معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان،گفت: دولت به رغم مشکلات اقتصادی در سال ۹۴ برای ورزش چیزی کم نگداشته است و در سال ماقبل المپیک سعی کرده اعتبار مورد نیاز فدراسیون های المپیکی را به طور کامل تامین کند.
کد خبر: ۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴        04 March 2016
به گزارش ایرنا، سید مناف هاشمی امروز (جمعه) در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سال ۹۴ سخت ترین سال دولت از نظر اقتصادی و مالی در ۳۷ سال گذشته بوده است که نباید این موضوع نایده گرفته شود، گفت: دولت نسبت به اعتباراتش برای مجموعه های ورزشی چیزی کم نگذاشته است و بیش از توان به این حوزه کمک کرده است.
وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از اعتبارات سال ۹۴ وزارت ورزش و جوانان دریافت شده است،گفت: بیش از ۹۲ درصد از اعتبارات دستگاه ورزش دریافت شده است. البته ناگفته نماند که سال مالی عمرانی تا ۳۱ تیرماه است و قطعا تا آن زمان تمامی وعده ها عملی خواهد شد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه فدراسیون های المپیکی در سال ۹۴ در اولویت برنامه ها قرار داشته اند چون در سال قبل از المپیک قرار داریم، گفت: درباره فدراسیون های المپیکی به آنچه تعهد داشتیم، عمل کردیم. بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد و حتی در برخی فدراسیون ها بیش از ۱۰۰ درصد تعهدات را عملی کردیم. البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن دیگر فدراسیون ها نبوده است و به آنان نیز در حد توان ما و نیاز آنها کمک شده است.
وی در ادامه به هدف گذاری وزارت ورزش و جوانان برای تکمیل ۵۰۰ پروژه ورزشی در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۵۰ پروژه تکمیل و افتتاح شده است و موارد باقیمانده نیز تا پایان سال در دستور کار قرار داد.
مناف هاشمی تاکید کرد: اعتقاد وزارت ورزش و جوانان بر این است که هر میزان دولت به ورزش کمک می کند باید فدراسیون های مربوط نیز از منابع دیگر حداقل به همان میزان جذب و درآمدزایی داشته باشند که در این راستا فدراسیون کشتی حدود ۱۰ برابر، فدراسیون والیبال پنج برابر، و فدراسیون فوتبال نیز تا حدودی موفق بوده است و برخی فدراسیون های دیگر در این زمینه خیلی خوب عمل کردند.
معاون وزیر ورزش و جوانان به عقب ماندگی های ۲۰ تا ۵۰ ساله ایران در حوزه های مختلف ورزشی اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکلات در حوزه زیر ساخت ها است که باید اقدامات بنیادی در این زمینه انجام شود. در حوزه زنان نیز کارهای زیادی باید انجام شود تا به شرایط ایده آل برسیم.
هاشمی با یادآوری اینکه برای برطرف کردن این مشکلات در هیات رئیسه فدراسیون های ورزشی غیر از نفرات ورزشی از نیروهای اقتصادی نیز استفاده شده است، گفت: باید با مشارکت بخش خصوصی مشکلات را برطرف کنیم و ورزش اقتصادی شود.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزیر ورزش و جوانان در ادامه به ساماندهی خیرین ورزشی برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات زیر ساختی کشور اشاره کرد و گفت: ساخت حدود ۱۰۰ پروژه ورزشی را خیرین ورزشی در دست اقدام دارند و در همین راستا این هفته از خیرین ورزشی در مراسمی تقدیر خواهد شد. دولت نیز اجازه داده که پروژه های نیمه کاری را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا به اتمام برسانند و در مقابل چند سال بهره برداری آنها را در اختیار گیرند.
وی در پاسخ به این سئوال که روند تغییر شکل صندوق حمایت از ورزشکاران به بانک در چه مرحله ای است، گفت: ۱۲ سال از تاسیس صندوق حمایت از ورزشکاران و قهرمانان می گذرد اما به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم در حد انتظار در این زمینه عمل کنیم. این صندوق علاوه بر حمایت از مدال آوران و قهرمانان وظیفه کمک به ورزشکارانی که سالها در ورزش ایران زحمت کشیدند و در مراحلی از زندگی به مشکلاتی برمی خوردند نیز دارد اما چون تعداد این افراد زیاد است، نتوانستیم به خوبی به آنان کمک کنیم.
مناف هاشمی تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این صندوق تبدیل به موسسه مالی و یا بانکی شود که به دلیل نبود اعتبارات کافی موفق به تغییر شکل صندوق نشدیم. اخیرا رییس جمهوری دستور خاص برای برطرف کردن این مشکل داده اند تا پایه های صندوق مشارکتی ایجاد شود. وزارت ورزش و جوانان نیز به صندوق کمک می کند اما برای این موضوع اعتبار زیادی نداریم.
وی درباره دلیل برگزار نشدن مراسم تقدیر از مدال آوران سال ۹۳ نیز گفت: ۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت جوایز مدال آوران سال ۹۳ تعیین شد اما چون در اسفندماه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داشتیم و کارهای باقی مانده زیادی پایان سال وجود داشت، فرصت برگزاری این مراسم بوجود نیامد. قرار شد در اردیبهشت ماه سال آینده این بودجه دو برابر شود و در مراسمی از مدال آوران سال های ۹۳ و ۹۴ تقدیر شود.
مناف هاشمی در پاسخ به این سئوال که اعتبارات ورزش بانوان چه میزان است؟ گفت: در حوزه قهرمانی و همگانی تفکیک جنسیتی نداریم اما اعتبارات متمرکزی در اختیار معاون امور بانوان قرار دارد تا در این زمینه فرهنگ سازی شود. دیگر معاونت ها نیز اعتبارات خاص خود را دارند اما تفکیک جنسیتی برای ورزش نداریم.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی،با توصیه به مجلس آینده برای کمک به افزایش بودجه ورزش،گفت: تحول در بودجه ورزش قطعا در حوزه درمان بسیار موثر خواهد بود . برای برطرف کردن کمبود بودجه ظرفیت های دیگر مانند بخش خصوصی، فروش مازاد و یا اختصاص یک درصد بودجه بخش های دولتی به ورزش که در برنامه چهارم بود اما در برنامه پنجم فراموش شده بود و دوباره احیا شد، کمک زیادی خواهد کرد. اما نمایندگان مردم هر میزان به ورزش در بودجه کمک کنند به سلامتی جامعه کمک کردند و جای دوری نمی رود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: