در انتخابات 7 اسفند، دو ائتلاف بزرگ در کشور رخ داد که یکی منجر به شکل گیری لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و دیگری منجر به شکل گیری ائتلاف بزرگ اصولگرایان شد.
کد خبر: ۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰        06 March 2016
محمد تقی جلایی- تحریریه اطلس خبر| در انتخابات 7 اسفند، دو ائتلاف بزرگ در کشور رخ داد که یکی منجر به شکل گیری لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و دیگری منجر به شکل گیری ائتلاف بزرگ اصولگرایان شد. روز های تبلیغات با تب و تاب بسیار زیاد پیگیری می شد و مردم در انتظار آغاز اولین ساعات رای گیری بودند. نهایتا در شهر تهران مشخصا اصلاح‌طلبان توانستند در گام دوم خود کلیه افراد حاضر در لیست ائتلافشان را راهی بهارستان کنند.

بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی بعد تر علت شکست اصولگرایان را همین فقدان وجود یک انسجام کافی و قابل در لیست ائتلاف آنها دانستند. انسجامی که با وجود تمام ناشناخته بودن چهره های فهرست اصلاح طلبان در لیست آنها شکل گرفت و نهایتا آنچه برایشان به بار آورد پیروزی بود! در پی این اتفاق و با بوجود آمدن شکست در جبهه اصولگرایان تلاش ها از سوی برخی از رسانه های اصولگرایان آغاز  شد تا بتوانند سرلیست خود، غلامعلی حدادعادل که چهره مورد قبولی در جناح اصولگرایان است را راهی مجلس کنند.

محمدرضا نجفی یکی از افراد حاضر در لیست اصلاح‌طلبان و همچنین نماینده منتخب مردم در انتخابات 7 اسفند دستاویز اصلی اصولگرایان برای جبران شکست اخیرشان در انتخابات بوده است.
برخی رسانه‌های اصولگرا در این راستا معتقدند محمدرضا نجفی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری استان مرکزی در حالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده که وی از سمت خود در پست معاونت استانداری استعفا نداده است.
استدلال مخالفان حضور نجفی در مجلس بر این مبناست که تمامی افرادی که قصد شرکت در انتخابات را دارند بایداز تمامی مناصب دولتی 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات استعفا کنند اما نکته مهم این است که قانون صراحتاً در رابطه با افرادی که باید استعفا کنند نظر داده و به صراحت نام از مناصبی که نیاز به استعفا دارند برده،‌ حال باید دید سرپرستی یک معاونت جزو آن قرار دارد یا خیر؟

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان مرکزی گفت: اسناد مربوط به تخلف انتخاباتی محمدرضا نجفی به شورای نگهبان ارسال شده و در دست بررسی است و نظر نهایی به زودی از سوی این شورا اعلام خواهد شد. سید باقر تقوی‌عراقی اظهار کرد: محمدرضا نجفی در تابستان امسال سرپرستی معاونت امور اقتصادی استانداری مرکزی را بر عهده داشته و بعد از گذشت سه ماه بنا به دلایلی از ادامه کار در این حوزه منصرف شده و این مسئولیت را به فرد دیگری واگذار می‌کند.
طبق قانون نیازی به استعفای نجفی نیست

دکتر محمد هاشمی، حقوقدان، در رابطه با محمدرضا نجفی که در تیرماه امسال به سرپرستی معاونتی در استانداری مرکزی گماشته شد و بدون کناره‌گیری از این سمت تا شش ماه پیش از انتخابات در انتخابات ثبت‌نام کرد  گفت: شرکت و ثبت‌نام در انتخابات بر اساس اصول و قواعد خاصی صورت می‌گیرد. اینکه گفته می‌شود آقای نجفی که در لیست استان تهران رای آورده باید از اسامی انتخاب‌شدگان حذف شود، معتقدم با نگاهی به قانون نیازی به این کار نیست چون در قانون برای استعفای ایشان از سمتی که داشته‌اند احساس نشده و در نگارش قانون نیز نیامده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، این قانون اقرار می‌دارد که سرپرستان معاونت‌ها را مشمول موضوع استعفا قرار نداده است. بنابراین نجفی عمل خلاف قانونی انجام نداده است. باید تاکید کرد که طبق قانون، اگر آقای نجفی معاون بود یا اگر سرپرست سازمان دولتی بود، باید استعفا می‌داد ولی ایشان سرپرست یک معاونت بوده، پس الزام قانونی برای استعفا وجود ندارد.
نقص قانون به کمک منتخب مردم تهران آمد مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری نیز در توضیح این ماجرا و با نقل انتقادات به حضور نجفی در مجلس آینده توضیح داد. این وکیل دادگستری در تشریح قانون انتخابات تشریح کرد: «وفق ‌ماده 29 از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشخاص زیر به‌واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن در استان خود محرومند، باید از سمت خویش استعفا دهند: استانداران، معاونین و مشاورین استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری، روسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی. بنابراین مشاهده این ماده قانون، دقت قانونگذاران را نشان می‌دهد که به مصداق‌انگاری پرداخته و در دو بند جداگانه به سمت استانداران و معاونین و مشاورین او اشاره کرده است.»

ترک همدانی تصریح کرد: «منطق حکم می‌کند وقتی موضوع به این مهمی حتی استاندار و مشاور و معاون او را از داوطلبی مجلس در همان استان منع می‌کند، به وجه اولی، سرپرست را نیز منع کند اما عدم تصریح قانونی موجب شده تا منتخب مردم تهران مستند به این خلاء قانونی از فیلترهای هیات‌های اجرایی و نظارتی و شورای نگهبان عبور کند و در انتخابات تهران رتبه 28 را از آن خود کند.»

اصولگرایان و رایزنی با آیت الله بطحایی
شکست اصولگرایان در پایتخت اما محدود به لیست های سی نفره کاندیدا های مجلس شورای اسلامی نبود. بلکه آنها جدای از نفرات مشترکشان در لیست اصلاح‌طلبان تنها توانستند یکی از نامزد های مورد حمایت خود را به مجلس خبرگان رهبری بفرستند. در انتخابات 7 اسفند آیات یزدی و مصباح نتوانستند آرای کافی برای حضور در مجلس را کسب و کنند تنها آیت الله جنتی بود که توانست به عنوان نفر شانزدهم به مجلس خبرگان رهبری راه یابد.  حالا اما خبر ها حاکی از آن است که برخی ها در در راه حل بحران شکست خود در مجلس خبرگان رهبری نیز در حال رایزنی اند. 

یک منبع آگاه نزدیک به بیت آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی از تقاضای اعضای جامعه مدرسین قم از آیت الله بطحایی جهت انصراف از مجلس خبرگان و تسهیل شرایط برای حضور آیت الله محمد یزدی در مجلس خبرگان رهبری خبر داد.  پس از آنکه پایگاه اطلاع رسانی جماران در هفته گذشته خبر داد که رایزنی اعضای جامعه مدرسین قم با منتخبین خبرگان تهران در دوره پنجم برای راه یابی آیت الله محمد یزدی و آیت الله تقی مصباح یزدی به دوره پنجم مجلس خبرگان علی رغم شکست این چهره‌ها در انتخابات هفتم اسفند خبر داده بود، یک منبع نزدیک به بیت آیت الله سید هاشم بطحایی آن را تایید کرد. 

این منبع نزدیک به بیت آیت الله بطحایی گفته است که «بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات برخی از اعضای جامعه مدرسین قم با حضور در منزل آیت الله بطحایی خواستار آن شده‌اند که ایشان به نفع آیت الله محمد یزدی از انتخابات انصراف دهد که این درخواست با مخالفت این منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رو به رو شده است.» این در حالی است که آیت الله بطهایی یکی نفر یکی مانده به آخر لیست 16 نفره منتخب مردم است و با انصراف او امکان حضور آیت الله یزدی در مجلس خبرگان فراهم خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: