اطلس خبر گزارش می دهد؛
براساس مذاکراتی که بین طرف‌های ایرانی و افغانی صورت گرفته، ایران پذیرفته که تخلیه بارها توسط کارگران افغانی دو برابر کارگران ایرانی انجام شود، لذا از هر دو کامیون که به کارگران افغانی سپرده شده یک کامیون به کارگران ایرانی داده می‌شود.
کد خبر: ۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲        07 March 2016

برخی گزارش‌های میدانی از توافق ايران و افغانستان براي استفاده بيشتر از كارگران افغاني حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار اطلس خبر، براساس مذاکراتی که بین طرف‌های ایرانی و افغانی صورت گرفته، ایران پذیرفته که تخلیه بارها توسط کارگران افغانی دو برابر کارگران ایرانی انجام شود، لذا از هر دو کامیون که به کارگران افغانی سپرده شده یک کامیون به کارگران ایرانی داده می‌شود.

وقتی کارگران ایرانی به گمرک اعتراض می‌کنند، توافقنامه دو کشور رو می‌شود که در آن قید شده به ازای حجم بالای صادرات ایران به افغانستان، از کارگران افغان در گمرک بیشتر از کارگران ایرانی استفاده شود. دستمزدها هم برای هر کامیون بین 25 تا 30 هزار تومان است. هر کارگر چند ساعت زمان برای تخلیه کامیون صرف می‌کند تا در مقابل این خدمت 30 هزار تومان دستمزد دریافت کند.

پنجمین شریک صادراتی ایران 930 کیلومتر مرز و پنج گمرک و 8 بازارچه مرزی مشترک با ایران دارد. در سال 1393 افغانستان به تنهایی بار خرید سه میلیون و 181 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 388 میلیون دلار را از ایران به دوش کشید و توانست با این حجم خرید نام خود را به عنوان پنجمین شریک صادراتی ایران به ثبت رساند.

وقتی از دور به این اطلاعات و اعداد نگاه می‌کنیم در ذهن تبادلات گسترده‌ای تصویر می‌شود در مرزهای پررونق و پر رفت و آمد که بین دو کشور حائل شده است. در این مرز 1000 کیلومتری گسترده، فعالیت‌ها به صورت یکدست و یکسان انجام نمی‌شود.

فاصله فعالیت‌های تجاری در این مرز مشترک از صفر تا 100 است. در اندک نقاط مثل دو غارون که بار بیش از 40 درصد تبادلات را به دوش می‌کشد می‌توان رونق را دید اما نقطه مقابل آن هم مثل ماهیرود که همه چیز در سخت‌ترین شرایط ممکن آن انجام می‌شود، وجود دارد، بنابر این تفاوت‌ها و سنگینی کفه ترازو به سمت گمرکات کم رونق اگر میانگین کل فعالیت‌های مرزی با افغانستان را محاسبه کنیم، نمی‌توانیم کارنامه قبولی برای آنها صادر کنیم. این اعتقاد بسیاری از فعالان تجاری است که با افغانستان تبادل کالا دارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: