گودرزی قلم نویسندگان را کلید قفل افت بازار نشر معرفی کرد و گفت: این وضع نابسامان نشر عوامل مختلفی دارد و هر کدام را که درست کنیم دیگری باقی می‌ماند. شاید زمان ببرد؛ اما باید برای بهبود اوضاع کار کرد.
کد خبر: ۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷        04 March 2016

به گزارش ایسنا، محمدرضا گودرزی معتقد است، با وجود نزدیک به دوهزار نویسنده، تیراژ 700 نسخه‌ای کتاب نشان می‌دهد خود نویسندگان هم کتاب‌های خودشان را نمی‌خوانند.

این نویسنده درباره وضعیت نشر کتاب و ادبیات در سال جاری گفت: همه معتقدند وضعیت نشر بهتر نشده است و البته این بهتر نشدن اوضاع تنها به مشکل مجوزها مربوط نمی‌شود. این افت بازار نشر به چندین عامل بستگی دارد.

او با بیان این‌که «حتی نویسندگان هم در این رکود موثر هستند»، بیان کرد: من در این یکی - دو سال کار شاخصی از مولفان ندیده‌ام. برای بهتر شدن اوضاع راه‌حل‌های مختلفی بررسی شده است. سیاست‌های دولت، روش‌های نویسندگان، سیاست‌های ناشران و وظایف خوانندگان نسبت به ادبیات داخلی و خارجی از این عوامل و راه‌حل‌ها هستند.

گودرزی خود نویسندگان را یکی از عوامل مهم افت بازار نشر دانست و اظهار کرد: تیراژ کتاب به 700 نسخه رسیده است؛ همین 700 نسخه هم دو، سه سال زمان می‌برد تا فروش برود. اگر به طور میانگین فرض کنیم در ایران دوهزار نویسنده داریم متوجه خواهیم شد حتی خود نویسندگان هم کتاب‌های خودشان را نمی‌خوانند.

او درباره راه حل افت وضعیت نشر بیان کرد: عوامل موثر در افت وضعیت نشر را می‌توان به تفکیک بررسی کرد. عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، کتاب‌ نخواندن مردم و... می‌تواند موثر باشد. ولی در مجموع چیزی که واضح و مشخص است این است که وضع ادبیات خوب نیست و رکود شدیدی در بازار نشر جاری است.

گودرزی قلم نویسندگان را کلید قفل افت بازار نشر معرفی کرد و گفت: این وضع نابسامان نشر عوامل مختلفی دارد و هر کدام را که درست کنیم دیگری باقی می‌ماند. شاید زمان ببرد؛ اما باید برای بهبود اوضاع کار کرد. نویسندگان به شکلی بنویسند که مخاطب را جذب کنند، حرف برای گفتن داشته باشند و حرف‌های‌شان هم عمق داشته باشد.

او درباره مخاطب نیز تصریح کرد: مخاطبان هم باید هزینه کنند؛ کتاب بخرند که ناشر به چاپ ترغیب شود و از دیگر سو کتابی را که می‌خرند بخوانند. حتی کسانی که در کارگاه‌های داستان‌نویسی شرکت می‌کنند هم بیش از آن‌که میل به خواندن داشته باشند، میل به نوشتن دارند.

این نویسنده و منتقد با بیان این‌که «سیاست‌های دولت هم بر بازار نشر تاثیر می‌گذارد» اظهار کرد: در چنین شرایطی دولت هم سیاست‌های خاص خودش را دارد. از ابعاد مختلف چه ارشاد و چه سیاست‌های اقتصادی نشر از جمله تهیه کاغذ، ابزار نشر، تهیه و توزیع و... دولت باید کنترل داشته باشد.

او با تاکید بر این‌که «دولت باید خودش وارد کار شود» بیان کرد: وقتی می‌گویند بازار آزاد یعنی هر کسی کاری را که به نفع شخصی‌اش است انجام می‌دهد. در چنین وضعیتی کتاب سازوکار کالا را پیدا می‌کند. همین وضعی که الان شاهدش هستیم به وجود می‌آید که کتاب هر روز گران‌تر می‌شود و مردم هم کتاب‌های منتشرشده را نمی‌خوانند.

محمدرضا گوردزی در معرفی کتاب‌های خوبی که امسال خوانده است بسته پیشنهادی‌اش را به چهار کتاب داخلی و خارجی محدود کرد و گفت: کتاب‌های خوبی در دو، سه ماه اخیر خوانده‌ام، البته کتاب‌های قدیمی بهتر بودند. اما پیشنهاد می‌کنم مردم رمان «دزد» از فوری نوری ناکامورا،‌ «باغ همسایه» از خوسه دونوسو، «جا ماندیم» از بهناز علی‌پور و مجموعه داستان «من خنگ‌ترین دختر روی زمینم» نوشته رویا هدایتی را بخوانند.

او در پایان درباره آثار در دست انتشار خود هم بیان کرد: «چه کسی بود صدا زد بنجی» داستان بلندی است که توسط نشر ثالث منتشر خواهد شد. این کتاب مراحل پایانی خود را می‌گذراند و احتمال دارد تا نمایشگاه کتاب برسد. داستان فضای فانتزی و درونمایه اجتماعی دارد و کمی چاشنی طنز با آن همراه شده است. در شخصیت‌های اصلیِ این کار گربه وجود دارد که حرف می‌زند. مجموعه داستان کوتان «بگذار برسانمت» هم شامل 14-15 داستان است که سال آینده چاپ خواهد شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: