با احترام به همهٔ کسانی که انتخاب شدند اما باید بگویم اصرار اصلاح طلبان برای بستن یک لیست ۳۰ نفره از کسانی که ناشناخته هستند و تجربه‌ای هم ندارند استفاده کردند، که من این را درک نمی‌کنم. اما به هر صورت این افراد الان انتخاب شده‌اند و امیدوارم در راستا خواسته‌های مردم عمل بکنند.
کد خبر: ۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸        02 March 2016

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا در گفتگو با «انتخاب» به تحلیل شکست اصولگرایان در انتخابات هفتم اسفند پرداخت.

ایمانی به خبرنگار «انتخاب» گفت: برای تحلیل رأی مردم در ۷ اسفند و شکست لیست اصولگرایان در تهران باید مجموعه دلایل مختلفی را در نظر گرفت، تنها یک دلیل به وجود آورنده این اتفاق نبوده است.
وی افزود: البته این امر بی‌سابقه نیست که مردم به خصوص مردم تهران در انتخابات‌های مجلس شگفتی آفرینی می‌کنند. اولین بار هم نیست که مردم در انتخابات‌های مجلس به نوعی رأی می‌دهند که قابل پیش بینی نباشد. پیش از این هم چند بار مردم طوری رای داده بودند که تغییرات گسترده‌ای در مجلس ایجاد کرده بود. اگر بخواهیم روند تاریخی را هم نگاه کنیم در مجالس قبل هم یک بار به این جناح به صورت کامل رأی داده‌اند یک بار هم به جناح مقابل به صورت کامل را ی داده‌اند. ازاین رو به نظرم خیلی اتفاق عجیبی نیافتاده است که یک لیست کامل از یک جناح در تهران کاملاً رأی آورده است.

ایمانی با اشاره به نتایج انتخابات مجلس چهارم، ششم و هفتم می‌گوید: در مجالس قبلی خصوصاً در دوره چهارم، ششم و هفتم نیز مردم به صورت کامل به یک لیست رأی داده‌اند. پس این امر سابقه دارد است. و احتمالاً هم در آینده باز هم این اتفاقات می‌افتد که ناگهان مردم بخواهند فقط یک لیست کامل از یک جناح وارد مجلس شود. پس زیاد نباید از این اتفاق ابراز شگفتی کنیم.

ایماین ادامه داد: در ۲۵ سال گذشته یک نکته مهم در نوع رأی دادن مردم وجود دارد. مردم معمولاً ترجیح دهند در دور اول هر رییس جمهوری مجلس را هم جوری انتخاب کنند که همراه با رئیس جمهور وقت باشد. احتمالاً مردم می‌خواهند به شکلی عمل کنند که رئیس جمهور وقت بتواند با همکاری مجلس مشکلات کشور را حل کند شما در ادوار مختلف مجلس نگاه کنید این امر به وضوح روشن است. مثلاً در دوره اول ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی مجلس سوم چندان همراه با سیاست‌های دولت آقای هاشمی نبود. در انتخابات بعدی در مجلس چهارم مردم نمایندگانی را انتخاب کردند که همراه با رئیس جمهور و سیاست‌های آقای هاشمی باشند. یا در دوره بعد از دوم خرداد سال ۷۶ و روی کار آمدن دولت اصلاحات، مردم در انتخابت مجلس ششم در سال ۷۸ نمایندگانی را انتخاب کردند که همسو با رئیس دولت باشند. بعد از آن نیز در مجلس بعدی در دوران احمدی نزاد دوباره همین اتفاق افتاد. پس این امر یک سابقه دارد. به نظرم مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که به دولت‌ها خصوصاً در دور اول این فرصت را بدهند که مجلسی همسو داشته باشند تا بتوانند با هم کار کنند و برنامه‌های خود را پیش ببرند.

ایمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در ۱۲ سال گذشته اصولگرایان به صورت کامل مجلس را در دست داشته‌اند، یکی از عوامل رأی مردم در انتخابات ۷ اسفند را ارائه فرصت به چهره‌های جدید دانست و گفت: در ۱۲ سال گذشته در تمامی ادوار گذشته مجلس اصولگرایان اکثریت مجلس را در دست داشته‌اند. در اینجا نمی‌خواهم وارد بحث تایید یا نقد عملکرد این نمایندگان اصولگرا بشوند. حتی بر فرض مطلوب بودن عملکرد انان معمولاً مردم از چهره های جدید استقبال می‌کنند. مردم می‌خواهند به چهره‌های جدید با حرف‌های جدید فرصت بدهند که وارد عرصه شوند. از این رو می‌توان یکی از دلایل رأی دادن مردم در ۷ اسفند به چهرهِ‌های جدید لیست امید را این دانست که می‌خواهند که این فرصت را به آنان بدهند که وارد عرصه شوند. حرف‌های جدید را امتحان کنند. به نظرم در فرایند کلی سیاست در ایران معمولاً مردم بعد از چند سال از چهره‌های تکراری خسته می‌شوند و خواهان یک چهره جدید در عرصه سیاست ورزی هستند. به نظرم یکی از عوامل رأی مردم در ۷ اسفند هم این می‌تواند باشد.

ایمانی در ادامه تاکید کرد: معمولاً مردم از تیپ‌های تکراری خسته می‌شوند. وقتی یک چهره جدید و حرف جدید می‌شنوند تمایل بیشتری دارند که بعد از ۱۲ سال تیپ‌های قدیم و تکراری را هم کنار بگذارند و به چهره‌های جدید روی بیاورند. از این نظر هم باید انتخاب جدید مردم را تحلیل کرد.

ایمانی در پاسخ به این سؤال که آیا رأی مردم به نوعی اعتراض به عملکرد اصولگرایان نبوده است؟، گفت: قطعاً می‌توان برخی از عملکردهای اصولگرایان را نقد کرد. اما اینکه در ۲ سال گذشته یک فضایی راه افتاد که اصولگرایان را مخالف برجام نشا داد بیشترین تأثیر را در رأی مردم داشت در حالیکه واقعیت چیز دیگری بود. اصولگرایان واقعاً مخالف برجام نبودند. اتفاق بخش بزرگی از اصولگرایان همراه با دولت در این امر مهم شرکتت داشتند. برجام دستاورد بزرگ نظام بود. برجام یک اتفاق تاریخی مهم برای کل ایران و جمهوری اسلامی و نظام و دلوت و مجلس بود. همه با هم با رهنمودهای درست رهبری برجام را به ثمر رساندند. اما متاسفانه یک فضایی ایجاد شد که در ذهن مردم اینجا افتاد که اصولگرایان مخالف برجام هستند. در حالی که بخش بزرگی از همین اصولگرایان برای تصویب برجام در مجلس همراهی و کمک کردند. اما چون یک عده کوچکی از تندرو‌ها با ادبیات توهین آمیز و تند با برجا مخالفت کردند همین در ذهن مردم اثر گذاشت و مردم آن را پای همه ی اصولگرایان نوشتند.

ایمانی یکی از دلایل شکست اصولگرایان را یکی شدن اقلیت تندرو با کلیت اصولگرایان در ذهن مردم دانست و گفت: در ذهن مردم اینجا افتاد که اصولگرایان با برجام مشکل دارند. در حالی که این تلقی کاملاً نادرست بود. این برداشت اشتباه مردم ناشی از تندروی یک عده ای قلیل بود. در حالی که شاکله عمومی اصولگرایان این گونه نبودند. شاید ۱۰ -۲۰ نفر فقط مخالف برجام بودند. اما در ذهن مردم چیز دیگری جا افتاد.

ایانی در پاسخ به این سؤال که چرا کلیت اصولگراین حساب خود را از تندرو‌ها جدا نکردند و حتی بعضاً به خاطر حفظ تندرو‌ها در لیست حتی جریان‌های معتدل مثل آقای لاریجانی را حذف کردند گفت: بالاخره این اتفاق افتاد. قبل از انتخابات هم کسی پیش بینی نمی‌کرد که مردم به این شکل رأی بدهند. حالا هم حتی اگر بر فرض بگیریم که تندرو‌ها هم در لیست نبودند. اصولگرایان معتدل هم می‌گذاشتند در لیست شاید مسئله اصلاً تغییر نمی‌کرد. چون رأی مردم قابل پیش بینی نبود.

ایمانی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان چهره‌های کارآمد و قوی در لیست ندارند گفت: با احترام به همهٔ کسانی که انتخاب شدند اما باید بگویم اصرار اصلاح طلبان برای بستن یک لیست ۳۰ نفره از کسانی که ناشناخته هستند و تجربه‌ای هم ندارند استفاده کردند، که من این را درک نمی‌کنم. اما به هر صورت این افراد الان انتخاب شده‌اند و امیدوارم در راستا خواسته‌های مردم عمل بکنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: