معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: با وجود کاهش 30 درصدی بارندگی، ارتفاع آب دریاچه ارومیه در روز جاری نسبت به 16 اسفند سال گذشته تغییر نکرده است.
کد خبر: ۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵        06 March 2016
به گزارش ایرنا, 'محمدصادق پورمهدی' عصر یکشنبه در شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیا دریاچه ارومیه در محل استانداری آذربایجان شرقی افزود: طبق برنامه ریزی های ستاد احیا دریاچه ارومیه، دو سال نخست فعالیت این ستاد بر روی تثبیت آب این دریاچه متمرکز شده و ارتفاع آب در زمان حاضر یک هزار و 270.61 متر و مشابه سال گذشته است.
 وی با اشاره به اینکه برنامه های ستاد احیا به صورت نسبی موفقیت آمیز است، گفت: رهاسازی آب از استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به میزان 220 میلیون مترمکعب از روز گذشته آغاز شده است.
وی افزود: پیمانکار مدول دوم تصفیه خانه تبریز با دوهزار میلیارد ریال اعتبار به زودی کلنگ زنی می شود و پیمانکار مربوطه در زمان حاضر نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده است تا 130 میلیون مترمکعب / بیش از مصرف تبریز/ آب به دریاچه باز گردانده شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از روستای 'قره چپق' بناب به عنوان پایلوت اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان یاد کرد.
'غلامرضا هاشمی' گفت: با تلاش فرمانداری، جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان بناب، مشارکت اهالی این روستا برای اصلاح الگوی کشت جلب شده است و امیدواریم این مشاکت در تمامی روستاهای استان مشاهده شود.
وی با اشاره به اینکه روستای ' قره چپق' بناب بزرگترین روستای شهرستان از نظر وسعت اراضی و جمعیت است، افزود: مساحت کل اراضی این روستا یک هزار و 200 هکتار و جمعیت آن هفت هزار و 500 نفر است.
وی گفت: این روستا با برخورداری از 850 چاه غیرمجاز و 250 حلقه چاه مجاز در سال های گذشته حدود 17 هزار مترمکعب آب در هر هکتار برای کشت پیاز مصرف کرده است.  
وی افزود: اهالی این روستا با استقبال از کشت کلزار مصمم به کاهش مصرف آب تا یک سوم میزان سال های قبل هستند و از مسئولان انتظار دارند تا 17 کیلومتر از نهرهای سنتی این روستا را لایروبی کنند.
وی گفت: مشارکت اهالی در سایه برگزاری جلسه های توجیهی، تهیه و توزیع اطلاعیه های مشترک، صدور اخطاریه و معرفی به مراجع قضایی محقق شده است و مسئولان نیز باید لایروبی نهرهای این روستا را در اولویت قرار دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز نسبت به اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی در روستای ' حسین آباد' ملکان و ' دوش' بناب ابراز امیدواری کرد.  
' کریم مهری ' به 20 هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان اشاره کرد و افزود: از چاه های کشاورزی سهمی برای آب دریاچه متصور نیستیم و کاهش برداشت آب از چاه های مجاز و غیرمجاز را برای بالا بردن سطح منابع زیرزمینی مورد توجه قرار می دهیم.
مسئول کمیته های مردم نهاد ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: فعالان زیست محیطی با ستاد احیا دریاچه ارومیه همکاری مناسبی دارند اما نقش آنان می تواند پررنگ تر شود.
' محمد حسین حسن زاده' افزود: برنامه های ستاد، دولت محور است در صورتی که مخاطبان اصلی مردم هستند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان می توانند جلب مشارکت های مردمی را از طریق سازمان های مردم نهاد پیش ببرند، گفت: گروه ها و تشکل ها در این ارتباط به صورت خودجوش عمل می کنند و توانمندسازی آنان می تواند در پیشبرد اهداف ستاد مفید باشد.
'ولی الله فرج الهی'، فرماندار بناب نیز برگزاری برخی از جلسه های شورای فرهنگی و اجتماعی ستاد احیا دریاچه ارومیه را در شهرستان های حاشیه این دریاچه خواستار شد و گفت: گسترش آبیاری قطره ای و حمایت از کشاورزان برای اصلاح الگوی کشت ضروری است.
تامین آب از منابع جدید، کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، کاهش برداشت از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، افزایش حجم ورودی و اقدام های مطالعاتی و نرم افزاری از جمله اولویت های راهبردی و راهکاری اجرایی ستاد احیا دریاچه ارومیه به شمار می رود.
آذربایجان شرقی تامین 10 درصد از آب مورد نیاز برای احیا دریاچه ارومیه را برعهده دارد و تامین 90 درصد آب مورد نیاز از تعهدات استان آذربایجان غربی به شمار می رود.
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: