بعد از گذشت ده روز از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری هنوز هم گمانه زنی ها در فضای سیاسی کشور ادامه دارد. پیش تر یکی از چهره های اصولگرای کشور خبر از برنامه های اصلاح‌طلبان برای ایجاد تغییراتی در قوانین مربوط به مدت زمان فعالیت شهرداران داد.
کد خبر: ۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲        07 March 2016
محمد تقی جلایی- تحریریه اطلس خبر| بعد از گذشت ده روز از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری  هنوز هم گمانه زنی ها در فضای سیاسی کشور ادامه دارد. پیش تر یکی از چهره های اصولگرای کشور خبر از برنامه های اصلاح‌طلبان برای ایجاد تغییراتی در قوانین مربوط به مدت زمان فعالیت شهرداران داد. 

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تمام فراز و نشیب هایی که در هفته های منتهی به 7 اسفند رو به رو بود نهایتا در اولین جمعه آخرین ماه سال در کمال آرامش پایان یافت و زمینه ای فراهم شد تا مردم حماسه ای دیگر را در کشور رقم زنند.

با اعلام نتایج و مشخص شدن منتخبین مردم و نمایندگان دور تازه مجلسین شرایط برای جناح های اصلی کشور متفاوت شد. اصولگرایان بعد از 3 دوره پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی حالا تن به شکست داده بودند و اصلاح‌طلبان نیز که 12 سالی از اقلیت بودن آنها در مجلس می گذرد توانستند با پیروزی در انتخابات اکثریت چهر های مورد حمنایتشان در سراسر کشور و تمامی افراد حاضر در فهرست 30 نفره شان در تهران را راهی بهارستان کنند.

سایه «تهدید و تحدید» اصلاح طلبان بر سر قالیباف

شورای شهر، مقصد بعدی اصلاح‌طلبان

موضوع شهرداری تهران یکی از مهم ترین موضوعاتی است اصلاح‌طلبان با آن رو به رو بوده اند. در سال 84 و بعد از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران انتخاب شد و حالا بعد از گذشت یک دهه هنوز هم وی شهردار تهران است.

اصلاح‌طلبان اما هم زمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر سعی در این داشتند تا با عوض کردن چهره ها حاضر در شورای شهر شهرداری تهران را نیز به دست آورند.

بعد از روی کار آمدن اعضای جدید شورای شهر و در رای گیری بین اعضای شورا برای انتخاب شهردار تهران محمد باقر قالبیاف توانست چهره منتخب اصلاح‌طلبان محسن هاشمی را شکست دهد و شهردار تهران بماند. این درحالی اتفاق افتاد که الهه راستگو یکی از اعضای شورای شهر که پیش تر بعنوان  یک اصلاح‌طلب به شورای شهر تهران راه یافته بود در دقیقه نود نظر خود را عوض کرد و با ددن رای به محمدباقر قالیباف موجب پیروزی وی شد.

حالا اما با نتایج قابل قبول اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر نفر اول لیست منتخبین تهران، محمدرضا عارف در آخرین سخنرانی خود از برنامه های اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر در سال 96 خبر داد. رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با اشاره به اینکه بعد از دور دوم انتخابات مجلس باید بلافاصله وارد فضای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در سال 96 شویم، گفت: در سال 96 نیز دو انتخابات مهم در پیش رو قرار دارد و در 13 ماه باقی‌مانده باید به درستی برای این انتخابات برنامه‌ریزی صورت بگیرد.


پیش تر نیز گمانه زنی هایی شد درباره اینکه یکی از برنمامه های اصلاح‌طلبان در مجلس بعدی ایجاد تغییراتی در قوانین مربوط به مدت زمان کار شهرداران بود. تحدید دوره زمانی شهردار برای کنار زدن محمد باقر قالیباف موضوعی است که البته هنوز در حد یک گمانه زنی باقی مانده است. 
در یکی از این گمانه زنی ها عبدالرضا داوری، از چهره های اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: «از اولین طرح های اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، تحدید دوره تصدی متوالی شهرداری در شهرهای بزرگ به 8 سال، با هدف فتح شهرداری تهران است.»

با این اوصاف به نظر می آید برخی از حامیان رییس جمهور سابق در نظر دارند برای ایجاد حساسیت در اصولگرایان نسبت به اصلاح‌طلبان و وارد کردن دوباره آنها به رقابت زودهنگام با اصلاح طلبان این موضوع را پیش کشیده و تا حد زیادی نسبت به آوردگاه بعدی اصلاح طلبان و اصولگرایان هشدار دهند. «تحدید یا تهدید؟» سوالی است که برای دست یافتن به پاسخ آن نباید چندان منتظر بود چون به نظر می رسد که با توجه به شکل گیری مجلس دهم در خردادماه سال آینده پاسخ این سوال مشخص خواهد و روشن خواهد شد که اصلاح طلبان به فکر فتح کرسی های شورا هستند یا تحدید اختیارات شهردارها یا هردو!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: