معاون اول رئیس جمهوری حضور گروه های تروریستی را برهم زننده امنیت و ثبات کل منطقه دانست و افزود: منافع مشترک ایران و ترکیه در استقرار امنیت و ثبات در کل منطقه است.
کد خبر: ۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲        05 March 2016
معاون اول رئیس جمهوری با خیر مقدم به نخست وزیر ترکیه و هیات عالیرتبه همراه افزود: سفر آقای داوداغلو به عنوان نخست وزیر، اولین سفری است که انجام می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند نقطه عطفی در روابط بین دو کشور باشد.
جهانگیری ادامه داد: دو کشور ایران و ترکیه همسایه خوبی هستند که همواره روابط بسیار خوبی در زمینه های مختلف داشته اند؛ از زمانی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه حاکم شده است، روابط ما توسعه قابل توجهی داشته است.
وی اضافه کرد که تداوم گفت و گو ها و رایزنی های سیاسی بین مقامات دو کشور بر روابط دو جانبه موثر است، اظهار داشت: منطقه ای که ما در آن قرار گرفته ایم منطقه ای است که با مسایل پیچیده ای رو برو است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: در ملاقات های خصوصی و عمومی با حضور وزرا در زمینه روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای گفت و گو های مفیدی داشتیم.
جهانگیری افزود: با این که در خیلی زمینه ها اشتراک نظر داریم اما ممکن است در برخی از مسایل منطقه هم اختلاف نظر هایی وجود داشته باشد که تصمیم داریم با مدیریت اختلافات، به سمت ثبات منطقه حرکت کنیم.
وی ادامه داد: مسایل دو جانبه بسیار مهم بود؛ در جلسه ای که با حضور وزرا بود راجع به آنها بحث و گفت و گو کردیم. زمینه هایی مثل نفت، انرژی، حمل و نقل، مسایل گمرکی، تعرفه های ترجیحی و مسایل بانکی بین دو کشور و همینطور مسایل گردشگری از جمله محور هایی بود که بین وزرا قبل از جلسه بحث و گفت و گو شد و به توافقاتی نیز رسیده بودند و در جلسه پایانی نتایج این گفت وگو ها مطرح شد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا است که سالیانه بین یک ونیم تا دو میلیون ایرانی هم به آن کشور سفر می کنند، گفت: امیدواریم که گردشگران ترکیه ای هم به ایران سفر کنند و سرمایه گذاران ترکیه ای در زمینه گردشگری در ایران سرمایه گذاری کنند.
جهانگیری ادامه داد که ما یک هدف ۴۱ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات دو کشور از قبل تعیین کرده بودیم که قرار شد در یک ماه آینده کمیسیون مشترک دو کشور در ترکیه برگزار شود تا تمام موانع را شناسایی و برطرف کند و ما هم پیگیری می کنیم که ان شاء الله به این هدف دست یابیم.
داود اغلو نخست وزیر ترکیه در صدر هیاتی شامگاه گذشته وارد تهران شد و صبح امروز(شنبه) در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مورد استقبال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری قرار گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: