در جلسه نمایندگان مجلس با سازمان اوقاف مطرح شد؛
ضرورت هم افزایی سازمان‌ها و تشکل‌های قرآنی از جمله محورهای جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس با مسئولان سازمان اوقاف بود.
کد خبر: ۲۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸        13 March 2017
ضرورت هم‌افزایی سازمان‌ها و تشکل‌های قرآنی/ لزوم دستیابی به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی

به گزارش اطلس خبر به نقل از خانه ملت، جلسه مشترک کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز (دوشنبه، 23 اسفندماه) در محل کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد.

نصرالله پژمانفر در ابتدا با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس به دنبال برنامه‌ریزی به منظور حمایت ویژه از فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور هستند، گفت: بر این اساس تلاش شده برای ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌های متولی حوزه قرآنی به طور ماهانه جلسات مستمری برگزار شود.

لزوم دستیابی به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی تا پایان مجلس دهم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید زمینه پاسخگویی دستگاه‌های مختلف در خصوص اعتبارات قرآنی ایجاد شود، اظهار کرد: بر اساس روال موجود نمی‌توان به اهداف مد نظر در این عرصه دست یافت.

نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون قرآن و عترت با  سازمان اوقاف

وی با بیان اینکه فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی باید تلاش کند تا پایان مجلس دهم اقدامات کمی و کیفی در خصوص توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام دهد، ادامه داد: باید یادآور شد که گسترش فعالیت‌های قرآنی نباید انحصار به کلانشهرهایی مانند تهران داشته باشد بلکه این مهم باید در تمام کشور رواج یابد.

پژمانفر با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که در همه مساجد شهرها و روستاهای بالای هزار نفر جمعیت، کانون فرهنگی تربیتی مساجد ایجاد شود، تصریح کرد: این مهم در ترویج فعالیت‌های قرآنی تأثیر بسزایی دارد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان، طلاب و روشندلان برای اولین بار

در ادامه این نشست علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه سازمان متبوعش در 3 حوزه فعالیت قرآنی انجام می‌دهد، گفت: در این راستا هزار و 920مسابقه قرآنی در سطوح داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود؛ در سال آینده نیز برای اولین بار مسابقات بین‌المللی شامل بانوان، طلاب و روشندلان  برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 74 کشور اعلام آمادگی برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن را در کشورمان کرده‌اند، افزود: بر این اساس میهن اسلامی‌مان میزبان 400 نفر از سراسر کشور خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه بر اساس منویات مقام معظم رهبری درخصوص آموزش افراد برای حفظ قرآن برنامه‌ریزی 4 ساله‌ای در سازمان اوقاف کشور انجام شد، گفت: در این راستا تلاش شد تا هدف‌گذاری برای تربیت یک میلیون حافظ انجام شود. خوشبختانه پس از گذشت 4 سال،  یک میلیون و 260 هزار نفر در سطوح مختلف حفظ کل و موضوعی تربیت شده‌اند. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در راستای حفظ قرآن امری ضروری است، افزود: متأسفانه در این خصوص صدا و سیما فعالیت‌های صورت گرفته را به خوبی منعکس نکرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 6 هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه علوم قرآنی تحت نظر سازمان اوقاف هستند، ادامه داد: به عنوان مثال فقط در سال تحصیلی 95- 96 دو هزار و 318 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کردند که نشان‌دهنده افزایش علاقمندی افراد است.

محمدی با بیان اینکه 8 هزار و  700 بقعه و اماکن متبرکه در سراسر کشور وجود دارد که می تواند از ظرفیت فرهنگی آنها بهره مند شد، تصریح کرد: در این راستا از سال 1389 طرح آرامش بهاری را مصادف با ایام نوروز در جوار دو هزار و 384 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار کردیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: در دوره های گذشته مجلس فراکسیون وقف و مساجد تشکیل می‌شد که این مهم هم اکنون در مجلس دهم به ثمر نرسیده است از این رو با اجماع نظر نمایندگان می‌توان زمینه تشکیل فراکسیون مذکور را به منظور افزایش کارایی حوزه وقت ایجاد کرد.

نشست مشترک کمیسیون فرهنگی مجلس و فراکسیون قرآن و عترت با  سازمان اوقاف

ضرورت هم افزایی سازمان‌ها و تشکل‌های قرآنی/ آمادگی مجلس برای رفع موانع قانونی مرتبط با وقف

در ادامه اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مانند ضرورت هم افزایی سازمان‌ها و تشکل‌های قرآنی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای امور فرهنگی، آمادگی مجلس برای رفع موانع قانونی مرتبط با وقف، ضرورت شفافیت مالی و هزینه‌ها و درآمدهای موقوفات، شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی کشور، بهره گیری از روش‌های آموزشی نوین چند رسانه‌ای، نظارت بیشتر بر اجرای برنامه‌های فرهنگی اوقاف در استان‌ها، ساماندهی اراضی و املاک وقفی، ایجاد رشته‌های مرتبط با آموزه‌های قرآنی مانند سبک زندگی و ... را مطرح کردند./





برچسب ها: سازمان اوقاف
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: