بحث در خصوص ادامه تولید دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ مدتی است که در میان برخی از سازمان‌های ذیربط مطرح شده است در این میان از یک سو سازمان استاندارد از عدم توقف این خودرو سخن می گوید و از سوی دیگر رئیس انجمن قطعه‌سازان در خصوص توقف تولید این دو خودرو گمانه زنی می‌کند.
کد خبر: ۲۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷        26 February 2017
بحث در خصوص ادامه تولید دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ مدتی است که در میان برخی از سازمان‌های ذیربط مطرح شده است در این میان از یک سو سازمان استاندارد از عدم توقف این خودرو سخن می گوید و از سوی دیگر رئیس انجمن قطعه‌سازان در خصوص توقف تولید این دو خودرو گمانه زنی می‌کند.

به گزارش اطلس خبر، با وجود بحث‌هایی در خصوص زیر پا گذاشتن قانون توسط سازمان استاندارد به دلیل جلوگیری از توقف دو خودروی  پراید و پژو ۴۰۵ برخی ها پیش‌بینی می کنند که تولید این خودروها با جایگزینی دو خودرو دیگر متوقف شود اما اخیرا سازمان استاندارد فرصت دو ساله ای را به خودروسازان برای رعایت استانداردها داده است. این موضوع انتقادهایی را در پی داشته است که موجب اعلام مخالفت از سوی برخی کارشناسان برای  ادامه تولیدات شده است. 

دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ بیش از ۲۰ سال است که در کشور تولید می‌شود اما همچنان خط تولید آنها متوقف نشده و علیرغم گفته مسئولان که بر اساس قانون باید خط تولید اتومبیل‌هایی که ۱۰ سال از عمر آنها می‌گذرد متوقف شوند، هیچ اقدامی در اینباره صورت نگرفته است. 

در این میان سازمان ملی استاندارد ایران اخیرا اعلام کرد که تعداد استانداردهای خودرویی جدید از ۵۲ به ۸۳ مورد افزایش یافته و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته، تصمیم بر این است که تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ نیمی از این استانداردها رعایت شود و تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز سایر استانداردهای در نظر گرفته شده که از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد افزایش یافته، تطیبق داده شوند.

بدین ترتیب، به اعتقاد فعالان بازار خودرو با توجه به سوابقی که شرکت‌های خودروساز داشته اند این مهلت دو ساله نیز دردی را از خودروهای بی کیفیت دوا نمی کند.  اما سازمان استاندارد می‌گوید در صورت عدم تطبیق خودروها با استاندارد در نظر گرفته شده، با توقف خط تولید روبرو خواهند شد اما در صورتی که پلت‌فرم خود را تغییر داده و استاندارد محصولات خود را با ۸۳ مورد استاندارد کلی خودروها تطبیق دهند، مشکلی برای ادامه تولید نخواهند داشت.

اما سوال چرا خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از تولید آنها گذشته، نه‌تنها با توقف خط تولید روبرو نشده‌اند که با افزایش استانداردهای در نظر گرفته شده از ۵۲ به ۸۳ مورد تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ فرصتی دو ساله به آنها داده شده است؟  و چرا سازمان استاندارد به خودروسازان اعتماد کرده و با دادن فرصت تازه ای به آنها راه تولید خودروهای از رده خارج را به جاده های کشور باز کرده است؟

در نیمه سال جاری بود که صحبت‌های مختلف و متفاوتی در ارتباط با توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ به گوش رسید و پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این راستا اعلام کرد که بر اساس قانون توقف تولید خودروهایی با بیش از ۱۰ سال تولید، خودروهایی مانند پراید یا پژو ۴۰۵ از خط تولید خودروسازان داخلی خارج خواهند شد.

پس از این اظهارات به نظر می‌رسید که حداقل تا پایان سال جاری شاهد تصمیم جدی در این راستا باشیم اما بر اساس اخباری که در ابتدای اسفندماه سال جاری توسط سازمان ملی استاندارد منتشر شد، قطعا خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ تا دی ماه سال ۱۳۹۷ متوقف نخواهد شد و در صورت تغییر پلت‌فرم از آن زمان به بعد نیز شاهد ادامه خط تولید این دو خودرو خواهیم بود.

در این بین، سوال دیگری نیز که با آن روبه‌رو هستیم این است که آیا در صورتی که خودروهای مختلف از جمله دو خودروی مذکور استاندارد محصولات خود را با ۸۳ محصولات در نظر گرفته شده توسط سازمان ملی استاندارد تطبیق ندهند خط تولید آنها متوقف خواهد شد یا خیر؟

آیا این تصمیم اتخاذ شده همچ خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردهای در نظر گرفته شده می‌کند یا تنها تصمیمی برهه‌ای است که با گذشت زمان موجب مماشات با سازندگان خودروهایی است که محصولات آنها از کیفیت‌های به روز دنیا برخوردار نیست؟

از سوی دیگر چندی پیش رضا رضایی رییس انجمن قطعه سازان از تشکیل کمیته ای با حضور خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داده و گفته است که بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت. به گفته رضایی، در حال حاضر قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده اند.
  
همچنین مازیار بیگلو، سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز گفته بود که در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری صنعت خودرو در مورد به روز رسانی استانداردهای صنعت خودروسازی بحث شد. 

گفتنی است، گشمکش بین دو گروه قطعه ساز و خودروساز همچنان و جود دارد اما در این میان سازمان استاندارد با دادن فرصت دوباره ای به خودروسازان قانون را دور زده است. اگر خودروسازان بتوانند پلت فرم های خود را به روز رسانی کنند، تولید خودرو بر روی این پلت فرم ها ادامه خواهد یافت اما خودروسازان به دنبال جایگزینی خودروهای جدید هستند. 
 
برچسب ها: تولید پراید ، پژو 405
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: