ 9.76 ميليارد دلار از منابع صندوق را در اين سال صادر كرده است، لذا ادامه روند به عقيده كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس در سال‌های آینده، منجر به کاهش منابع صندوق توسعه ملی و از بين رفتن فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی خواهد شد.

منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در لايحه بودجه سال 1395 نشان داده شده است. در لايحه بودجه درآمد حاصل از فروش نفت و ميعانات گازی 32.7 ميليارد دلار با فرض صادرات 1.74 ميليون بشكه نفت در روز، 500 هزار بشكه ميعانات گازی در روز و قيمت نفت هر بشكه 40 دلار در نظر گرفته شده است.

سهم بيست درصدی صندوق توسعه ملی حاصل از آن 6.54 ميليارد دلار خواهد شد که قرار است از ماه یازدهم به بعد پرداخت شود. البته باید توجه داشت که اگر فروض بودجه مبنی بر صادرات 2.24 ميليون بشكه نفت و ميعانات گازی در روز و قيمت هر بشكه نفت 40 دلار محقق نشود این مقدار کمتر خواهد بود.

به‌طور مثال اگر قيمت هر بشكه نفت به‌طور ميانگين 30 دلار فرض شود سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی معادل 4.9 ميليارد دلار خواهد شد. از طرف دیگر سهم صندوق توسعه ملی از ماه یازدهم محاسبه می‌شود.

برچسب ها: صندوق توسعه ملی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: